اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

آلوئه‌ورا، نفت سبز کشاورزان/ محصولی جذاب برای کشت در دوران کم آبی!

از نفت سبز به عنوان لقب گیاه آلوئه ورا یاد می‌شود، این گیاه ماده اصلی اکثر محصولات تولیدی در زمینه‌های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، نساجی، شیمیایی و دامپزشکی است که از ارزش تجاری بالایی نیز برخوردار است.

آلوئه‌ورا، نفت سبز کشاورزان/ محصولی جذاب برای کشت در دوران کم آبی!

خبرگزاری فارس- شهرستان دشتستان: آتنا جعفری: از نفت سبز به عنوان لقب گیاه آلوئه ورا یاد می‌شود، این گیاه ماده اصلی اکثر محصولات تولیدی در زمینه‌های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی، نساجی، شیمیایی و دامپزشکی است که از ارزش تجاری بالایی نیز برخوردار است. شرکت سبزینه کشت فرتاک دشتستان از جمله شرکت‌هایی که توانسته با تکیه بر گیاه، مواد غذایی و محصولاتی مراقبتی را برای پوست تولید کند و آن را برای استفاده مردم به وارد بازار هدف کند.

به همین بهانه به سراغ مؤسس و مدیر عامل این شرکت رفتیم و گفتگویی را با وی داشتیم تا به عنوان یک شرکت تهیه فرآورده‌های آلوئه ورا از این گیاه مفید بیشتر بدانیم.

فارس: لطفاً خودتان و شرکت را بیشتر معرفی کنید.

حمیدرضا کمالی دارای لیسانس صنایع شیمیایی در آبان ۹۷ این شرکت را تأسیس نمودم، معیار ما برای تأسیس شرکت تولید محصولاتی بود که در بازار کنونی نداشتیم و به نوعی نیاز جامعه محسوب می‌شد.

فارس: دلیل علاقه شما برای ورود به حوزه تولید گیاه آلوئه ورا چه بود؟

آلوئه ورا نیاز به آب بسیار کمی دارد و در بوشهر که استانی کم آب است، کاشت این گیاه توجیه بسیار خوبی دارد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

فارس: جرقه کار فرآوری آلوئه ورا چه زمانی در ذهن شما ایجاد شد؟

با توجه به بستر مناسب آب و هوایی برای کشت آلوئه ورا در استان بوشهر و کاربرد شگفت انگیز گیاه‌ آلوئه ورا تصمیم گرفتیم وارد این عرصه شویم چرا که افراد محدودی از ظرفیت‌های تولید این نفت سبز باخبرند و در کشور ما تنها از آلوئه ورا در حوزه خام فروشی و مصارف آرایشی و خوراکی از جمله تهیه‌ شربت آلوئه ورا استفاده می‌شود.

فارس: سیر فعالیت خودتان را از ابتدا توضیح بدهید و شعبه‌های دیگری در سطح کشور دارید؟

 ابتدا با حوزه مواد غذایی شروع به فعالیت کردیم و پس از مدتی وارد محصولات مراقبتی پوست شدیم. پودر ژل آلوئه ورا اولین محصول ما در این زمینه بود. در حال حاضر این شرکت دارای سه نمایندگی فعال در استان‌های گیلان، شیراز و تهران می‌باشد و تعدادی نمایندگی نیز در آستانه راه‌اندازی است. اما با این وجود بازاریابانی در حوزه تبلیغ محصولات ما فعالیت دارند به طوری که ۵۰ درصد کشور را پوشش می‌دهند.

فارس: در ابتدا هدف شما برای تأسیس شرکت چه بود؟

این شرکت دو هدف را سرلوحه کار داشته است. اول آشنایی مردم با گیاه آلوئه ورا و خواص بی‌نظیر آن به طوریکه در ابتدا ما فروش برگ آلوئه ورا انجام می‌دادیم و شیوه مصرف آن را برای هر مورد اطلاع رسانی می‌کردیم. دوم آن‌که اشتغال‌زایی برای افراد فراهم شود که بعد از سه سال، تا حدودی به اشتغال‌زایی مطلوب رسیده‌ایم. یکی از موانع این امر هم عدم کسب مجوز و سیب سلامت و طولانی بودن روند دریافت آن است که با محقق شدن این مورد می‌توان اشتغال زایی را بالا برد.

فارس: در این راه به چه موفقیت‌هایی دست پیدا کردید و علت این موفقیت چه بوده است؟

ما محصولات خود را با درصد اندکی مواد نگه دارنده و فرمولاسیون خاص تولید می‌کنیم، این فرمولاسیون خاص منجر به غلظت بالا و کیفیت مطلوب می‌شود و همچنین میزان الکل پایین در آن از ایجاد حساسیت جلوگیری می‌کند، این مهم رضایت مشتریان را در برداشته و توانسته‌ایم فروش خوبی از محصولات در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی کسب کنیم.

 

فارس: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولیدات داخلی با کیفیت در زمینه‌های مختلف، دستاوردهای منحصر به فرد شما در زمینه فناوری آلوئه ورا چه بوده است؟

دستاورد منحصر به فرد شرکت، شیوه خاص در تولید پودرژل آلوئه ورا است. کیفیت محصول وابسته به رنگ سفید آن است که در تولید به دلیل حرارت بالای ۷۰ درجه این رنگ سفید کاهش پیدا کرده و ویتامین سی را از بین می‌برد به همین علت مقداری مواد افزوده برای حفظ رنگ آن اضافه می‌شود. ما با شیوه خاص تولید در دمای زیر ۶۰ درجه رنگ سفید آن را حفظ می‌کنیم به طوریکه نیازی به مواد افزوده ندارد. در حال حاضر با بررسی‌های انجام شده تولید پودر ژل آلوئه ورا با این روش در ایران وجود ندارد.

فارس: اکنون، بعد از سه سال فعالیت موفق به تولید چه محصولاتی بوده‌اید؟

ژل آلوئه ورا در سه بسته بندی که هم به صورت مستقیم استفاده می‌شود به عنوان آب رسان و ضد التهاب هم به عنوان مکمل برای ماسک‌های خانگی استفاده می‌شود. کرم ضد آفتاب که به صورت فیزیکی ست و نه شیمیایی، ضد آفتاب‌های شیمیایی ممکن است جذب پوست شود و ایجاد حساسیت کند اما در ضد آفتاب فیزیکی برای فیلتر اشعه یو وی از زینک اکساید استفاده شده که بسیار کم خطر بوده و روی صورت بصورت لایه‌ای نازک می‌ماند و جذب نمی‌شود.

کرم آبرسان و مرطوب کننده که مرطوب کنندگی آن بالا بوده و به دلیل اندک بودن فاز روغنی، هر دو نوع پوست چرب و خشک می‌تواند از آن استفاده کند. پایه این کرم روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن درخت چای و شی‌باتر می‌باشد.

فارس: غیر از محصولات مراقبتی پوست، آیا در زمینه‌های تولیدی دیگر هم فعالیت دارید؟

بله، همانطور که گفتم ما ابتدا در زمینه مواد غذایی فعالیت می‌کردیم و هم اکنون سه نوشیدنی بر پایه آلوئه ورا جزو محصولات شرکت ما می‌باشد، نوشیدنی عرق کاسنی، نوشیدنی گلاب و نوشیدنی عرق بهار نارنج هر سه بر پایه آلوئه ورا در حاضر تولید می‌کنیم.

فارس: کیفیت محصولات را در مقایسه با نمونه خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به دلیل بالا بودن کیفیت محصولات در مقایسه با نمونه خارجی قیمت محصولات ما در مقایسه با برخی نمونه‌های خارجی نیز، بیشتر است. استقبال از محصولات در بازار و رضایتمندی مشتریان این امر را اثبات می‌کند. در حال حاضر چشم انداز ۱۰ ساله شرکت را برای صادرات محصولات و ارزآوری آنها پیش‌بینی می‌کنیم. اما مهمترین هدف ما همان اشتغال‌زایی در سطح بالاست.

فارس: مهمترین مشکل پیش رو در کار شما چیست؟

در حوزه تولید هیچگونه مشکلی نداریم، چرا محصول آلوئه ورا در استان بوشهر فراوان است اما مهمترین مشکل ما طولانی شدن مجوزهای تجاری سازی محصول و تورم در خرید مواد اولیه است که باعث شده برخی از شرکت‌ها علیرغم هزینه‌های فراوانی که انجام داده‌اند دلسرد شده و  قید ادامه کار را زده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول