اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

قصه ساخت سریال قدیمی «خبرنامه» برای نوجوانان/ وقتی عطر انقلاب در روستاها پیچیده بود

سریال «خبرنامه» در سال 65 ساخته شد و قصه ماجراجویی های 2 برادر را به تصویر می کشید که در یک روستا تلاش می کردند مردم را در جریان آخرین اخبار انقلاب قرار دهند.

قصه ساخت سریال قدیمی «خبرنامه» برای نوجوانان/ وقتی عطر انقلاب در روستاها پیچیده بود

خبرگزاری فارس- مریم فیروزفر: ساخت سریال هایی با مضمون انقلاب اسلامی از همان سالهای پس از انقلاب در دستور کار تلویزیون قرار گرفت و در همان زمان کارگردان ها و تهیه کنندگانی بنا به وسعشان پای کار آمدند و شروع به تولید آثاری با محتوای انقلابی کردند. اتفاقا در این میان تولید آثاری ویژه نوجوانان و جوانان با شتاب تندتری اتفاق افتاد که از جمله آنها میتوان به سریال «خبرنامه» اشاره کرد.

این سریال قدیمی پای ثابت دهه فجر در سال‌های متمادی بود که البته برای اولین بار در سال 65 در قالب برنامه کودک شبکه دو پخش شد.

 

**قصه کنجکاوی های 2 برادر در جاده

مجموعه داستانی «خبرنامه» در 10 قسمت به کارگردانی منصور تهرانی و تهیه کنندگی محمد کیانی ساخته شد. داستان آن را محمد کیانی نوشته بود و قصه دو برادر قهوه چی را روایت می کرد که اعلامیه‌ها را می‌گرفتند و بین رانندگان کامیون و اتوبوس پخش می‌کردند. با توجه به اینکه مجموعه، فضایی سرد و زمستانی داشت، اما حوادث منجر به انقلاب را به گرمی مرور می‌کرد.

در این سریال عنایت بخشی نقش استوار غلامی را ایفا می کرد که به روال همیشگی نقش های بخشی یک نقش منفی بود، هدایت الله نوید، روح انگیز مهتدی، مسعود رحمانی، اکبر دودکار و سیروس اعوانی نیز از جمله دیگر بازیگرانی بودند که در آن ایفای نقش کرده بودند.

 

قصه «خبرنامه» مربوط به سال 1357 بود که ماجرایش در یک قهوه‌خانه بین راهی می‌گذشت که در آن نوجوانانی سرشار از شور انقلابی قصد داشتند اخبار انقلاب را انعکاس دهند و با همین هدف شروع به رساندن پیام امام‌خمینی(ره) به مسافران بین راه و مشتریان قهوه‌خانه می‌کردند.

دو برادر به نام‌های «یدالله» و «اسماعیل» در قهوه‌خانه بینِ راهی پدرشان در حاشیه جاده قم-اراک در روستای راهجرد کار می‌کردند و تلاش می کردند با فعالیت سیاسی مردم روستای خود را با پخش اعلامیه از اخبار روز مطلع کنند. اعلامیه‌ای که آنها بین مردم پخش می‌کنند «خبرنامه» نام داشت.

همان طور که گفته شد عنایت بخشی از جمله بازیگران اصلی سریال بود و اکبر دودکار، رحمان مقدم،
روح‌انگیز مهتدی، سیروس اعوانی، علی پویان، علی میری، فرشید سلیمی، مجید نوروزی، محمدجاهد نیکو، مسعود رحمانی، هدایت الله نوید و سعید توحیدی پناه نیز از جمله دیگر بازیگران سریال بودند.

 

**50 روز کار در سرمای سخت سال 65

در سریال نقش یدالله را مجید نوروزی ایفا میکرد. او درباره تولید سریال گفت: این سریال را ما با سختی فراوان در جاده قم- اراک و حوالی روستای راهجرد یا راهگرد ساختیم.

وی ادامه داد: ما حدود 50 روز در سرمای سخت و سوزناک اراک کار کردیم و تلاش کردیم که سریالی انقلابی با فضایی مفرح برای مخاطبانمان تدارک ببینیم. من همواره به یاد تهیه کننده مرحوم این سریال محمد کیانی و سایر سازندگان سریال هستم.

 

در مجموعه «خبرنامه» همان طور که گفته شد عنایت بخشی نقش استوار غلامی را ایفا می کرد. او ساواکی و بود و مدام پیگیر بود بفهمد چه کسانی مشغول توزیع اعلامیه ها هستند. البته او یک پسر هم داشت که همکلاسی یدالله و اسماعیل بود. نکته جالب ماجرا کمک های او برای تهیه روزنامه دیواری و توزیع اعلامیه ها بود. ماجرایی که پدرش از آن بی خبر بود.

عنایت بخشی به روال سال های حضورش در فیلم ها و سریال هایی که در آن ایفای نقش کرده بود، اینجا هم ایفاگر یک نقش منفی بود. او درباره ایفای نقش های منفی گفت: من اوایل که کار تئاتر می کردم، نقش منفی بازی نمی کردم، تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و برخی کارگردان هایی که پیش از این من را می شناختند، به سینما دعوتم کردند.

 

**استوار غلامی و تلاش برای کشف خرابکاران!

وی اظهارداشت: آن زمان به من نقش ساواکی می داند و من هم کم کم در این نقش ها جا افتادم. بعد از آن همه پیشنهادها تکراری شد. در سینما و تلویزیون ما هم اینطور است که وقتی در یک نقش جا بیافتی دیگر کلیشه میشوی و همان روند ادامه پیدا می کند. در حقیقت کارگردان ها دیگر ریسک نمی کنند که تو را جای دیگر بگذارند.

عنایتی در پاسخ به این سوال که روند ایفای نقش های منفی تا چه زمانی ادامه داشت؟ توضیح داد:  این ماجرای نقش های منفی ادامه داشت تا اینکه در سریال سایه همسایه یک نقش مثبت بازی کردم. حالا دوباره کلیشه نقش های مثبت شدم. بعد از آن هرچه نقش های معتمد خانواده و محله بود به من می گفتند. این درحالی است که بازیگری برای من تمام نشدنی است و هر روز که جلوی دوربین می روم، برایم مانند روز اولی است که جلوی دوربین رفتم. برای هر نقشم کلی زمان می گذاشتم و تحقیق می کردم ولی فکر نمی کنم که بازیگران امروز حوصله چنین کارهایی را داشته باشند.

وی تاکید کرد: متاسفانه موضوع شهرت در بین جوانان بازیگر از اهمیت بالایی برخوردار شده است و کمتر به این جزئیات توجه می شود. مثلا من شاگرد استاد سمندریان بودم و یک بار زنده یاد انتظامی آمد و گفت چندتا از هنرجویانت را بده برای کاری در تلویزیون که من هم جزو آنها بودم. آن شب از هیجان نخوابیدم و در خیابان ها راه می رفتم. امروزی هم به تمام بازیگران توصیه میکنم که به قهرمان بودن فکر نکنند. گاهی یک منفی خوب بودن می تواند بیشتر به بازیگر کمک کند.

 

عنایت بخشی همچنین درباره ماندگارترین نقشی که تا به حال بازی کرده نیز عنوان داشت: نقشم در فیلم سینمایی تنگنا به کارگردانی امیر نادری را خیلی دوست داشتم. نقش یک مامور امنیتی را هم در فیلم شکار ایفا کردم که آن هم خیلی دوست داشتم ولی به نظرم نقش آمیرزا در سریال سایه‌همسایه و پهلوان قلیچ در مجموعه پهلوانان نمی‌میرند را مردم بیشتر دوست داشتند و تا سال‌ها من را در کوچه و خیابان آمیرزا صدا می‌ کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول