اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

گوشه‌ای از شکوه انقلاب اسلامی/ وقتی خودباوری منجر به ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه می‌شود+عکس

درست در روزهایی که ایران در سخت‌ترین شرایط تحریمی دشمن در فشار بی‌امان محدودساختن واردات بنزین به کشورمان برای کشاندن اوضاع کشور از بحران بود، باور ملی به دادمان رسید.

گوشه‌ای از شکوه انقلاب اسلامی/ وقتی خودباوری منجر به ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه خاورمیانه می‌شود+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ایران اسلامی یکی از دارندگان بزرگ‌ترین ذخایر نفتی و گازی جهان بشمار می‌رود.

تاکنون نزدیک به نیمی از ذخایر نفتی اثبات ‌شده جهان شامل انواع نفت خام و میعانات برداشت شده است اما با وجود اینکه ایران یکی از نخستین کشورها در آغاز تولید تجاری نفت بوده اما بر اساس آمارها کمی بیشتر از یک ‌سوم ذخایر اثبات ‌شده‌اش را برداشت کرده است.

از سوی دیگر مقایسه ذخایر درجای نفت و گاز ایران با سال ۵۷ نشان می‌دهد با وجود برداشت و مصرف مستمر ذخایر، به‌واسطه اکتشاف‌ها و جایگزینی‌های انجام شده، میزان ذخایر نفت درجای کشور با میزان این ذخایر در ۴۰ سال قبل برابری می‌کند و ذخایر درجای کنونی گاز نیز با وجود گازرسانی به شهرها و روستاها و مصرف مستمر آن، ۸ برابر میزان این ذخایر در سال ۵۷ است.

نتایج حاصل از اکتشافات نفت و گاز نشان می‌دهد که ۲۵ درصد ذخایر نفتی در دوران پس از پیروزی انقلاب کشف شده، در حالی که در بخش گاز، عمده اکتشاف‌ها (۷۵ درصد) مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

این آمارها یک روی ماجرا است و روی دیگر ماجرا نیاز روز افزون کشورمان به مصرف سوخت خودرویی یعنی بنزین و گازوییل است که به شکل فزاینده‌ای در دو دهه اخیر افزایش یافته و ما را تا چند سال پیش به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان بنزین در جهان تبدیل کرده بود و عملا ایران مجبور بود در ازای نفت خام صادراتی، بنزین وارد کند و این برای ملتی که صاحب ذخایر عظیم نفتی است اما توانایی تأمین نیاز بنزین خود را ندارد، یک ضعف عمده بود.

ضعفی که دشمن نیز با آگاهی از آن درصدد محدودکردن توان واردات بنزین به کشورمان برآمده بود تا بتواند اقتصاد ملی را با ابرچالشی به نام کمبود بنزین مواجه کرده و مردم ما را زمین‌گیر کند.

در این شرایط اما فرزندان رشید و توانای این مرز وبوم درصدد ساخت یک پالایشگاه بزرگ برآمدند تا نیاز کشور به واردات بنزین را رفع و ایران را به یک صادرکننده بنزین بدل سازند.
 


پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس کلید رهایی از واردات بنزین

این پالایشگاه مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه است که در مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است. از این پالایشگاه به عنوان ابرپالایشگاه یاد می‌شود چرا که به اندازه ۳ پالایشگاه توان تولید داشته و بسترهای توسعه ویژه‌ای نیز برای آن فراهم شده است.

تامین خوراک ستاره خلیج فارس نیز توسط خط لوله ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۳۶ اینچ با ظرفیت دریافت ۸۴۰ هزار بشکه در روز انجام می‌پذیرد که این خط لوله با پیمایش استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از مسیری صعب العبور می‌گذرد و با اجرای فاز دوم طرح افزایش ظرفیت در سال جاری، ظرفیت دریافت و فرآوری روزانه این پالایشگاه با رشد ۹۵ هزار بشکه‌ای به ۴۵۵ هزار بشکه میعانات گازی رسیده است. 
 


ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های استراتژیک انرژی، وظیفه خطیر تأمین بخش عمده‌ای از سبد سوخت کشور را عهده دار است و روزانه ۴۳ میلیون لیتر بنزین، ۱۵۰۰ تن گاز مایع، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و محصولاتی دیگر از جمله نفت سفید، گوگرد و انواع نفتا و حلال‌ها را تولید می‌کند. 

این پالایشگاه که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است، علاوه بر خودکفایی کشور در تولید فرآورده بنزین توانسته است عنوان نخستین صادرکننده بنزین تاریخ صنعت نفت ایران را از آن خود کند.
 


پیکیربندی نیروی انسانی جوان در این پالایشگاه با به کارگیری نزدیک به ۴ هزار نفر که میانگین سنی آن‌ها ۳۳.۵ سال است، اشتغال پایدار در استان هرمزگان را ایجاد کرده و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به نمادی از کارگروهی جوانان متخصص ایرانی بدل کرده است.

به گفته سعید محمد مسؤول قرارگاه خاتم الانبیاء در سال ۹۷، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تلاش جهادی این قرارگاه ساخته شد و  قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریم‌ها در دولت نهم شروع کرد و در زمستان ۹۷ آن را به بهره‌برداری رساند. این پالایشگاه حاصل اوج دانش و توانمندی داخلی در حوزه نفت و گاز بشمار می‌رود. 
 


به گفته مهدی دوستی استاندار کنونی هرمزگان و مسؤول کارگاه اصلی پالایشگاه نفت ستاره در سال‌های پایانی ساخت، احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یک شاهکار صنعتی است و با احداث این پالایشگاه میعانات گازی، معادلات انرژی در منطقه تغییر کرده است و ایران هم در فاز انرژی و هم در فاز دانش تولید تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای خلق چنین عظمتی از تولید انرژی به ترازی دست یافت که دنیا باور آن را نداشت.

در حقیقت ایران اسلامی در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب خود و در اوج تحریم‌های کشور شاهد افتتاح یک شاهکار مهندسی و صنعتی به دست مهندسان ایرانی بدون دخالت خارجی‌ها بود به طوری که بسیاری از کشورهای غربی و بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده پالایشگاه در جهان، هرگز باور به سرانجام رسیدن این پروژه را نداشتند اما شکوه دانش ایرانی به جهانیان اثبات شد.
 


هیچ کس زیربار تکمیل این پالایشگاه نمی‌رفت اما...

به گفته کارشناسان، سپاه پاسداران، هنگامی زیر بار سنگین پروژه‌هایی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفایی بنزین رفت، که اولاً دشمن به تحریم کمرشکن ایران در حوزه انرژی اهتمام کرده بود و ثانیاً کسی داوطلب کار در چنین مقیاسی در کشور نبود و دست دولت وقت از هرگونه اقدامی برای تکمیل این پروژه کوتاه شده بود اما سپاه توانست با خودباوری، کشور را درباره کالایی حیاتی و راهبردی مانند بنزین، به نقطه امن خودکفایی برساند.

هیچ بخشی نیست که دانش آن بومی نشده باشد

محمدعلی دادور مدیرعامل کنونی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نیز در این زمینه به فارس گفت: این پالایشگاه هم فاز ساخت و هم در فاز تولید و بهره‌برداری و نگهداری یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین شاهکارهای مهندسی بشمار می‌رود به طوری که فرزندان همین مرز و بوم، از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تا جزیی‌ترین موضوعات را در ارتباط با فرآیندهای تولید و نگهداری انجام می‌دهند و هیچ وابستگی در بکارگیری ابزارهای متنوع و تولید آنها وجود ندارد.
 


در زمان شاه حتی اجازه ورود مدیران و مهندسان ایرانی به برخی قسمت‌های پالایشگاه داده نمی‌شد

علی اعظم‌خواه از کارشناسان ارشد حوزه انرژی در این باره به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: در زمان حکومت شاهنشاهی، مهندسان ایرانی حتی اجازه ورود به برخی از قسمت‌های پالایشگاه‌های غربی‌ساز آن دوران نظیر پالایشگاه آبادان را نداشتند و بسیاری از نقشه‌های کلیدی پالایشگاه و فرآیندهای تولید به طور بسیار محرمانه تلقی می‌شد و با وقوع انقلاب اسلامی و رفتن مهندسان غربی از پالایشگاه‌ها و چاه‌های نفتی کشورمان، هرگز تصور نمی‌کردند که ایران بتواند این صنعت را روی پا نگاه دارد.
 


پالایشگاه نفت ستاره شکوه توان ایرانی است

وی در همین زمینه ادامه داد: قدم زدن در پالایشگاه نفت ستاره و تصور این که چنین سازه عظیمی با چنین حجم از تولید را مهندسان ایرانی در تمام بخش‌ها بومی‌سازی کرده‌اند، برای هر ایرانی با غیرتی، یک افتخار عظیم بشمار می‌رود و وقتی انسان مطلع می‌شود که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء چنین پروژه‌ای را به ثمر رسانده، اساسا شکوه توان ایرانی در کنار نیروی ایمان به انسان اثبات می‌شود چرا که بدون ایمان نمی‌توان وارد میدان چنین کار عظیمی شد و از آن موفق بیرون آمد.

جهاد تبیین را باید از داشته‌هایمان شروع کنیم

مجتبی علامه‌زاده یک کارشناس حوزه رسانه نیز در این باره به فارس می‌گوید: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس یک تصویر بی‌نظیر از شکوه و دستاورد انقلاب اسلامی است. به نظرم این موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع جهاد تبیین مورد تأکید قرار داده‌اند را باید از داشته‌های خودمان و از توانایی‌های خودمان آغاز کنیم.

وی افزود: ما در زمان رژیم پهلوی در برخی بخش‌ها حتی زیر صفر بودیم ولی امروز خودمان پالایشگاه می‌سازیم و این نباید از دامنه دید جوانان امروز کشورمان دور بماند. باید نهضت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی را از پیشرفت‌های صنعتی و توسعه‌ای کشورمان آغاز کنیم و به نسل جوان امروز به طور عینی نشان بدهیم که ما چه توفیقات بزرگی داشته‌ایم. این کار برای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن بسیار ضروری است چرا که دشمنان با روش‌های متبحرانه‌ای به دنبال سست کردن باورهای جامعه به انقلاب اسلامی و درشت‌نمایی مشکلات و ضعف‌ها هستند تا تمام فضای فکری جامعه را پر کنند.

گزارش: مهدی خسروی

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول