اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

احداث ۲۸ کلاس در هر روز پس از انقلاب/ رشد علمی دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های جهانی

مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده بعد از انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: در عرصه امکانات و تجهیزات فیزیکی می‌توان به «5 برابر شدن تعداد مدارس استان‌های محروم»، «احداث ۴ مدرسه در هر روز»، «احداث ۲۸ کلاس در هر روز» و «احداث ۳ هنرستان در هر دقیقه» اشاره کرد.

احداث ۲۸ کلاس در هر روز پس از انقلاب/ رشد علمی دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های جهانی

علیرضا آل‌امین مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: اکنون پس از گذشت چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، انقلاب و ملت بزرگ ایران اسلامی با عنایات حضرت حق تعالی و تحت رهبری حکیمانه امامین انقلاب، دستاوردهای عظیمی در عرصه‌های مختلف داشته است.

وی ادامه داد: یکی از این عرصه‌ها، عرصه تعلیم و تربیت است که پس از انقلاب اسلامی در این عرصه یک تحول بنیادین ایجاد شد و مبانی و اهداف تعلیم و تربیت، اصول و ساختار حاکم بر نظام آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی و طراحی نظام تعلیم و تربیت به طور کلی مورد بازنگری و تحول قرار گرفت.

آل‌امین افزود: در این چهار دهه در بسیاری از شاخصه‌ها، توسعه چشمگیری داشته‌ایم و حتی در مواردی از جمله برابری جنسیتی در دسترسی به آموزش، نرخ باسوادی زنان، نرخ باسوادی روستاییان، تأمین امکانات آموزشی خصوصا در مناطق محروم، پوشش تحصیلی دانش‌آموزان، نسبت معلم به دانش‌آموز، رشدی بالاتر از نرخ میانگین جهانی داشته است.

وی به دستاوردهای حوزه تعلیم و تربیت در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در عرصه قانون‌گذاری می‌توان به «تصویب اصل سوم و سی‌اُم قانون اساسی»، «تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «تدوین اساسنامه دانشگاه فرهنگیان» و «ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» اشاره کرد.

* احداث ۲۸ کلاس در هر روز 

مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران به عرصه سواد آموزی اشاره کرد و ادامه داد: «برابر شدن میزان باسوادی جامعه در میان مردان و زنان»، «بالاتر بودن باسوادی و شاخص برابری جنسیتی ایران نسبت به میانگین جهانی» و «کاهش سه برابری اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی» از جمله اقدامات در عرصه سوادآموزی است.

وی افزود: در عرصه امکانات و تجهیزات فیزیکی نیز می‌توان به «پنج برابر شدن تعداد مدارس استان‌های محروم»، «احداث ۴ مدرسه در هر روز»، «احداث ۲۸کلاس در هر روز» و «احداث ۳ هنرستان در هر دقیقه» اشاره کرد.

*رشد علمی دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های جهانی

آل‌امین اظهار کرد: در عرصه معلمان نیز می‌توان به «دو برابر شدن سرعت افزایش تعداد معلمان»، «کاهش نسبت دانش‌آموز به معلم از ۳۶ به ۲۶» و «هفت برابر شدن تعداد معلمان لیسانس و بالاتر» اشاره کرد.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات در عرصه دانش‌آموزان می‌توان به «دو و نیم برابر شدن پوشش تحصیلی دوره ابتدایی»، «چهار برابر شدن پوشش تحصیلی دوره متوسطه»، «هشت و نیم برابر شدن پوشش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه»، «۹ برابر شدن کانون های فرهنگی و تربیتی» و «رشد علمی دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های جهانی» اشاره کرد؛ در حال حاضر در حوزه المپیاد علمی جزو ۵کشور برتر دنیا هستیم.

* افزایش نرخ باسوادی از 47.2 درصد به 93.2 درصد

مسؤول کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران گفت: از جمله اقدامات در عرصه محتوا و کتب درسی می‌توان به «تحول در کتب درسی بر اساس برنامه درسی ملی» و «تألیف مجموعه‌ای از کتاب‌های جدید درسی با رویکرد اندیشه و فرهنگی اسلامی ـ ایرانی» اشاره کرد.

وی به ذکر شاخص‌هایی در قبل از انقلاب(سرشماری سال 1355) و بعد از انقلاب(سرشماری سال1390) پرداخت و افزود: نرخ باسوادی از 47.2 درصد به 93.2 درصد، تفاوت نرخ باسوادی بین مردان و زنان از 23.8 درصد به 7 درصد، اختلاف نرخ سواد در مناطق روستایی و شهری از 35 درصد به 12 درصد، مراکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای از 700 واحد به 6983 واحد، تعداد مراکز آموزش کودکان استثنایی از 237 مرکز به 1500 مرکز و تعداد مراکز استعداد‌های درخشان از 2 مرکز به 670 مرکز رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول