اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

خرازی: امضای بیش از 100 سند همکاری نشان از عزم تهران-بیشکک برای توسعه روابط است

سفیر ایران در قرقیزستان گفت: طی 30 سال گذشته بیش از 100 سند همکاری در زمینه‌های مختلف بین دو کشور امضا شده که در همه این اسناد به وضوح می‌توان عزم و اراده جدی مقامات عالی دو کشور را برای توسعه روابط دید.

خرازی: امضای بیش از 100 سند همکاری نشان از عزم تهران-بیشکک برای توسعه روابط است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، امروزدر سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان نشست خبری به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین تهران- بیشکک برگزار شد.

در این نشست خبری موضوعات مانند روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان و همچنین آخرین تحولات پیرامون جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، «سعید خرازی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان گزارشی ارائه کرد.

وی به برخی از دستاوردهای ایران در در عرصه اقتصادی، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمی، فناوری، بهداشت، انرژی و دفاع پرداخت.

به گفته سفیر ایران، یکی از زمینه‌های مهم توسعه و پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران، حوزه علم و فناوری است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 10 هزار استارت آپ و بیش از 7 هزار شرکت علمی-محور در کشور مشغول به فعالیت هستند که توانسته‌اند بیش از 400 هزار شغل جدید ایجاد کنند.

خرازی همچنین یادآور شد: ایران یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال جمهوری قرقیزستان را به رسمیت شناخت و از همان ابتدا تلاش کرد روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.

به گفته وی، طی سی سال گذشته، هر یک از دولت‌های جدید ایران به دنبال برقراری روابط دوستانه با دولت‌های جدید قرقیزستان بوده‌اند.

وی افزود: طی سی سال گذشته بیش از 100 سند همکاری در زمینه‌های مختلف بین دو کشور منعقد شده است که در محتوای همه این اسناد به وضوح می‌توان عزم و اراده جدی مقامات عالی دو کشور را دنبال کرد.

خرازی برای گسترش روابط سفیر ایران یادآور شد: اگرچه طی دو سال گذشته به دلایل مختلف از جمله مشکلات ناشی از ویروس کرونا روند روابط دو کشور تا حدودی کند شده است، اما روند روابط در سال‌های گذشته همواره صعودی بوده است.

سفیر ایران در پایان گفت: امیدوارم در نتیجه سفرهای متقابل مقامات عالی رتبه دو کشور در سال جاری که در دستور کار روابط دوجانبه از جمله سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان به ایران است، و سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به جمهوری قرقیزستان و همچنین برگزاری سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین دولتی در بیشکک، شاهد پویایی توسعه روابط دو کشور خواهیم بود.  معتقدم سی امین سالگرد برقراری روابط می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد و با ساده سازی هر چه بیشتر راه‌های ارتباط و تماس بین بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی، متقابل باشد.

لازم به ذکر است که در این نشست رسانه‌های دولتی و خصوصی محلی شرکت داشتند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول