اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی مبتنی بر اولویت نیست / اختصاص ۳۷ درصد از درامدهای بخش کشاورزی استان به حوزه دام و طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاری در این استان مبتنی بر اولویت‌ها نیست درحالی‌که هرگونه سرمایه‌گذاری باید با رویکرد زنجیره تولید و ارزش انجام‌شده و در حلقه‌های مفقوده ورود صورت بگیرد.

سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی مبتنی بر اولویت نیست / اختصاص ۳۷ درصد از درامدهای بخش کشاورزی استان به حوزه دام و طیور

 به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عصر امروز در جمع تولیدکنندگان واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شماره یک قوچان اظهار کرد: در این استان بالغ‌بر ۱۳هزار تن تولید ماهیان سردابی و گرمابی ما وجود دارد که تا پیش از افتتاح کارخانه خوراک آبزیان در قوچان، خوراک موردنیاز این واحدهای پرورشی از استان چهارمحال و بختیاری تأمین می‌شد.

وی بابیان اینکه ۸۸ کارخانه خوراک دام و طیور در این استان وجود دارد و این سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد در جهت‌گیری‌ها اولویت رعایت نشده است، گفت: ۱۰۸ واحد لبنی با ظرفیت ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیر خام موردنیاز در استان وجود دارد که تمام تولیدات شیر به مدد گاوداران واحدهای صنعتی و غیر صنعتی و روستایی روبه رشد است.

اورانی با اشاره به این مطلب که یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار تن میزان تولید شیر خراسان رضوی در سال بوده که روزانه این میزان ۳ هزار و ۲۰۰ تن است، بیان کرد: هزار تن از این شیر به پنیر پیتزا، هزار تن به کارخانه‌های لبنی، ۵۰۰ تن به‌صورت تازه خوری، ۵۰۰ تن برای لبنیات سنتی و ۲۰۰ تن به استان‌های شمالی کشور برای کارخانه‌ها صادر می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: شیر تولیدی جنوب استان در شهرهایی مثل گناباد و بجستان به خارج استان صادر می‌شود و چگونه است که این شیر برای کارخانه‌های لبنی شهرهای شمالی کشور صرفه اقتصادی دارد اما برای کارخانه‌های لبنی استان صرفه‌ای ندارد.

وی یادآور شد: ۳۱ کارخانه آرد با ظرفیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در این استان و مصرف آرد ۷۲۰ هزار تنی، ۵۸ کارخانه رب و احداث کارخانه بسته‌بندی و فراوری زعفران تنها برای ۶۵۰ تن تولید نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی مبتنی بر اولویت‌ها نیست درحالی‌که این وظیفه بر مسؤولین است تا سرمایه‌گذاری با رویکرد زنجیره تولید و ارزش انجام شود.

اورانی افزود: وقتی کسی در زمینه‌ای سرمایه‌گذاری نکند هیچ‌کس به آن موضوع ورود نمی‌کند اما پس از سرمایه‌گذاری عده‌ای زیادی به آن سمت هجوم می‌آورد و همین امر نیز راکد شدن واحدهای صنعتی و تولیدی را به همراه دارد پس باید برای سرمایه‌گذاری‌ها پس از مطالعه فرض‌های اولیه ابتدا تعقل و بررسی صورت بگیرد.

وی میزان تولیدات کشاورزی کشور در پیش از انقلاب را ۲۵ میلیون تن و در خراسان بزرگ را ۱.۵ میلیون تن دانست و خاطرنشان کرد: امروز این میزان در کشور به ۱۳۰ میلیون تن و تنها در خراسان رضوی به ۷.۵ میلیون تن محصول می‌رسد که اگر تولیدات خراسان شمالی و جنوبی هم به آن افزوده شود تا ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در دهه فجر امسال ۱۶۵ پروژه به ارزش حدود ۳۷۰ میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی، اعتبارات تملکی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با ۷۷۵ نفر اشتغال مستقیم و یک هزار و ۷۷۵ اشتغال مستقیم در این استان به بهره‌برداری رسیده است که سهم شهرستان قوچان ۱۲ پروژه بااعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان هست.

اورانی بابیان اینکه خراسان رضوی با تولید ۸۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: تولید یک‌میلیون و ۱۶۰ هزار تن شیر، بیش از ۱۵۳ هزار تن تخم‌مرغ و ۱۸۱ هزار تن گوشت مرغ در این استان نشان از آن دارد که ۳۷ درصد از درآمدهای بخش کشاورزی به حوزه دام و طیور اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: در قوچان نیز میزان تولید گوشت قرمز ۵ هزار و ۱۵۰ تن، شیر ۹۹ هزار و ۴۳۹ تن، گوشت مرغ ۲ هزار و ۳۶۹ تن، تخم‌مرغ ۱۹ هزار و ۶۴۹ تن و عسل ۴۶ تن بوده که بالغ‌بر ۷ هزار و ۵۵۹ نفر در حوزه تولیدات دام و طیور این شهرستان فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال گذشته ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت محصولات کشاورزی به سمت محصولات باغی سوق پیداکرده است، بیان کرد: ۱۴۳ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت گندم و جو آبی و الباقی به چغندرقند و پنبه اختصاص داشت اما امروز این زمین‌ها به ۹۶ هزار باغ پسته، ۵۶ هزار مزرعه زعفران، ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی و ۱۸ هزار هکتار گیاهان میوه‌ای هسته‌دار تبدیل‌شده است.

وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد نهاده را ۱۰۰درصد تأمین کند فقط برای خراسان رضوی باید ۱۰ میلیون تن نهاده بدهد که مقدور نیست اما آنچه برای دولت مقدور بوده اصلاح سیاست‌ها است زیرا زمانی که روی قیمت گندم و جو به برکت نفت قیمت نازل گذاشته می‌شد برای کشاورز صرفه نداشت و کشاورز هم زراعت را تغییر داد.

اورانی بیان کرد: در برخی شهرستان‌ها گاو داران حلقه چاه خود را برای کشت پسته و زعفران اختصاص داده‌اند و از طرف دیگر نگران علوفه هستند، اگر دولت بخواهد تمام منابع را به علوفه تبدیل کند همین دام مفید را نمی‌تواند جواب بدهد بنابراین ما به‌عنوان دولت باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را تغییر دهیم و تولیدکنندگان هم باید برنامه‌های خود را تغییر دهند.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول