اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

روایت یک جانباز از حماسه آفرینی آبادان در پیروزی انقلاب

جانباز دفاع مقدس گفت: در زمانی که حکومت نظامی در آبادان شکل گرفت چند تن از خواهران انقلابی به هنگام راهپیمایی شهید شدند. یکی از نکات خوب آبادان همبستگی مردم بود. آنها در خانه‌هایشان را روی انقلابیون باز می‌گذاشتند تا مردم بتوانند در زمان حمله نیروهای شاه به خانه‌ها پناه ببرند.

روایت یک  جانباز از حماسه آفرینی آبادان در پیروزی انقلاب

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، حسین شهریاری، جانباز در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،درباره ارتباط گرفتن با امام خمینی (ره)، گفت: من آن زمان شهر آبادان بودم و امام نیز در نجف حضور داشتند. در آن زمان آبادان بسیار صنعتی بود و به دلیل پالایشگاه‌های نفت حالت غربی به خود گرفته بود.

وی ادامه داد: مردم آبادان به دلیل حضور غربی‌ها از کشورهای مختلف با فرهنگ کشورهای مختلف آشنا شوند و به همین جهت توقع افراد مقیم آبادان متفاوت باشد. تمرکز بر مسائل دینی نیز در آبادان بود؛ چرا که حوزه‌های علمیه بسیاری آنجا وجود داشت.

این جانباز دفاع مقدس گفت: از همین جهت علمایی که بعد از مبارزه با رژیم شاه می‌خواستند از کشور فرار کنند به خانه افراد مذهبی در آبادان می‌آمدند و شبانه به عراق می‌رفتند و با امام ملاقات می‌کردند.

 شهریاری گفت: آبادان در زمان هخامنش اوپاتان بوده که معنی محافظان آب بوده است. چرا که در آن زمان کشورهای حاشیه خلیج فارس دزدان دریایی بودند و افراد مقیم آبادان گروه نظامی تشکیل داده بودند تا از آنجا حفاظت کنند.

وی بیان داشت: بعد از مدتی نام آن محل به عبادان تغییر می‌کند. علت این نام نیز آن است که مردم ستم دیده به این منطقه می‌آمدند چرا که دسترسی حاکمان به آن ناحیه کمتر بوده است.

این جانباز دفاع مقدس متذکر شد: عموم این افراد باورهای دینی داشتند که شامل کلیمی‌ها، مسیحی‌ها، سیکی‌ها و انواع گرایش‌های مذهبی می‌شدند. به مرور زمان و از دهه اول ۱۳۰۰ نام منطقه به آبادان به معنای آبادی تغییر پیدا می‌کند. از آن زمان آبادان به مرکزی برای تصفیه نفت تبدیل می‌شود و شهر بسیار آباد می‌شود.

وی افزود: بسیاری از اولین‌های کشور در آبادان وجود داشته است. اولین آتش‌نشانی کشور، اولین شهر با دو فرودگاه و اولین شهر با پنج هتل بین‌المللی آبادان بوده است. وجود پالایشگاه‌ها باعث شده بود که دو سوم ساختمان‌های شهر با کیفیت بسیار بالا ساخته شوند؛ به طوری که در زمان جنگ بسیاری از آن‌هابه دلیل کیفیت بالا آسیب جدی نمی‌دیدند.

این جانباز دفاع مقدس ادامه داد: مراودات مردم با افراد خارجی در مدارس، باشگاه‌ها و باشگاه‌های مشترک باعث شده بود فرهنگ شهر بهبود پیدا کند. این ارتباطات باعث شده بود انواع لباس، پوشاک، محصولات غذایی و امکاناتی که در سراسر کشور وجود نداشت در آبادان در دسترس باشد.

شهریاری ابراز داشت:‌ارتباطات آبادان با کشورهای مختلف سطح سیاسی مردم آنجا را افزایش داد و همین مسئله در انقلاب بسیار تاثیرگذار بود. همچنین اتفاقی که در سینما رکس افتاد باعث شد افراد بسیاری شهید شوند و این مسئله تأثیر بسیار بزرگی بر پیروزی انقلاب داشت.

وی گفت: در رابطه با مبارزات قبل از انقلاب باید گفت فعالیت‌های مختلف از مدارس شروع می‌شد، از پنجم دبستان تا دبیرستانی‌ها و دانشجویان  افراد سؤالات سیاسی داشتند و تفکری در آن‌ها ایجاد شده بود که باعث فعالیت آن‌ها در جهت انقلاب بود.

این جانباز دفاع مقدس تصریح کرد:‌بسیاری از دانشجویان گروه‌های کوچکی شکل داده بودند و اعلامیه‌های امام را تکثیر می‌کردند و به دست دیگران می‌رساندند. این افراد رساله امام و اعلامیه‌ها را گاهی به صورت دستی می‌نوشتند تا دیگران بتوانند استفاده کنند.

شهریاری یادآور شد:‌این اشخاص شبانه حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تا اعلامیه را پخش می‌کردند و در این حین بسیاری از آن‌ها دستگیر می‌شدند و توسط ساواک شکنجه می‌شدند.

وی اظهار کرد: حوادث بسیاری در آبادان به وجود آمد و همین باعث شد جمعیت فعالان بسیار بالاتر برود. تعداد قابل توجهی از شهدا از خواهران آبادانی بودند.

این جانباز دفاع مقدس ابراز داشت: در زمانی که حکومت نظامی در آبادان شکل گرفت چند تن از خواهران انقلابی به هنگام راهپیمایی شهید شدند. یکی از نکات خوب آبادان همبستگی مردم بود. آنها درب خانه‌هایشان را روی انقلابیون باز می‌گذاشتند تا مردم بتوانند در زمان حمله نیروهای شاه به خانه‌ها پناه ببرند و در امان باشند.

وی در رابطه با نقش انقلابیون در انتقال باورها به نسل‌های جدید گفت: همان‌طور که امام و مقام معظم رهبری فرمودند، افرادی که در انقلاب بودند موظف‌اند از هر فرصتی استفاده کنند تا حس انقلابی خود را به دیگران انتقال دهند.

شهریاری اضافه کرد:لزوم انقلاب این است که ماهیت مفهوم انقلاب انتقال پیدا کند تا دیگران نیز بتوانند مسیر اصلی خود را پیدا کنند. افرادی که در انقلاب حضور داشتند باید در فضاهای مختلف حاضر شوند و اطلاعات خود را با دیگران در میان بگذارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول