اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازدید «تاکایف» از مسجد «قل شریف» تاتارستان + تصاویر

رئیس جمهور قزاقستان در ادامه سفر کاری خود به روسیه، از مسجد «قل شریف» در شهر «قازان» جمهوری تاتارستان بازدید کرد.

بازدید «تاکایف» از مسجد «قل شریف» تاتارستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در ادامه سفر کاری خود به روسیه از مسجد «قل شریف» که در مجموعه تاریخی و معماری «کرملین قازان» جمهوری تاتارستان قرار دارد، بازدید کرد.

«رستم مینیخانوف» رئیس جمهور تاتارستان که تاکایف را همراهی می کرد، در مورد این مجموعه تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، مطالبی را بیان کرد.

«کامل سامیگلین» مفتی تاتارستان در محل «قل شریف» در خصوص تاریخ و معماری این مسجد، فعالیت های مفتیات، توسعه زیرساخت های اسلامی در این جمهوری و تجربه مثبت تعامل بین ادیان و همچنین برنامه اقدامات جهت تجلیل از هزار و صدمین سال ورود اسلام به «ولگا بلغارستان» اطلاعات جامعی را ارائه داد.

قابل ذکر است که ولگا بلغارستان سرزمینی تاریخی در خلال سده 7-13 میلادی میان رودهای «ولگا» و «کاما» در غرب روسیه بود که امروزه جمهوری های تاتارستان و چواش در آن قرار دارند.

همچنین گفتنی است که مسجد قل شریف در قرن 16 میلادی در بخش مسلمان‌نشین شهر قازان احداث شده و در آن زمان بزرگترین مسجد اروپا به شمار می رفت که دارای کتابخانه بزرگ و مدرسه اسلامی بوده و به گسترش دانش اسلامی در این منطقه کمک شایانی کرده است. متاسفانه این مسجد در سال 1552 میلادی از سوی ارتش «ایوان مخوف» تخریب شد.

رئیس جمهور تاتارستان در سال 1996 تصمیم گرفت تا قل‌شریف در همان مکان سابق و تا جای امکان همانند مسجد قدیم ساخته شود که این پروژه سرانجام در سال 2005 تکمیل و به صورت رسمی افتتاح شد.

این مسجد به افتخار آخرین امام جماعت خود «سید قل‌شریف» که یکی از شخصیت های سرشناس اسلامی و ملی تاتار بوده و در جریان اشغال این شهر شهید شد، نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول