اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

تا چند روز پس از بهبودی ممکن است ناقل ویروس امیکرون باشیم؟

اومیکرون سویه جدیدی از ویروس کرونا است که هنوز اطلاعات کافی از میزان شیوع، سرعت سرایت و شدت بیماری در مبتلایان در دست نیست.

تا چند روز پس از بهبودی ممکن است ناقل ویروس امیکرون باشیم؟

هرچند همچنان تحقیقات درباره این ویروس ادامه دارد اما مطالعات روی مبتلایان به این سویه نشان می‌دهد که دوره نهفتگی امیکرون نسبت به سویه‌های پیشین کووید-19 کوتاه شده و همین موضوع به افزایش سرایت این ویروس کمک کرده است. 

کوتاه‌تر بودن دوره نهفتگی امیکرون به این دلیل مهم است که افرادی که در معرض این ویروس قرار دارند، زمان کمتری دارند تا متوجه ابتلای خود به امیکرون و انجام اقدامات احتیاطی برای محافظت از دیگران از جمله قرنطینه شوند. 

علائم ویروس کرونا چیست؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که امیکرون علائمی شبیه به سرماخوردگی در فرد مبتلا ایجاد می‌کند. با این حال، یک تیم تحقیقاتی با مطالعه افراد مبتلا به امیکرون، پنج مورد را به عنوان علائم اصلی امیکرون جمع‌آوری کرده است. 

به گفته این تیم تحقیقاتی اغلب مبتلایان به امیکرون، علائمی چون آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد را تجربه می‌کنند. همچنین مبتلایان به امیکرون همانند مبتلایان به دلتا کمتر تب، سرفه یا از دست دادن بویایی یا چشایی را گزارش کرده‌اند. با این حال، این تیم تحقیقاتی می‌گوید هیچ تفاوت واضحی در علائم دلتا و امیکرون وجود ندارد. 

هرچند علائم امیکرون شباهت‌های بسیاری با سویه‌های قبلی کووید-19 دارد، اما از نظر طول دوره نهفتگی و سرعت سرایت با سویه‌های دیگر متفاوت است.

دوره نهفتگی امیکرون چقدر روز است؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد دوره نهفتگی امیکرون در افراد 73 ساعت یا همان 3 روز است و عموما بیشتر بیماران پس از 3 روز، متوجه ابتلا به بیماری می‌شوند. 

با این حال افراد معدودی هم گزارش کرده‌اند که طول دوره نهفتگی تا زمان بروز علامت‌‌های اولیه امیکرون در آن‌ها بین 33 یا 75 ساعت بوده است. 

محققان می‌گویند کوتاه شدن دوره نهفتگی امیکرون به مدت سه روز در مقایسه با دوره نهفتگی چهار روزه  در ویروس دلتا ممکن است به افزایش سرایت این ویروس کمک کند.

محققان احتمال می‌دهند که امیکرون زمان بیشتری در دستگاه‌های تنفسی فوقانی (قسمت‌هایی از دستگاه تنفسی که در خارج از قفسه سینه قرار دارند، مثل: بینی، حفره بینی، سینوس‌ها، حلق، گلوگاه و حنجره) می‌ماند و سریع‌تر منتشر می‌شود. 

این می‌تواند یکی دیگر از عوامل احتمالی مسری‌تر بودن امیکرون باشد. مطالعاتی که دسامبر 2021 در دانشکده پزشکی LKS در دانشگاه هنگ‌کنگ انجام شد، نشان می‌دهد که ویروس امیکرون در نایژه (راه‌هوایی که نای را به ریه متصل می‌کند) 70 برابر سریع‌تر از دلتا و سایر گونه‌های کووید 19 تکثیر می‌شود و عفونت ایجاد می‌کند. 

تا چند روز ممکن است ناقل امیکرون باشیم؟

طبق گزارش‌ها، طول دوره بیماری امیکرون نسبت به سویه دلتا کاهش یافته و 5 روز تا یک هفته اعلام شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) اواخر دسامبر 2021 اعلام کرده که براساس نتایج مطالعاتی که روی افراد مبتلا به امیکرون انجام داده، افراد تا پنج روز می‌توانند ویروس امیکرون را منتقل کنند. 

این مرکز توصیه کرده که پس از ظاهر شدن علائم اولیه، به مدت پنج روز خود را قرنطینه کنید و به شرطی که علائم شما بهتر شد یا بدون علامت شدید، می‌توانید پس از گذشت پنج روز تا یک هفته از قرنطینه خارج شوید. محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، علت کاهش دوره بیماری و دوره نقاهت را واکسیناسیون و افزایش ایمنی جمعی می‌دانند.

چه زمانی باید تست امیکرون را انجام داد؟

توماس روسو، پروفسور و رئیس بیماری‌های عفونی در دانشگاه بوفالو در نیویورک، می‌گوید: «کوتاه‌تر شدن دوره نهفتگی در سویه امیکرون به این معناست که اگر در معرض ابتلا به این ویروس قرار گرفتید، باید هرچه زودتر تست کرونا انجام دهید.»

او می‌گوید افراد بعد از روز سوم تماس با فرد مبتلا می‌توانند آزمایش دهند و اگر مبتلا به سویه امیکرون باشند و نتیجه آزمایش مثبت باشد باید خود را تا 5 یا یک هفته قرنطینه کنند. اگر به بیماری‌های پیش زمینه‌ای مثل دیابت یا بیماری‌های قلبی مبتلا هستید، باید هرچه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کنید تا  درمان‌های لازم را برای بهبودی شما آغاز کند.

منبع مجله اسنپ دکتر: https://snapp.doctor/blog/omicron/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول