اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

خبر خوش برای مردم کهگیلویه/ عاقبت مجوزهای سد آبریز گرفته شد

با پیگیری‌های حجت‌الاسلام سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ و سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و تیم همراهمشان در یک جلسه طولانی و پرتنش مجوزهای لازم برای احداث سد آبریز کهگیلویه گرفته شد.

خبر خوش برای مردم کهگیلویه/ عاقبت مجوزهای سد آبریز گرفته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، با پیگیری‌های حجت‌الاسلام سید محمد موحد نماینده کهگیلویه بزرگ و سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و تیم همراهمشان در یک جلسه طولانی و پرتنش مجوزهای لازم برای احداث سد آبریز کهگیلویه گرفته شد.

رودخانه‌های جن‌ (موگرمون)، چهارروستا و رودخانه کور و آبریز که از رشته کوه‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرند همگی پشت سد مارون سرازیر می‌شوند و سپس با اسم رودخانه مارون با عبور از بهبهان و آغاجری و سیراب کردن دشت‌های کشاورزی و باغات آنها با نام رود جراحی، وارد تالاب شادگان می‌شود و در فصل‌های پرآب مازاد آب‌های آن به خلیج فارس می‌ریزد.

رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از کنار دشت‌های پهناور شهرستان کهگیلویه می‌گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی و آبادانی منطقه نمی‌شود. یاد آور می‌شود که رودخانه های پشت سد مارون همگی از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرند و در فصول مختلف سال از حجم آب بالایی برخوردار هستند.

اجرای سد آبریز بر روی یکی از این رودخانه‌ها به‌نام رودخانه آبریز و انتقال آب آن باعث تبدیل زمین‌های دیم به آبی خواهد شد و تحول بزرگی را در این منطقه رقم خواهد زد.
گفتنی است که سد آبریز به پایداری آب استان در کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌های شرقی استان خوزستان کمک خواهد کرد و به نحوی باعث تنظیم ورودی آب به پشت سد مارون و در زمستان‌های پر بارش هم کنترل کننده سیلاب‌های مخرب در حوزه آبریز مارون و جراحی خواهد شد.

با تخصیص حق‌آبه از  این سد، بخش‌های زیادی از مشکلات کشاورزی و تامین آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، چرام و دیگر شهرهای مجاور برطرف خواهد شد. در واقع انتقال آب با احداث چند تونل از سد آبریز به اراضی دیم کشاورزی اطراف دهدشت و چرام و تامین آب آشامیدنی مردم  مناطق نزدیک به این سد می‌تواند انقلابی در این خصوص ایجاد نماید و قریب به سی هزار هکتار از اراضی زیر کشت زراعت آبی و باغات خواهد رفت. احداث این سد ناجی خوبی برای اشتغال در بخش کشاورزی و افزایش بیش از 60 هزار تن محصولات استراتژیک گندم، ذرت و کلزا و دیگر محصولات مهم کشاورزی را در پی خواهد داشت. با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

گفتنی است سد آبریز کهگیلویه سال‌ها در مسیر مطالعه و احداث بوده است، ولی امروز پس از مدت‌ها تلاش استانی و مقاومت و مخالفت‌های خارج از استان در یک جلسه طولانی و پرتنش در سازمان محیط زیست کشور مجوز احداث آن مصوب شد و برای جذب اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد رفت. هر چند از پیش جلسات و رایزنی‌های متعددی در خصوص این سد صورت گرفته بود، اما این جلسات به نتیجه‌ای نرسیده بودند. اما در جلسه امروز در تهران که با حضور مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از جمله احمدزاده استاندار و موحد نماینده کهگیلویه، حاجی‌زاده معاونت عمرانی استانداری، شهابی نسب مدیرکل برنامه و بودجه، فرهادی مدیر عامل آب، مدیرکل محیط زیست و دیگر مسئولین وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور برگزار شده بود، مجوزهای لازم برای احداث سد آبریز گرفته شد.

یادآور می‌شود که این سد 135 میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد و نه تنها هیچگونه ضرری برای سد مارون در پی نخواهد داشت، بلکه علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب‌های ورودی، مقادیر متنابهی از رسوبات ورودی مارون را نیز مهار خواهد کرد و باعث ازدیاد عمر این سد بزرگ یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعبی خواهد شد. در استان کهگیلویه و بویراحمد سه سد بزرگ چمشیر، مارون و کوثر وجود دارد که جمعا ۴.۵ میلیارد متر مکعب ذخیره آبی دارند. گفتنی است که همه این آب‌ها به استان خوزستان اختصاص داده شده و استان  کهگیلویه و بویراحمد تا کنون از مصارف آنها بی بهره بوده است و در عین حال مردم این استان به دلیل رعایت حسن همجواری و تعامل خوب و سازنده با مردم خوزستان تاکنون هیچگونه مخالفتی با انتقال آب به استان خوزستان نکرده‌اند و در کنار استان خوزستان بوده‌اند.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول