اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فارس من|چند نفر در دفاتر خدمات الکترونیک شهر بیکار می شوند؟/180 فرایند برای صدور پروانه ساختمانی!

برخی از مدیران و پرسنل دفاتر خدمات الکترونیک شهر گله مند هستند که با گرفتن کنترل نقشه از دفاتر خدمات بخش عمده ای از نیروها بیکار می شوند و خواستار رفع این مشکل شدند.

فارس من|چند نفر در دفاتر خدمات الکترونیک شهر بیکار می شوند؟/180 فرایند برای صدور پروانه ساختمانی!

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،مریم گلباز؛ فرایند صدور پروانه در شهرداری تهران بسیار طولانی است. در دوره جدید مدیریت شهری تصمیم گرفته شد تا این فرایند کوتاه تر شود.

در جلسات شورای اسلامی  شهر تهران بحث های در این زمینه صورت گرفت و اعضا معتقد بودند که قفل های بزرگی بر ساخت و ساز تهران زده شد که باید برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد.

قرار است که طرحی در این زمینه تصویب شود تا فرایند صدور پروانه کاهش پیدا کند و همچنین هر جا که  مراحل صدور پروانه متوقف مانده مشخص شود.

حال اخباری مبنی بر حذف کنترل نقشه از دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران (که حدود 13 سال پیش راه توسط شهرداری تهران راه اندازی شده) شنیده می شود. مسوولان و کارکنان این دفاتر گله مند هستند که با حذف کنترل نقشه دچار مشکلات اساسی شده و بسیاری از نیروهای آنها کار خود را از دست می دهند.

برخی از شهروندان با راه اندازی پویش حمایت و رضایت از دفاتر خدمات الکترونیک شهر خواستار رفع مشکل شدند. در این پویش شهروندان ثبت کرده اند که  با توجه به اینکه دفاتر خدمات الکترونیک شهر بخش خصوصی شهرداری تهران است و در حدود 14 سال اخیر خدمات را در اسرع وقت و با دقت حداکثر به مردم ارائه نموده است همچنین با تکریم ارباب رجوع بانوان، خدمات را به جای ۲۲ منطقه در ۱۲۲ ناحیه و در نزدیکترین محل این خدمات را ارائه می نماید لذا لازم است تا با افزایش خدمات با توجه به قانون اساسی و واگذاری خدمات به بخش خصوصی جهت رقابت و سرعت بیشتر خدمات قابل ارائه از این موضوع در مقابل مقاومت واگذاری خدمات مذکور، حمایت  کنند.

همچنین تعدادی از شهروندان هم با ثبت سوژه نه به حذف کنترل نقشه‌های ساختمانی از دفاتر و شهرداری‌ها خواستار رفع مشکلات شدند. شهروندان ثبت کردند که با حذف کنترل نقشه فاز یک از دفاتر و شهرداری ها علاوه بر ایجاد مشکلات کنترلی فضاهای ساختمانی باعث بیکار شدن تعداد زیادی پرسنل دفاتر و شهرداری خواهد شد و در حال حاضر کنترل‌های موجود ساختمان‌ها دارای مشکلات زیادی است که با حذف این کنترل‌ها مشکلات ساختمان‌ها نیز دو چندان خواهد شد.

برای مشخص شدن موضوع میزگردی با حضور برخی  مدیران و پرسنل دفاتر خدمات الکترونیک شهر و .... برگزار شد.

یکی از مدیران دفاتر شرق تهران دراین میزگرد گفت که  اعلام شده که قرار است کنترل نقشه از دفاتر خدمات الکترونیک شهر گرفته شود. می‌گویند که این کار در راستای کاهش زمان صدور پروانه است. بنده نکته‌ای را همین‌جا عرض کنم که نقشه‌ها را دفاتر مهندسی می‌کشند بعد برای کنترل به دفاتر خدمات الکترونیک شهر می‌آید که ما در این مرحله براساس قوانین و مقررات، نقشه‌ها را بررسی می‌کنیم، اگر ایرادی داشته باشد آن را به دفاتر مهندسی عودت داده و  اگر مشکلی نباشد، آن را برای شهرداری ارسال می‌کنیم. درست است که باید بخش‌های زائد حذف شود، اما کنترل نقشه در دفاتر بخش زائد نیست. کنترل نقشه جزو بخش طراحی است و صرف زمان در طراحی صحیح باعث پیشگیری از مشکلات آتی است. علاوه بر این موضوعات مهم تری مقدم بر کنترل نقشه وجود دارند که موجب نارضایی شهروندان هستند.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره شود این است که در طرح فعلی قرار است مسئولیت طراحی تنها به مهندس سپرده شود در این میان سوال است که آیا مهندس می تواند به تنهایی زیان های وارد بر طرح هایی که نادرست  اجرا شده اند را جبران کند؟ اگر بر اثر طرح اشتباه ضرر و زیانی به مالکان و سازنده و املاک مجاور وارد شود و خسارات چند میلیارد تومانی به اشخاص وارد شود آیا تنبیه انتظامی و انضباطی مهندس می تواند ضرر و زیان وارده را جبران کند؟ آیا بر اساس پروانه صادره و قوانین حاکم شهرداری در محاکم محکوم نخواهد شد ؟

 بحث کنترل نقشه حدود 25 تا 45  درصد درآمد دفاتر خدمات الکترونیک شهر را تامین می کند. اگر این بخش را از دفاتر حذف کنند، عملاً ما دیگر نمی‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. با توجه به وضعیتی که در چهار سال گذشته در حوزه ساخت و ساز در کلان‌شهر تهران رخ داده و قفل بزرگی به ساخت و ساز زده شده است، عملا ما در حال ورشکستگی هستیم و اگر کنترل نقشه را هم از ما بگیرند دفاتر رسما ورشکسته می‌شویم.

مگر در دفاتر، خدمات دیگری انجام نمی شود که شما می گویید با حذف کنترل نقشه دچار مشکلات جدی درآمدی می شوید؟

این مدیر دفتر در پاسخ گفت : اقدامات دیگری هم در دفاتر خدمات الکترونیک انجام می‌شود اما برای ما درآمدزا نیست. اگر بخش کنترل نقش حذف شود، بسیاری از نیروهای ما در دفاتر بیکار شده و مجبور به تعدیل نیرو خواهیم شد چرا که از پس هزینه‌ها برنخواهیم آمد.

حدود 14 سال پیش دفاتر خدمات الکترونیک شهر راه‌اندازی شد و تصمیم گرفتند که بسیاری از اقدامات شهرداری برون سپاری شود، حال دوباره آمده‌اند و بسیاری از وظایف دفاتر را حذف می کنند. من همین جا یک توضیحی بدهم اگر قرار باشد که کنترل نقشه از دفاتر حذف و به نظام مهندسی برگردد؛ یعنی مهندسی که خودش نقشه را می‌کشد، خودش هم بر آن نظارت می‌کند؟ پس چه کسی باید مشکلات آن نقشه را احصاء کرده و ببیند براساس مقررات و قوانین هست یا خیر.

روال اصلی این است که براساس قانون، شهرداری مسئولیت صدور پروانه را برعهده داشته و آن را امضا می‌کند.

آیا با برداشتن کنترل نقشه از دفاتر خدمات الکترونیک روند صدور پروانه کاهش پیدا می‌کند؟

یکی از مدیران دفاتر غرب تهران دراین میزگرد عنوان کرد: خیر، چون فقط کنترل نقشه را از دفاتر می‌گیرند و به نظام مهندسی یا نفرات داخل مناطق می‌دهند، هیچ فرقی در زمان روند صدور ایجاد نمی‌شود، فقط وظیفه را از دفاتر گرفته و به بخش دیگر منتقل می‌کنند. عرض کردم که مهندس براساس نظر کارفرما نقشه می‌کشد، اما ما در دفاتر براساس قوانین و مقررات شهرداری نقشه‌ها را اصلاح می‌کنیم. مثلاً همسان‌سازی ساختمان ها و اینکه ساختمانی جلوتر از دیگری نباشد و...

اگر کنترل نقشه براساس قوانین صورت نگیرد، قطعا شهروندان دچار مشکل می‌شوند، چرا که زمانی که شهرداری بخواهد پروانه را صادر کند، تازه با انبوهی از مشکلات روبه‌رو می‌شود.

ما در تهران 114 دفتر خدمات الکترونیک شهر داریم و در هر دفتر حدود 20 نفر مشغول به کار هستند. با روند درنظر گرفته شده، بسیاری از نیروهای ما بیکار شده و چون دیگر نمی‌توانیم از پس هزینه‌های دفتر بربیاییم، عملاً باید اعلام ورشکستگی کنیم.

مدیر یکی از دفاتر شمال تهران در ادامه این میزگرد گفت: قرار است در حوزه شهرسازی شهرداری تهران تغییراتی ایجاد شود. دفاتری که بیش از 13 سال از فعالیت آنها می گذرد مسوولان تصمیم گرفته اند که بسیاری از وظایف آنها را کم کنند. دوستان در حوزه شهرسازی عجولانه می‌خواهند که زمان صدور پروانه را کاهش دهند. ببینید! ما با اصل کاهش زمان صدور پروانه مشکلی نداریم، اما ای کاش روند را درست درنظر می‌گرفتند و از لحاظ حقوقی موضوع را پیگیری می‌کردند.

در این میان فقط  آمده اند و دفاتر را تضعیف کرده اند. ما که در این سالها کار کنترل نقشه را انجام می‌دادیم و مشکلی هم وجود نداشت، چرا تصمیم گرفتند آن را به نظام مهندسی بدهند؟ اگر قرار است که روند کاهش پیدا کند، با این کار کاهشی صورت نمی‌گیرد، فقط دفاتر تضعیف می‌شوند.

در حال حاضر معماران نقشه را براساس نظر کارفرما تهیه می‌کنند. وقتی به دفاتر می‌رسد، با کلی مشکل روبه‌رو هستیم. ما اشکالات را برطرف می‌کنیم، چرا که ما براساس قانون عمل می‌کنیم نه نظر شخصی مالک. در چند سال گذشته میزان صدور پروانه به شدت کاهش پیدا کرده است. مهندسین هم برای اینکه نظر مالک را تأمین کنند هر آنچه مالک می‌گوید در نقشه می‌آورند اما ما طرح تفصیلی داریم و باید براساس آن عمل کنیم؛ هر چند در چهار سال گذشته محدودیت‌هایی هم در طرح تفصیلی ایجاد کرده اند که باعث بروز مشکل شده و قفل بزرگی به ساخت و ساز زده اند.

حال با گرفتن مرحله کنترل نقشه از دفاتر به نظرم قرار است یک مشکلی به مشکلات اضافه شود.

ببینید! در دوره گذشته شورای شهر آمد و مصوبه باغات را ابطال کرد. اما همین امر باعث شد که بسیاری از شهروندان دچار مشکل شوند و شنیدم که قرار است در این دوره این مشکلات را برطرف کنند. در مرحله صدور پروانه موانع زیادی وجود دارد مانند کمیته نما و... که می‌توان در این مراحل زمان را کوتاه‌تر کرد.

در گذشته زمین‌های بالای 2 هزار متر به سازمان پارکها می‌رفت  تا در مورد باغ بودن یا نبودن آن تصمیم‌گیری می‌شد، اما با تغییراتی که در دوره گذشته صورت گرفت، حتی زمین‌هایی با متراژ بسیار کمتر هم برای باغ بودن باید باید از مسیر بررسی طولانی عبور کند   به نظر بنده علاوه بر اینکه روند اصلاح نشد بلکه پیچیدگی‌هایی هم در آن به وجود آمد.

برای صدور پروانه باید از چند سازمان و ارگان استعلام دریافت شود و هر کدام از اینها چقدر زمان بر خواهد بود؟ در دفاتر خدمات الکترونیک برای طی شدن مراحل صدور پروانه چقدر زمان صرف می شود؟

مدیر یکی از دفاتر جنوب تهران گفت:  طرح تفصیلی در مدیریت شهری اسبق ابلاغ  شد. پهنه‌های متعددی برای ساخت و ساز درنظر گرفته شده که باید براساس سطح اشغال در آن  ساخت و ساز صورت می گرفت که خود مانعی در جهت توسعه  و نوسازی در مناطق کم برخوردار شد . تیم قبلی مدیریت شهری نیز تصمیمات غلطی در خصوص اصلاحات طرح تفصیلی انجام داد و  باعث کاهش انگیزه ساخت و ساز شد و باعث شد گره‌هایی به شهر زده شود. درست است، طرح تفصیلی ایراداتی داشت، اما بازنگری‌های فرمالیته هم باعث شد بر مشکلات اضافه شود.

ساخت و ساز یکی از اهرم‌های اقتصاد شهر است. نباید برای ساخت و ساز قانونی ترمزی های بیش از حد ایجاد کرد. ما باید براساس قانون عمل کنیم، اما اقداماتی که در چند سال گذشته صورت گرفت، اقتصاد ساخت و ساز را با مشکلات جدی روبه‌رو کرد. یک مثال بزنم؛ یک ملک صنعتی ساخته شده است، حال گفته‌اند برای تأمین پارکینگ باید تجاری رفتار کند و همین امر قفل بزرگی زده است و ....

در صدور پروانه، سازمان های متعددی دخیل هستند و هر کدام از این سازمان ها و  ارگان‌ها باید بخشی از کار را انجام و یا نظر در جهت توسعه نوسازی بدهند  نه اینکه مانع ایجاد کنند. ما باید از منابع مختلف برای مراحل صدور پروانه استعلام بگیریم. خب این استعلام‌ها را کاهش دهند متمرکز کنند – قبل از شروع فرایند جواز یا بصورت موازی انجام شود ، چرا فقط به سراغ این آمدند که کنترل نقشه را حذف کنند؟ ما روندهای طولانی‌تری داریم که می‌توان با حذف آن روند صدور پروانه را کاهش داد.

دفاتر خدمات الکترونیک شهر سیستم نظارتی دارند و اگر کار در هر بخش بماند، کاملاً مشخص است و سیستم‌های نظارتی ورود کرده و از ما توضیح می‌خواهند. حدود دو سال پیش آمدند و دسترسی به ورود اطلاعات بنا  را از ما گرفتند و گفتند هر طراحی  خودش ورود اطلاعات انجام دهد، اما به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات، هنوز که هنوز است ما مشکلات بزرگی در این بخش داریم که حل نشده است. من باز هم تأکید می‌کنم که ما با کاهش زمان صدور پروانه مشکلی نداریم، اما بهتر است تمام جوانب دیده شود و بدانند کدام بخش‌ها تعلل ایجاد می‌کنند.

یک نکته‌ای را هم بگویم که در سه سال گذشته دسترسی به نظام آماری زمانبندی، عامداً یا سهواً از ما گرفته شده است. این بحران زمانبندی در کنترل باعث شده که کارشناس نداند که در هر بخش در چه بازه زمانی کار کند. ما فضای اختلاف آماری هم داریم.و چون منبع آماری تایید شده ای نیست – اتهام به تاخیرات کنترل نقشه در دفاتر وجاهت اطلاعاتی مورد قبول ندارد.

از چه زمان قرار است که کنترل نقشه از دفاتر گرفته شود و به سازمان نظام مهندسی  یا برگشت به کنترل در شهرداری واگذار شود؟

قرار بود که در همین روزها این اقدام صورت گیرد، اما اعلام کردند که در اسفندماه کار زیاد است و اجرای این کار را به اردیبهشت واگذار کردند، اما همین جا من تأکید می‌کنم که اشکال حقوقی بزرگی در این زمینه وجود دارد و براساس ماده 34 قانون نظام‌بندی کنترل ساختمان، صرفاً شهرداری نسبت به کنترل در طراحی‌ و اجرای ابنیه در شهر مسئول است و باید اقدامات براساس مقررات ملی ساختمان انجام شود.

 افراد حاضر در جلسه اعلام کردند که با واگذاری کنترل نقشه مشکلات بزرگی رخ می‌دهد، توضیح دهید چه عواقبی این کار دارد؟

مدیر یکی از دفاتر مرکز تهران در ادامه میزگرد عنوان کرد که در طراحی ساختمان، مهندسین طراح و معمار سلیقه‌ای عمل می‌کنند چرا که باید نظر مالک تأمین شود. البته پارامترهایی در ضوابط و مقررات ملی ساختمان وجود دارد. طراح فقط طراحی می‌کند و بعد کار به دفاتر می‌آ‌ید. اما ما باید در دفاتر خدمات الکترونیک ضوابط شهرداری را رعایت کنیم. دفاتر خدمات الکترونیک براساس نیاز شهر ایجاد شده و حدود 1400 پرسنل مجرب و آماده به خدمت دارد که از این تعداد 700 تا 800 نفر جزو نظام مهندسی هستند. تحصیلات عالیه مهندسی دارند و به تمام ضوابط و مقررات شهرداری آشنا هستند و آنها را رعایت می‌کنند. وقتی نقشه‌ای به دفاتر خدمات می‌رسد، براساس چارچوب‌ها و مقررات باید اجرا و همگون شود تا مشکلی در اجرا ایجاد نشود. 1400 پرسنل در دفاتر خدمات، زیرمجموعه شهرداری در حال فعالیت هستند. البته تعدادی مهندس هم در دفاتر مهندسی در حال کشیدن نقشه هستند. آنها خیلی به مقررات و بخشنامه‌های شهرداری  آشنا نیستند. اگر بخش کنترل نقشه کلاً به نظام مهندسی واگذار شود، مشکلات اساسی در این بخش ایجاد می‌شود. ما هشدارهای لازم را داده‌ایم. حتی نامه‌نگاری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است.

در 14 سال گذشته ما  براساس قوانین بالادستی فعالیت کرده‌ایم. اگر مشکلی بوده باید در این سالها حل می‌شد، چرا به یکباره فقط تصمیم گرفتند که دفاتر را تضعیف کنند.

جالب است که فقط برای کوتاه‌تر شدن صدور پروانه به سراغ دفاتر خدمات الکترونیک آمدند. بیشتر وقت شهروندان در کمیته نما صرف می‌شود در حالی که می‌توان در کمیته نما با چند قانون ساده کار را با سرعت بیشتری پیش برد اما در حال حاضر در این کمیته سلیقه‌ای هم عمل می‌شود.

 در حال حاضر برای صدور پروانه ساختمان چند فرایند باید طی شود؟

یکی دیگر از مدیران دفاتر خدمات الکترونیک شهر در ادامه میزگرد عنوان کرد زمانی که دفاتر تأسیس شد، 64 فرایند کاری تا زمان صدور پروانه در نظر گرفته شده بود و قرار بود که به 32 فرایند کاهش پیدا کند، اما در سالهای اخیر هر بار در فرایند صدور پروانه یک فرایند اضافه کردند و در حال حاضر 180 فرایند کاری برای صدور پروانه وجود دارد که 120 فرایند سلیقه‌ای است که می‌توان آنها را حذف و صدور پروانه را در مدت زمان کمی انجام داد.

ببینید! چندی پیش یک تصمیمی گرفتند که برای ساختمان‌های شش واحدی باید یک اتاق کودک یا فضای دوستدار کودک ایجاد شود. بسیاری از سازنده‌ها این امر را قبول نکردند. شش تا 9 ماه تمام فرایندهای صدور پروانه قفل شد چرا که آنها می‌گفتند این امر اجرایی نمی‌شود. این ها نمونه قفل هایی است که به تاخیر در صدور مجوزات می انجامد.

باز هم تأکید می‌کنم براساس ماده 34 قانون نظام مهندسی کشور تنها مرجع صدور پروانه و کنترل بر اجرای نظارت بر عهده شهرداری است حال می‌خواهند مسئولیت را از خود سلب کنند. اگر در فرایند صدور پروانه اتفاقی رخ دهد عواقب را باید مالک تقبل کند؟  آیا مسئولیت کنترل با نظام مهندسی بوده است؟ بعد از احداث بنا مشکلات طراحی قابل حل است؟

ببینید! همین امروز هم اگر فرایند کنترل نقشه با تأخیر انجام می‌شود، نقشه را همین مهندسینی می‌کشند که قرار است کنترل را هم به آنها بدهند. ما مشکلی نداریم، می‌گوییم ابتدا طرح را به صورت پایلوت اجرایی کنید تا مشکلات مشخص شوند، اما چرا فقط در این 180 فرایند، کنترل نقشه را از دفاتر می‌گیرند و با این کار ما ورشکسته  خواهیم شد و بسیاری از نیروهای ما دچار مشکل می‌شوند.

برخی معتقدند که فسادهای گسترده‌ای در دفاتر صورت می‌گیرد و باید فکری برای این امر صورت گیرد؟

مدیر یکی از دفاتر شرق تهران در ادامه میزگرد گفت ما منکر اینکه تخلفاتی در دفاتر صورت می‌گیرد نیستیم. شاید  معدود  دفتر خدمات الکترونیک داریم که  در آنها تخلف صورت گرفته است. خب چرا به تخلفات رسیدگی نمی‌کنند و این موضوع را مثل چوبی بالای سر ما گرفتند و می‌گویند تخلف می‌کنید. یکبار بیایید به این تخلفات رسیدگی کنید ما هم استقبال می‌کنیم که جلوی فساد گرفته شود. باز هم تأکید می‌کنم اگر در روند صدور پروانه تخلفی صورت می‌گیرد بدون هماهنگی شهرداری این امر شدنی نیست. ولی  در چند سال گذشته چماق وجود تخلف در دفتر را برای اقدامات خود در دست بگیرند و بجز استفاده تبلیغاتی از تخلفات اقدامی کنند جای سوال است؟!

 

یکی از مدیران دفاتر شمال تهران  می گوید بهتر است اگر می‌خواهند تصمیمی برای دفاتر بگیرند، برای نیروهایی که در دفاتر مشغول به کار هستند فکری کنند. هنوز دفاتر ایجاد نشده بود شهرداری یک بایگانی جداگانه داشت و هر اداره و سازمانش هم برای خود بایگانی داشتند اما با آمدن دفاتر خدمات  الکترونیک، همه یکپارچه شدند. 14 سال است که تجربه کسب کرده‌ایم و بسیاری از نیروهایی که در حال حاضر در شهرداری هستند روزی در دفاتر مشغول به کار بودند. اگر مشکلی وجود دارد بیایند و آن را حل کنند نه اینکه با این تصمیمات باعث بیکار شدن نیروهای کارآمد در دفاتر شوند.

مراحل صدور پروانه سالهاست که به دفاتر واگذار شده. البته طبق قانون هم نمی‌توانند این را بگیرند. بهتر است اگر مشکلی هست آن را ریشه‌ای حل کنند. اگر هم در دفاتر مشکلی است، آن را حل کنند. الان تعداد زیادی از نیروهای ما بیکار می‌شوند و همین امر باعث بروز مشکل می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول