اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

غوغای اُمیکرون در چهارمحال و بختیاری/ افزایش 50 برابری مبتلایان روزانه در یک ماه

طی ۲۴ ساعت گذشته نتیجه تست ۴۲۱ نفر از مراجعه‌کنندگان در بخش سرپایی و ۲۴ نفر از بستری‌شدگان مشکوک به کووید_۱۹ در مراکز بیمارستانی استان، مثبت قطعی اعلام شد.

غوغای اُمیکرون در چهارمحال و بختیاری/ افزایش 50 برابری مبتلایان روزانه در یک ماه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در روزهایی که گمان می‌کردیم سایه کرونا از سرمان برداشته‌شده و با آمارهای ابتلای روزانه تک‌رقمی، به ریشه‌کن شدن این بیماری منحوس امید بسته‌ بودیم، با سیر صعودی و ناگهانی مبتلایان غافلگیر شدیم. عادی‌انگاری‌ها و این تفکر که صرف واکسیناسیون موجب پیشگیری از ابتلاست، دارد کار دستمان می‌دهد.

درست یک ماه پیش، در تاریخ ۱۸ دی‌ماه، نتیجه تست ۶ نفر از مراجعه‌کنندگان در بخش سرپایی و ۳ نفر از بستری‌شدگان مشکوک به کووید_۱۹ در مراکز بیمارستانی چهارمحال و بختیاری، مثبت قطعی اعلام شد؛ این در حالیست که امروز، ۱۸ بهمن‌ماه شاهد افزایش حدود ۵۰ برابری ابتلای روزانه به کرونا در استان هستیم.
طی ۲۴ ساعت گذشته نتیجه تست ۴۲۱ نفر از مراجعه‌کنندگان در بخش سرپایی و ۲۴ نفر از بستری‌شدگان مشکوک به کووید_۱۹ در مراکز بیمارستانی استان، مثبت قطعی اعلام شد.

به گفته وزیر بهداشت، طی دو تا سه هفته آینده وارد پیک امیکرون خواهیم شد. این به این معناست که باید منتظر افزایش مرگ‌های کرونایی باشیم. اما این بار، امیکرون جانشین دلتا شده‌ سویه‌ای که همه آن را شبیه سرماخوردگی پنداشتند ولی دیدیم که این‌طور نبود.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت، از شناسایی بیش از ۳۵ هزار بیمار جدید خبر می‌دهد که ۲ هزار و ۱۹۹ نفر آن‌ها بستری شده‌اند. ضمن اینکه تا روز گذشته ۲ هزار و ۳۹۵ نفر از بیماران در بخش‌های ICU بستری بوده‌اند.

لازم به ذکر است، افزایش موارد بستری بیماران می‌تواند خطرناک باشد. زیرا، تعدادی از آن‌ها راهی بخش‌های مراقبت ویژه می‌شوند که همین مسئله منجر به افزایش مرگ و میر خواهد شد.

تزریق واکسن تنها سپر حفاظتی در برابر کرونا نیست، عادی‌انگاری‌ها را کنار بگذارید.

شیب شیوع امیکرون بصورت آسانسوری در حال افزایش است

سید علی درخشان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با بیان اینکه شیب شیوع بیماری امیکرون بصورت آسانسوری در حال افزایش است، گفت: همچنان رعایت اقدامات اولیه بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی الزامیست.

درخشان ضمن اشاره به اینکه کودکان و دانش‌آموزان در این پیک نسبت به سویه‌های قبل بیش‌تر در خطر هستند، اظهار داشت: سه روش اصلی پیشگیری از سایر سویه‌های کرونا شامل شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و به ویژه تزریق سه دز واکسن کووید_۱۹ در پیشگیری و بروز علائم خفیف‌تر این بیماری مؤثر است.

وی ادامه داد: سرعت انتشار سویه امیکرون بسیار زیاد است و در صورت ابتلای یک نفر از اعضای خانواده سایر اعضا ظرف یک هفته مبتلا می‌شوند.

درخشان خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت انتشار بالای سویه امیکرون، وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها روزانه تغییر می‌کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: وضعیت شیوع این بیماری بسیار شکننده است و هرگونه واکسن‌هراسی و عادی‌انگاری موجب افزایش موارد ابتلا و فوتی‌ها می‌شود.

امیکرون، ویروسی که به کودکان و نوجوانان علاقه دارد

به گفته مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کووید_۱۹، سرعت انتقال امیکرون نسبت به گونه دلتا، ۳ تا ۴ برابر است. بنابراین در خانواده‌هایی که یک عضو آن‌ها مبتلا شوند موجب درگیری تمام اعضای خانواده می‌شود.

وی افزود: هر چه شدت انتقال ویروس در جامعه بالاتر برود امکان بروز گونه‌های جدید بیشتر می‌شود بنابراین باید با دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: فکر می‌کنم تا سه هفته آینده امیکرون در کشور به اوج می‌رسد و موارد بستری و مراجعه سرپایی خیلی بیشتر می‌شود.

مردانی خاطرنشان کرد: سویه امیکرون علاقه خاصی به ابتلای کودکان و نوجوانان دارد و بر اساس آمار، ۲۰ درصد مبتلایان به این سویه در گروه سنی کودکان است و در حال حاضر بیشتر بخش‌های اطفال اشغال شده‌است.

نقشه کرونایی چهارمحال و بختیاری خالی از رنگ آبی شده‌است. اگر به قطع زنجیره بیماری کمک نکنیم، شاهد رنگ قرمز یکدست خواهیم‌ بود.

از ویژگی‌های سویه امیکرون بروز علائمی شبیه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی شدید است و فرد در ابتدا دچار گلودرد و برخی مواقع همراه با خارش گلو است که این ویژگی منحصر به سویه امیکرون است. احساس بدن درد، تعریق، تب و لرز و سردرد و معمولا پس از یکی دو روز آبریزش بینی و گرفتگی صدا نیز از علائم غالب سویه امیکرون است.

اگر علائم مذکور را در خود یافتید، در خانه بمانید و مراقب اعضای خانواده خود باشید.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول