اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

می‌توانستیم با احداث 3 پالایشگاه به جای صادرات نفت خام بنزین صادر کنیم

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس با اشاره به احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: کافی بود سه پالایشگاه دیگر به ظرفیت 400 هزار بشکه در روز احداث می‌شد که در آن صورت نیاز به صادرات نفت خام نبود و به جای آن فرآورده صادر می‌کردیم.

می‌توانستیم با احداث 3 پالایشگاه به جای صادرات نفت خام بنزین صادر کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید شمس‌الدین حسینی امروز در نخستین همایش مجمع جهانی بازرگانان مسلمان در سالن شهید سلیمانی بسیج اقشار گفت: مقام معظم رهبری چند روز قبل در دیدار با فعالان اقتصادی اعلام کردند که از آمار اقتصادی دهه 1390 خرسند نیستند. به نظر من مهمترین متغیر اقتصاد همان تولید ناخالص داخلی کشور است که در این 10 سال تقریبا ثابت مانده است.

وی گفت: تولید ناخالص داخلی در سال 90 به قیمت ثابت 636 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال گذشته بدون تغییر مانده و قدری کاهش یافت و به رقم 635.9 هزار میلیارد تومان رسید؛ یعنی طی 10 سال گذشته تولید کشور نه تنها رشد نکرده بلکه کاهش هم داشته است.

وی افزود: در سال 97 و 98 رشد اقتصادی کشور منفی 5.4 درصد و منفی 6.5 درصد بوده است. البته سال 99 و سال جاری رشد اقتصادی قدری بهتر شد اما این رشد پایدار نخواهد بود.

به گفته رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس، متغیر دیگر سرمایه‌گذاری در کشور است که میزان تشکیل سرمایه ناخالص در سال 90 حدود 171 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال گذشته به 100 هزار میلیارد تومان کاهش یافت؛ یعنی با افت شدید 50 درصدی همراه شد. همچنین آمار اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد سال 90 نرخ بیکاری 12.3 درصد بود. این رقم در سال جاری گرچه به 9 درصد رسیده، اما عمده آن به دلیل این است که نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافته وگرنه حجم تولید در این مدت کم شده و بیکاری هم باید کاهش پیدا کند و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد اگر نرخ مشارکت تغییر پیدا نمی‌کرد، نرخ بیکاری باید الان 16 درصد می‌شد.

وی افزود: حجم تولید اقتصاد که همان تولید ناخالص داخلی کشور است در مقایسه با جمعیت محاسبه می‌شود. رشد جمعیت در این سال‌ها 1.3 درصد بوده که براساس نظر کارشناسان در آینده نرخ رشد جمعیت منفی می‌شود که باعث مشکلات پیری جمعیت و افزایش هزینه‌های کشور خواهد شد.

نماینده تنکابن گفت:‌ متغیر دیگر، توزیع درآمد است که اگر این متغیر بدتر شود؛ یعنی وضعیت زندگی مردم بدتر شده است. 

به گفته حسینی، ضریب جینی از 36صدم واحد در سال 90 به 37 صدم در سال 96 رسید و اکنون به 40صدم واحد رسیده؛ یعنی شرایط زندگی مردم بدتر شده است.

به گفته وی، رقم دیگر متغیر نقدینگی و تورم است که با وجود اینکه در 10 سال گذشته نرخ رشد تولید ناخالص کشور صفر بوده، اما در این مدت به طور میانگین نرخ رشد نقدینگی 28 درصد بوده است و تورم بالای 40 درصد حاصل این رشد نقدینگی بوده است.

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: حجم نقدینگی از 354 هزار میلیارد تومان در سال 90 به 3 هزار و 500 هزار میلیارد تومان در سال 99 رسید؛ یعنی نقدینگی 10 برابر شده و اکنون در آذرماه سال جاری حجم نقدینگی به بیش از 4 میلیون و 400 هزار میلیارد تومان رسیده است.

حسینی این را هم گفت: رشد نقدینگی به مراتب بیشتر از رشد تولید شده و این موارد مستنداتی است که بالاترین مقام کشور می‌گوید وضعیت اقتصاد در 10 سال گذشته خوشحال‌کننده نبوده است.

حسینی این را هم گفت:‌ ساختار آسیب‌پذیر اقتصاد کشور ریشه در دهه 1350 دارد که هنوز اصلاحات اساسی صورت نگرفته و وابستگی به صادرات نفت خام بیشتر شده است. در حالی که حاکمیت می‌‌خواهد نفت خام بفروشد نمی‌تواند و اگر صادر کند پول آن را نمی‌تواند وارد کشور کند، اما قاچاقچیان فرآورده‌های نفتی را به خارج از کشور قاچاق می‌کنند و پول آن را به راحتی وارد کشور می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کشور درست شد، حتی سازمان استاندارد با آن مخالفت کرد، در حالی که محصولات این پالایشگاه صادر می‌شود و کشورهای دیگر محصول بدون استاندارد نمی‌خرند. کافی بود سه مورد از این پالایشگاه به ظرفیت 400 هزار بشکه در روز احداث شود. در آن صورت نیاز به صادرات نفت خام نبود و به جای آن فرآورده صادر می‌کردیم.

حسینی ادامه داد: پارسال وابستگی بودجه دولت به نفت حدود 300 هزار میلیارد تومان بود امسال به 530 هزار میلیارد تومان از درآمد نفت و صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود و صرف هزینه جاری دولت می‌شود، بنابراین هنوز آسیب‌پذیری اقتصاد کمتر نشده است.

این نماینده مجلس در مورد نظام ارزی گفت: پس از انقلاب سه بار مسئله چندگانه نرخ ارز داشتیم. در زمانی که دلار 7 تومانی بود، در بازار 175 تومان بود، الان دلار 4200 تومانی برای کالاهای اساسی وجود دارد که دولت در سال جاری قرار بود 8 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص دهد که در 10 ماه امسال 13 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی اختصاص داد، در حالی که قیمت کالاهای اساسی هم کم نشد و تورم نقطه‌به ‌نقطه برخی کالاهای اساسی بالای 60 درصد رسید.

این نماینده مجلس گفت: بانک مرکزی دلار را از بازار به قیمت 25 هزار تومان می‌خرد و آن را به نرخ 4200 تومان به واردکننده می‌دهد. این امر اثر نقدینگی و تورم دارد.

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس همچنین گفت: علاوه بر دیپلماسی اقتصادی در شرایط تحریم باید دیپلماسی دفاعی هم فعال شود و با تحریم‌ها از طریق دیپلماسی مقابله شود.

حسینی همچنین گفت: طبق آمارهای تخمینی، حجم تجارت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی 3 هزار و 100 میلیارد دلار است، اما کمتر از 20 درصد از این رقم بین کشورهای اسلامی مبادله می‌شود و ما باید با کشورهای اسلامی بیشتر در ارتباط تجاری باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول