اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چامسکی: حزب جمهوری‌خواه آمریکا به «شورش رادیکال» تبدیل شده است

به باور تحلیلگر مشهور آمریکایی، حزب جمهوری‌خواه این کشور نه یک حزب سیاسی، بلکه شورش رادیکال است که هیچ علاقه‌ای به دموکراسی ندارد.

چامسکی: حزب جمهوری‌خواه آمریکا به «شورش رادیکال» تبدیل شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نوام چامسکی» نظریه‌پرداز و زبانشناس سرشناس و فیلسوف سیاسی آمریکایی معتقد است حزب جمهوری‌خواه این کشور «نه یک حزب سیاسی» بلکه «شورشی رادیکال» شده است.

به گزارش نشریه آمریکایی «نیوزویک»، او این اظهارات را درست در زمانی بیان کرد که جمهوری‌خواهان در حال تجربه انشعاب بر سر دو تحول اخیر هستند: اعتراف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر اینکه قصد داشت نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را باطل کند و اشاره کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان به حادثه حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا به عنوان شکلی از «گفتمان سیاسی مشروع». 

چامسکی در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه الجزیره با عنوان UpFront گفت: «در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته ... حزب جمهوری‌خواه به سادگی از طیف منحرف شده است. این یک حزب سیاسی به معنای سنتی نیست». وی افزود این حزب از آن زمان به شورشی رادیکال تبدیل شده که هرگونه علاقه به مشارکت در سیاست‌های پارلمانی را کنار گذاشته است. 

به باور دانشمند و تحلیلگر آمریکایی، حرکت حزب به سمت این موضع با استفاده از "استراتژی جنوب" در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، زمانی که حزب جمهوری‌خواه شروع به استفاده از مسائل فرهنگی کرد، مانند جلب حمایت مردمی از سوی طرفداران برتری نژاد سفید در حالی که قوانینی را تصویب کرد که به نفع قدرت شرکت‌ها و ثروت خصوصی بود. او به طور مثال مالکیت اسلحه را مسئله‌ای عنوان کرد که حزب از طریق آن حمایت جلب کرده است. 

فرقه حامی ترامپ حزب جمهوری‌خواه را تسخیر کرده است.

وی در ادامه گفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه با سرمایه‌گذاری بر روی این موضوعات، یک فرقه از پیروان بی چون و چرا ایجاد و بسیج کرد که از هر کاری که او انجام می‌دهد حمایت می‌کند. این فیلسوف آمریکایی افزود: این گروه حزب جمهوری‌خواه را تسخیر کرده و حزب را به جایی رساند که ترامپ از آن زمان آشکارا گفته که با نادیده گرفتن نتایج یک انتخابات ملی به دنبال سرنگونی نظام دموکراتیک است. این دیگر حزب سیاسی نیست. این، شورشی رادیکال است. هیچ علاقه‌ای به دموکراسی هم ندارد.

نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی با اشاره به اینکه جمهوری‌خواهان حداقل ۲۶۲ لایحه در ۴۱ ایالت برای مداخله در انتخابات معرفی کرده‌اند، افزود: صدها لایحه و مجلس قانون‌گذاری ایالتی-جمهوری‌خواه-وجود دارد که روی راه‌های مختلفی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند به یک حزب اقلیت مسلط دائمی با حذف "آرای مردم نادرست" تبدیل شوند. 

چامسکی همچنین با بیان این که که سیاست‌های جمهوری‌خواهان از زمان ریگان به تمرکز ثروت در میان تعداد کمی از نخبگان اقتصادی کمک کرده است، خاطرنشان کرد که حزب دموکرات از اواخر دهه ۱۹۷۰ دیگر حزب طبقه کارگر نبود.

اختلاف‌نظر بر سر تسلط ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه، شاهدی بر یک «جنگ داخلی» است که در این حزب در حال وقوع است. 

بر اساس این گزارش، اختلاف نظر بر سر تسلط ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه، شاهدی بر یک «جنگ داخلی» است که در این حزب در حال وقوع است. در یک طرف کسانی هستند که فکر می‌کنند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و سبک غیر شرمسار و صریح او نشان‌دهنده آینده حزب است. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان هستند که ترامپ و ادعاهای او را برای دموکراسی را خطرناک می‌دانند که رای‌دهندگان را دور و تمرکز را از مبارزات سیاسی منحرف می‌کند.

 ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ تلاش دونالد ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات آمریکا با حمله به ساختمان کنگره به اوج خود رسید و در نهایت شکست خورد، اما ادعاهایی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره تقلب در نتایج انتخابات ۲۰۲۰ مطرح کرده بود، به طرز خطرناکی باقی ماند و به هسته حزب جمهوری‌خواه منتقل شد. سال ۲۰۲۱، سالی بود که به باور تحلیلگران غربی "دموکراسی آمریکایی" از درون مورد حمله قرار گرفت؛ مسئله‌ای که بهانه‌ای شد به دست قانون‌گذاران جمهوری‌خواه تا از ترس ایجاد شده ناشی از ادعاهای ترامپ استفاده و آن را به اسلحه‌هایی در قالب قوانین جدید انتخاباتی که رأی‌گیری را دشوارتر می‌کند، تبدیل کنند. به گفته مرکز عدالت برنان در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، بین ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱، ۱۹ ایالت، ۳۴ قانون را برای محدود کردن دسترسی رای‌دهندگان وضع کردند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول