گروه زندگی: با پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و ارتقای جایگاه زنان در کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی بار ها مطرح نمودند که زن مسلمان ایرانی میتواند الگوی سومی برای جهان باشد و این الگو به زنان دیگر کشورها عرضه شود. در راستای این بیانات رهبری، میزگردی با حضور دکتر نیره قوی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار کردیم تا لزوم الگو بودن زن مسلمان را تشریح کند.
دکتر قوی در ابتدا با اشاره به سخنان رهبری بیان کرد: در سال ۹۱ مقام معظم رهبری بحث الگوی سوم زن را مطرح کردند. پیش از آن هم ایشان و امام خمینی رحمه الله علیه در میان بیاناتشان از الگو بودن زن مسلمان و حضرت زهرای مرضیه سخن به میان آوردند. اما اینکه الگوی سومی را بتوانیم با نهگفتن به شرق و غرب به جهان عرضه کنیم زمانی امکانپذیر است. که الگو های زن معرفی ، پاسداشت و شناخته شوند. ما در کنگره هفت هزار زن شهید، زنانی را داریم که هر یک از ویژگی های آن ها به حق گفتنی و شنیدنی است و میتواند خود الگو باشد.
وی در رابطه با پیشینه الگوسازی در اسلام میگوید: اسلام میتواند الگو ساز باشد چه برای مردان چه برای زنان! در واقع اسلام برای انسان الگو ساز است و در تعریف اسلام انسان اعم از زن و مرد است.
نیره قوی در ادامه شرح میدهد: قرآن زمانی که میخواهد مسئله الگوها را بیان کند. هم از جنس مذکر و مرد که حضرت یوسف است به عنوان پاکدامن مثال میزند و هم از حضرت مریم به عنوان یک بانوی پاکدامن نام میبرد. قطعا پروردگاری که خود خالق است و بهترین برنامه ها را برای انسان قرار می دهد هدفی از این الگو ها دارد.
این کارشناس دینی هدف خدا را از بیان الگو از هر دو جنس اینطور بیان میکند:در واقع خدا تعمداً از هر دو جنس الگو را معرفی می کند تا ما مسلمانان بدانیم الگو شدن ویژگی یکی از جنس ها نیست بلکه ویژگی انسان است و هر انسانی اعم از زن و مرد میتواند برای خودش برنامه دین را تنظیم کند و به آن عمل نماید تا ویژگی الگو شدن را داشته باشد.
نه شرقی، نه غربی، الگوی سوم زن مسلمان ایرانی!
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در تبیین الگوی سوم زن مسلمان که از کلام رهبری به عاریت گرفته شده میگوید: زمانی که کلام مقام معظم رهبری را ورق میزنیم و واکاوی میکنیم متوجه می شویم الگویی که ایشان برای زن مسلمان در نظر دارد نه شرقی است و نه غربی! در مرحله اول باید متوجه شویم آن دو الگوی دیگر الگوی شرقی و غربی، چه ویژگی هایی دارند که ایشان آن را نفی میکنند.
اندیشه شرقی و زنی که همیشه در حاشیه است!
دکتر قوی در ادامه بیان میکند: به نظر میرسد نفی الگوی شرقی به این دلیل است که در اندیشه شرقی ها زن هیچگاه در متن نبوده و در حاشیه قرار داشته. این در حاشیه بودن زن مغایرت دارد با اسلام و ما در اسلام زن را در متن جامعه می بینیم. به گفته مقام معظم رهبری زنان در شرق همیشه در حاشیه هستند و هیچگاه تاریخساز نبوده اند. بنابراین اولین ضلع الگوی ما در الگوی سوم تاریخ سازی است.
غرب و زنان در خدمت تبلیغات!
نیره قوی علت نفی الگوی غربی را اینطور میداند: اما چرا الگوی غربی را حضرت امام نفی می کنند!؟ ایشان میفرمایند زن در غرب به مثابه موجودی است که جنسیت او بر انسانیتاش غلبه کرده. چون زن است در تبلیغات از آن استفاده می شود. چون زن است مورد توجه سرمایه داران قرار می گیرد. چون زن است از زیبایی جمال او استفاده ابزاری میشود.
وی در ادامه میگوید: زن در نگاه غربی کنشگر است اما کنشگری با افراط همراه است. در غرب زن کنشگری اجتماعی خود را صرف تبلیغات سرمایه داری میکند. بدترین و پست ترین چیزها و هر چیزی که برای فروش گذاشته میشود با استفاده از ابزاری به نام زن به فروش میرسد. به همین دلیل پیش از اینکه به اندیشه و روحیه او توجه شود به جنسیتاش توجه میشود.
این کارشناس دینی ویژگی های الگوی سوم را اینطور بیان میکند: پس دو ویژگی منفی که مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری است را متوجه شدیم. زن تاریخ ساز و در حاشیه نباشد و جنسیتش بر انسانیتش غلبه نکند. الگوی سوم باید مخالف این دو ویژگی باشد!
الگو باید کارکرد داشته باشد
دکتر قوی با اشاره به مبنا و منبع الگوی سوم زنان مسلمان اینطور میگوید: الگو همیشه نیازمند مبنا و متنی محتوایی است که بتوان شکل الگو را از آن استخراج کرد. در بحث های اندیشه ای یک فرد وقتی الگویی را انتخاب میکند یعنی به لحاظ رفتار، کردار و کارکرد میخواهد مانند او شود. الگو باید کارکرد داشته باشد. الگو تنظیم کننده رفتار انسان است. اما این رفتار به تنهایی کافی نیست و باید مبتنی بر یک مبنا و اندیشه باشد تا این الگو به عنوان یک الگوی پسندیده شناخته شود.
نیره قوی در ادامه بیان میکند: زمانی که برای ترسیم الگوی سوم زنان در میان صحبت های رهبری و امام خمینی و اسلام بررسی میکنیم. متوجه میشویم که مبنای ما در ترسیم الگو باید توحید باشد و الگوی ما برمبنای توحیدمحوری، شکل بگیرد.
خداوند با سوره کوثر به زنان هویت بخشید
این کارشناس دینی با استناد به قرآن کریم بحث الگوی زنان را ادامه میدهد و میگوید:خداوند در آیات سوره جمعه میفرماید چون دنیا در ضلالت بود محمد صلی الله علیه و آله را مبعوث کردیم. اتفاقا این ضلالت همان الگوی شرق و غرب است که به لحاظ اندیشه ای در گمراهی بودند. شرق در گمراهی اهورامزدا و اهریمن گرفتار شده بود و غرب به اندیشه تثلیثی دچار شده بود.
وی در ادامه بیان میکند:در همان زمان خداوند با نازل کردن کوچکترین سوره به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم اندیشه بی هویتی زنان را در شرق و غرب محکوم میکند. زن در شرق دارای هیچگونه حقوق اجتماعی، خانوادگی و فردی نبود حتی در جاهلیت عرب زن حق حیات هم نداشت و باید زنده به گور میشد و اگر هم زنده میماند اسیر و برده بود. به تعبیر غربیها نیز زن جنس دوم بودکه البته بعد ها در برابر این اندیشه قیام کردند.
نیره قوی با اشاره به هویت بخشی خدا به زنان در جامعه جاهلیت ادامه میدهد: خداوند در چنین جامعه ای میفرماید «انا اعطیناک الکوثر» به راستی ما کوثر را عطا کردیم. با نگاهی به این آیه متوجه میشویم که خدا به این امر تاکید میکند و با کلمه انا سوگند یاد میکند و سپس از کلمه اعطیناک استفاده میکند. اعراب برای موجودی که بسیار شریف و محترم است از این لغت استفاده میکنند. خداوند برای باران که وجودش حیاتی و برای قرآن که بسیار مقدس از انزلنا استفاده کرده است اما برای زن و کوثر و حضرت زهرا این واژه را به کار گرفته تا فرهنگ غلط شرق و غرب تمام شود و الگوی جدیدی ارائه شود.
الگویی که سبک زندگی طیبه ای به زنان ارائه میدهد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی میگوید: منابع توحیدی ترسیم الگوی سوم زن مسلمان از قرآن و اهل بیت گرفته خواهد شد. مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات شان میگویند اگر زن ها در جامعه همگام با قرآن شوند بسیاری از مشکلات جامعه حل میشود. بنابراین الگوی ما مبنا و منبع خود را دارد که کتاب و سنت اهل بیت است. که با استفاده از آن میتوان، باید و نبایدهای الگوی را در ترسیم الگوی سوم زن مسلمان بیابیم. حضرت زهرای مرضیه نمونه عینی در مبنای نگاه و نگرش توحیدی است. این الگو قرار است سبک زندگی طیبه ای را به زنان مسلمان بدهد.
نیره قوی ادامه میدهد: زن مسلمان انقلابی به تعبیر رهبری چه باید بکند که هم الگو بگیرد و هم الگو ساز باشد؟! همسران شهید، فرزندان شهید، مادران شهید، پیروان شهید این هنر را دارند که هم الگو میگیرد و هم الگو سازی میکنند و ما نیز باید این چرخه را ادامه بدهیم. لذا زن مسلمان ایرانی- انقلابی، باید سبک زندگی جامعه مسلمانان را با یک نگاه تمدنساز مدنظر قرار بدهد.
زنانی که تاریخ ساز میشوند!
دکتر قوی در رابطه با تاریخ سازی زنان اینطور بیان میکند: زن به دو صورت میتواند در تاریخ سازی نقش داشته باشد.به طور مستقیم و غیر مستقیم. تاریخ سازی زن به طور مستقیم در حادثه کربلا اتفاق افتاد. حضرت زینب سلام الله حسین وار جنگید.کاروان را رهبری کرد. مادران شهدا در تربیت فرزندان شان نقش مستقیم در تاریخ سازی دارند. از سوی دیگر همسران شهدا که شهید را تشویق به جهاد میکنند و بعد از رفتن او خانه را اداره میکنند نقش غیرمستقیم در تاریخ سازی دارند. زن تاریخ ساز راه جدیدی را مقابل چشم جهانیان میگشاید. امروز زن مسلمان ایرانی تاریخ ساز است. نقطه عطف تاریخ سازی حضرت زهرا سلام الله عیلها است.
زنان باید به هویت خود افتخار کنند
نیره قوی میگوید: زن باید هویت خود را پیدا کند. به دور از الگوی شرق و غرب باید به زن بودن خود افتخار کند و آن را یک امتیاز بداند.در اسلام وظیفه ذاتی زن در چارچوب خانه، همسر داری و فرزند داری است که تعبیر غربی ها از آن، این است که زن اسیر خانه و فرزند است اما منظور ما این است که زن رب البیت خانه باشد. البته زن علاوه بر ایفای این نقش از کنشگری در بعد اجتماعی و سیاسی منع نمیشود. اتفاقا اگر این وظیفه را خوب انجام بدهد همسر و فرزندش نیز در کنار او خواهند بود.
وی ادامه میدهد: الگوی سوم زن مسلمان باید تاریخ ساز باشد از الگوی شرق و غرب پرهیز کند.علاوه بر این که نقش مادری و همسرداری را خوب ایفا میکند کنشگر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز باشد.
نیره قوی در پایان در رابطه با اجرایی شدن این الگو اینطور بیان میکند:کسانی که این الگو را تبیین میکنند باید نگاه خوش بینانه داشته باشند و امیدوار باشند که شدنی است تا در جهان اسلام و در جهان فریادمان بلند باشد که الگوی زن شرقی و غربی مردود است و الگوی زن مسلمان انقلابی میتواند قابل تعمیم به جهان بشریت باشد. چراکه هویت زن را حفظ می کند و به آن فرصت نقش آفرینی میدهد و به او در بعد اندیشه ورزی اجازه حضور میدهد و نه تبرج و عرضه جسمانی! مقام معظم رهبری معتقد است که عمده کار این الگوسازی را باید خود بانوان انجام دهد.
انتهای پیام/