اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

انتخاب سه سرمایه‌گذار برای مدیریت مجموعه «بهکده رضوی»

رئیس سازمان تعاون روستایی استان خراسان شمالی گفت: سه سرمایه‌گذار برای مدیریت مجموعه بهکده رضوی پیشنهاد شده‌اند که فرایند گزینش آنها در حال انجام است.

انتخاب سه سرمایه‌گذار برای مدیریت مجموعه «بهکده رضوی»

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز، جلیل رمضانی، رئیس سازمان تعاون روستایی، در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به مشکلات موجود در مجتمع بهکده رضوی مانه و سملقان اظهار کرد: با وجود سرمایه گذار بخش خصوصی هم همه مشکل برطرف نخواهد شد مگر اینکه مدیران و شاغلان در مجتمع، همت داشته باشند و وظایفی که بر دوش دارند به درستی انجام دهند و همه ظرفیت‌های بالقوه را فعال کنند وگرنه سرمایه گذار هم خود را کنار می کشد.

وی گفت: امسال به علت خشکسالی که از مهر پارسال شروع شده بود، بهکده شرایط خوبی نداشت و دبی آب دائمی آن تنها ۱۲۰ لیتر می شد که در نهایت ۲۰ درصد از مجموع هزار هکتار را جوابگو بود بنابراین فعالان این منطقه با کاهش تولید علوفه دام روبرو شدند.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان، افزود: این منجر به کاهش دام سبک به عنوان اقتصاد تک قطبی منطقه شد یعنی چند ماه اخیر هم نهایتا تا ۴۰ درصد حقوق خود را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: در کارگروه اقدام استان که دهه اول بهمن ماه امسال تشکیل شد، قرار شد کمیته تخصصی دستگاه های اجرایی تشکیل و برای حل مشکل راهکاری ارائه کنند که تضمین کننده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم باشد.

گفتنی است،  تعاون روستایی هم وظیفه نظارت بر قراردادها را دارد و می کوشد زودتر فرآیند واگذاری به بخش خصوصی رخ دهد.

بهکده رضوی منطقه‌ای است که ساخت آن از سال ۱۳۴۲ آغاز شد. این منطقه که برای جذامیان آن دوره احداث شد، با تلاش جمعیت سابق «کمک به جذامیان» و با واگذاری حدود ۶۲ هزار هکتار از اراضی مرتعی خالص دشت ترکمنان در شمال غرب شهرستان بجنورد، به کمک مؤسسات داخلی و خارجی، با هدف تمرکز و نگهداری، درمان و توان‌بخشی جذامیان و افراد خانواده آن‌ها شکل گرفت.

بهکده رضوی در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان بجنورد و ۸۵ کیلومتری غرب شهرستان مانه و سملقان در حد فاصل رود اترک و انتهای جنگل گلستان، بین مرز استان خراسان شمالی و استان گلستان قرار دارد. این منطقه تحت پوشش دهستان جیرانسو و بخش مرکزی شهرستان آشخانه قرار دارد و دارای چهار روستا به نام‌های بهکده، سوقه، دشت گرگان و دامدامی است.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۰، این منطقه دارای ۲۶۶ خانوار با جمعیتی بالغ‌بر ۹۳۱ نفر بوده که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن به ۷۵۰ نفر رسیده است. در این بین روستای بهکده با ۵۲۶ نفر، پرجمعیت‌ترین روستای منطقه بهکده رضوی است و به تنهایی حدود ۷۵ درصد جمعیت منطقه را به خود اختصاص داده.

طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، بالغ‌بر ۱۶۶ نفر از جمعیت بهکده رضوی و سه روستای تابعه (دامدامی، دشت گرگان و سوقه)، در گروه سنی ۲۹-۱۵ سال قرار دارند. این آمار، سنگین بودن رسالت بهکده رضوی را در اتخاذ راهبردهای اشتغال‌زا و درعین‌حال تولیدگرا نشان می‌دهد، همچنین ۵۰۲ نفر معادل ۶۷ درصد جمعیت، در سن قانونی کار قرار دارند. از سوی دیگر ۱۹۳ نفر نیز کمتر از ۱۵ سال سن دارند و در سال‌های آتی به زمره متقاضیان کار خواهند پیوست و عرضه نیروی کار را افزایش خواهند داد.

انتهای پیام/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول