اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مراسم آیینی دیگ جوشان در بخش جره و بالاده کازرون برگزار شد

جشن اوآش، آش گندم یا دیگ جوشان هر ساله طی مراسمی باشکوه با حضور گرم و پر رنگ مردم‌ بخش بالاده و دهستان‌ جره در امامزاده پیر علوی جره برگزار می‌شود.

مراسم آیینی دیگ جوشان در بخش جره و بالاده کازرون برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس در کازرون، این مراسم یک سنت حسنه و اعتقادی کهن است که ریشه در  باورهای مذهبی دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است که در فصل زمستان در طبیعت بکر و زیبا،  باهوای دلپذیر و مطبوع در روستای جره برگزار می شود.

دهیار روستای جره طی گفتگو با خبر نگار خبرگزاری فارس با اشاره به ارزش و اهمیت این سنت دیرین گفت : مردم بخش بالاده به خصوص اهالی دهستان جره هر ساله بعد از کاشت محصولات کشاورزی، به شکرانه باران و نزول اولین باران پس از کشت مراسم‌ دیگ‌جوشان برگزار می کنند.

 معین سهرابی افزود : در این‌ مراسم، همه مردم‌ منطقه به صورت یکپارچه در هر جای کشور که مقیم باشند حضور پیدا می کنند و ضمن عبادت و زیارت از امامزاده پیر علوی به صورت دسته جمعی نهار خود را در محوطه امامزاده صرف می نمایند تا تصاویر زیبا خلق کنند و خاطره ی خوشی را در تقویم‌ زندگی خود رقم‌ بزنند. 

وی ایجاد اتحاد، همدلی و همبستگی را از دیگر اهداف برگزاری این مراسم‌ دانست و افزود : علاوه بر نشان دادن‌ اتحاد و همدلی و انجام‌ صله رحم، انجام‌ بازی های بومی محلی،  تفریح و دورهمی دیگ جوش و اب و اتش از حاشیه های این‌ مراسم‌ می باشد که در زمان های قبل برای پخت و تهیه آش از آب چشمه لمبانی کنار امامزاده استفاده می شد که قرار دادن این آب بر روی اتش را مقدس می دانستند.

سهرابی گفت : با وجود اینکه چند سالی از شیوع ویروس منحوس کرونا میگذرد و دور همی ها و دید و بازدید ها محدود شده است اما برگزاری این مراسم‌ با رعایت موارد بهداشتی در طبیعت بکر و فضای کاملا آزاد برگزار می گردد و همچنان اهالی این روستا را از هر نقطه از کشور در یک روز معین در کنار امامزاده پیر علوی دور هم‌ جمع می کند.

او گفت‌ :  برگزاری این جشن باشکوه و پخت‌ آش سنتی توسط زنان و  توزیع آن در همان‌ محل، یک سنت قدیمی است که ازنسل های گذشته  و اجداد به ما رسیده است که باید به نسل های آینده نیز منتقل شود چرا که جزء فرهنگ‌ و سنت ماست.

وی ادامه داد : هوای بهاری و دلپذیر این‌منطقه در فصل زمستان و وجود نرگسزار های معطر و بسیار زیبا انگیزه، حضور و شرکت مردم‌ در این‌ مراسم را پر رنگ‌تر کرده است و امیدواریم‌ برگزاری این‌ مراسمات روزی بدون‌ وجود کرونا باشد تا همه بدون‌ هیچگونه نگرانی در کنار هم شاد باشند.

دهیار دهستان‌ جره ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم باشکوه و عنوان این‌ موضوع که بارش رحمت الهی نعمتی است که نوید بخش برکت سفره  کشاورزان منطقه است، ابراز امیدواری کرد که در جهت زنده نگه داشتن‌ و احیای این‌ مراسمات گام‌های موثری برداشته شود و این‌ سنت نیکو و کهن ادامه داشته باشد و به نسل های دیگر نیز منتقل شود.

انتهای خبر / ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول