اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

با شروع علایم اُمیکرون درمان‌های خانگی را آغاز کنید/ افزایش مصرف مایعات در صورت ابتلا

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران گفت: بهترین کار در شروع علایم اُمیکرون این است که خوردن مایعات را افزایش دهیم و قرص سرماخوردگی و شربت دیفن هیدرامین مصرف و استراحت کنیم و بخور آب جوش با اکالیپتوس بدهیم.

با شروع علایم اُمیکرون درمان‌های خانگی را آغاز کنید/ افزایش مصرف مایعات در صورت ابتلا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ویروس خستگی‌ناپذیر کرونا بیش از ۲ سال است که تمام دنیا را گرفتار کرده است، این ویروس مرموز در این مدت با موج‌های سهمگین و جهش‌هایی چون آلفا، بتا، گاما، لامبدا و دلتا ظاهر شده و جان بسیاری را گرفته و تعداد بی‌شماری را نیز مبتلا کرده است. جدیدترین جهش کرونا اُمیکرون است، ویروسی‌ که به‌گفته متخصصان سرعت انتقال آن بسیار بالاست و شمار مبتلایان به این سویه در مدت دو تا سه روز دو برابر می‌شود. سردرد، خستگی، کم‌اشتهایی، سوزش گلو و سرفه‌های خشک، بدن درد و ضعف عمومی و تب ملایم از علائم اصلی ابتلا به اُمیکرون به شمار می‌رود.

اگر چه ویروس اُمیکرون شدت بیماری‌زایی کمتری نسبت به ویروس دلتا دارد اما قدرت سرایت بسیار بالای آن می‌تواند مشکلات عمده‌ای ایجاد کند تا جایی که ورود حجم بالای بیماران به مراکز درمانی به کابوسی نگران کننده در نظام بهداشت و درمان کشور تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان، هنوز مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دز تقویتی است. استفاده از ماسک، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها از اصلی‌ترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی محسوب می‌شود. همچنین برای قطع زنجیره بیماری، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آن‌ها ضروری است.

اُمیکرون کرونا و واکسن

افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، ممکن است به عفونت اُمیکرون مبتلا شوند، واکسن‌ها در پیشگیری از موارد شدید کوید مؤثر هستند و تزریق یادآوری واکسن بسیار کمک کننده است.  افرادی که از واکسن استفاده نکرده‌اند، افراد مسن، یا افراد با بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر شدید هستند.

سازمان جهانی بهداشت معتقد است، درست مثل واریانت‌های قبلی ویروس اُمیکرون سبب بستری شدن افراد مبتلا در بیمارستان شده و مرگ و میر نیز ایجاد می‌کند.

نگرانی‌ها از سویه اُمیکرون و قدرت بالای انتقال آن ما را بر آن داشت تا نظر یکی از پزشکان این حوزه را بررسی کنیم و به سؤال‌های پر تکرار خوانندگان پاسخ دهیم.

امید تبدیل پاندمی به اپیدمی‌های منطقه‌ای با اُمیکرون نقش بر آب شد

حسین کرمانپور، مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه اُمیکرون جدیدترین خانواده کرونا ویروس‌ها است که با علایمی شبیه سرماخوردگی خودش را نشان داده است، اظهار داشت: این سویه با سرایت‌پذیری چندین برابر سایر کروناها در حال آلوده کردن مردم جهان است.

وی با اشاره به اینکه هنر اُمیکرون این بوده که توانسته پاندمی جهانی را همچنان قوی نگه دارد، افزود:  امیدهایی داشت ظاهر می‌شد که پاندمی تبدیل به اپیدمی‌های منطقه‌ای شود اما با بروز و ظهور این سوش جدید این امید نقش بر آب شد و تنور پاندمی همچنان داغ و آتشین باقی ماند و حتی افزایش پیدا کرد.

کرمانپور با اشاره به علایم اُمیکرون گفت: علایم اُمیکرون خیلی ساده است با یک خارش و درد مختصر گلو آغاز می‌شود و تعریق مختصر و سردرد به ویژه درد پشت چشم‌ها، عطسه و آبریزش زیاد و گاهی با علایم گوارشی همراه است، منتهی اغلب افراد علایم گوارشی ندارند و بیشتر عطسه و سرفه‌های خشک دارند و حین سرفه مقداری درد در گلو ایجاد می‌شود، نوع سرفه‌ای که قبلاً در دلتا داشتیم، بیشتر درد قفسه سینه بود اما در این سویه درد ناشی از سرفه گلو بیشتر در ناحیه گلو است.

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران بیان کرد: جمعیت هدفی که گرفتار می‌شوند نسبت به قبل بیشتر کودکان هستند، شاید به دلیل بازگشایی مدارس است اما صددرصد اطفال را گرفتار نمی‌کند.

واکسن میزان ابتلا به کرونا را بسیار کاهش می‌دهد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کسی که واکسن را تزریق کرده است به این ویروس گرفتار می‌شود یا خیر گفت: واکسن نیامده که گرفتار نشویم، واکسن آمده که اگر گرفتار کرونا شدیم مراحل حاد، بستری، آی‌سی‌یو و مرگ و میر را کاهش دهد؛ ادعای بیشتر از این درباره واکسن‌های موجود چندان عقلانی نیست.

کرمانپور با بیان اینکه گاهی افراد واکسن را به عنوان دارو تلقی می‌کنند، ادامه داد: واکسن همان طور که از اسم آن پیداست، یک ماده‌ای است که تزریق می‌شود که تا آنجا که امکان داشته باشد از ابتلا پیشگیری کند، در نوع کرونا به نظر من باطل است، ابتلا را پیشگیری نمی‌کند اما میزان ابتلا را بسیار کاهش می‌دهد، در جامعه کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند خیلی کمتر گرفتار شده‌اند تا کسانی که واکسن نزدند خیلی راحت‌تر گرفتار می شوند و شدت بیماری را خیلی کاهش می‌دهد.

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران در پاسخ به این سؤال که چرا می‌گوییم واکسن اصلاً ابتلا را نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، عنوان کرد: اگر واکسن می‌توانست کامل جلوی بیماری را بگیرد و پیشگیری کند و مبتلا نشویم، می‌گفتیم همه ماسک‌ها را بردارید و رفت و آمدها رویه معمول بگیرد، در حالی که این کار اشتباهی است و ثابت شده افراد اگر در محیط‌های پر ازدحام و پر ویروس قرار بگیرند حتی اگر واکسن هم زده باشند مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر افرادی که حتی سه دز واکسن را تزریق کرده‌اند و اُمیکرون گرفتند، سؤال می‌کنیم چه شد که مبتلا شدید، اغلب به سفر زیارتی یا سیاحتی رفتند یا در جشن تولدها و عزاداری‌ها شرکت کردند و ویروس را گرفتند؛ حجم ویروس وارد شده به بدن آنقدر زیاد بوده که ایمنی نتوانسته جلوی آن را بگیرد و بدن مبتلا شده است.

با ابتلا به اُمیکرون درمان‌های خانگی را آغاز کنید

کرمانپور بیان کرد: وقتی افراد مبتلا می‌شوند با درمان‌های معقول تا ۹۵ درصد در خانه می‌توانند درمان شوند و ۵ درصد ممکن است کارشان به بستری کشیده شود و با ۲ روز بستری و دریافت دارو در محیط بیمارستان بهبود پیدا می‌کنند و خیلی کم ممکن است به آی‌سی‌یو کشیده شوند، کسانی که واکسن نزده‌اند مانند روال قبلی کرونا اگر مبتلا شوند وضعیت‌شان سخت می‌شود و به آی‌سی‌یو می‌روند.

 

 

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران در پاسخ به این ادعا که می‌گویند اُمیکرون تا ۸ روز روی پوست می‌ماند، افزود: این ادعا صحت ندارد، بر اساس مقالات و تحقیقات، در محیط‌های آلوده ماندگاری ویروس اُمیکرون بیشتر از دلتا است، یعنی در خانه‌ای که ۴ نفر مبتلا به کرونا هستند و تردد می‌کنند، ویروس در خانه نسبت به قبل ماندگاری بیشتری دارد که با تهویه هوا و تمیزکاری ویروس از بین می‎‌رود.

وی با اشاره به درمان‌های خانگی برای اُمیکرون گفت: بهترین کار وقتی است که علایم اولیه مانند خارش گلو و تغییر تناژ صدا پیدا شده است، افرادی که به اُمیکرون مبتلا می‌شوند، یکی از علایم شایع در آن‌ها تغییر تناژ صدا است که دورگه و خش‌دار می‌شود، بهترین کار در شروع علایم این است که خوردن مایعات را افزایش دهیم و قرص سرماخوردگی و شربت دیفن هیدرامین مصرف و استراحت کنیم و بخور آب جوش با اُکالیپتوس بدهیم و تهویه خانه را روزی ۳ بار داشته باشیم.

 

با ابتلا به اُمیکرون نان و لبنیات را به نصف تقلیل دهیم

کرمانپور ادامه داد: باید از غذاهایی استفاده کنیم که بیشتر مایع باشد مانند انواع سوپ و آش و کمتر از فست فود و غذاهای چرب و شیرین استفاده کنیم و نان و لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر را به نصف تقلیل دهیم و بیشتر از سوپ و به ویژه سوپ سبزیجات، سوپ گوشت ماهیچه و سوپ سینه مرغ استفاده کنیم.

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران با توصیه به افرادی که واکسن نزده‌اند، بیان کرد: به چشم بر هم زدنی نوع اُمیکرون سرایت پیدا می‌کند و شوخی دلتا را ندارد، روی صحبتم با همکارانم در بیمارستان‌ها و مطب‌ها است که آن را شوخی نگیرند، در حال حاضر در موج ششم چیزی که خیلی نگران آن هستیم درگیری و همه‌گیری کادر درمان است به خاطر اینکه عادت کرده‌اند به محیط‌های کرونایی و ممکن است فکر کنند اُمیکرون مانند دلتا است و گاهی برای یک چایی و آب خوردن ماسک را پایین بیاورند و صددرصد مطمئن باشند گرفتار می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگر کادر درمان ابتلایشان به کرونا بالا برود آن وقت یک سقوط کیفیت درمان هم خواهیم داشت و می تواند به مرگ و میر و بستری‌ها دامن بزند؛ بنابراین توصیه به کادر درمان این است که حواس‌شان باشد زمانی که به خانه می‌روند آب نمک غرغره کنند و مایعات بدن را بالا ببرند، تا آنجا که امکان دارد سطح تماس با افراد خانواده را در دوره این پیک کاهش دهند تا از این پیک عبور کنیم و دوباره محیط عادی شود.

کرمانپور با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پروتکل‌ها تصریح کرد: توصیه ها را مردم و پزشکان جدی بگیرند و حواس‌شان باشد اُمیکرون خیلی راحت‌تر از بقیه سویه‌ها منتشر و سرایت پیدا می‌کند.

اگر کسی سرما خورد و یا آنفلوآنزا گرفت برابر با اُمیکرون است

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران با تأکید بر اینکه هر سرماخوردگی برابر اُمیکرون است و مبنا را باید بر اُمیکرون گذاشت، تصریح کرد: تعداد جمعیتی که گرفتار به اُمیکرون هستند چند ده برابر آن چیزی است که خود را نشان می‌دهد، چون مردم یاد گرفتند خودشان درمان کنند و تست ندهند، در همه خانه‌ها به دلیل فصل سرما همه در کنار بخاری جمع می‌شوند و ویروس را به همدیگر انتقال می‌دهند، بنابراین اگر کسی سرما خورد و یا آنفلوآنزا گرفت برابر با اُمیکرون حساب کند.

 

 

وی در پاسخ به این سؤال که کسانی که می‌خواهند دز دوم یا سوم واکسن را تزریق کنند اما مبتلا به کرونا می‌شوند چه مدت بعد از آن باید اقدام به تزریق واکسن کنند، خاطرنشان کرد: کسانی که گرفتار می‌شوند ۴ تا ۸ هفته بعد از اینکه بهبود پیدا کردند، واکسن تزریق کنند، در بعضی‌ها ۱۰ روز بعد از بهبودی هم گفته شده، اما پیشنهاد شخصی و با توجه به تجربه این ۲ سال کرونا این است که ایمنی ناشی از این گرفتاری ویروسی تا ۴ تا ۸ هفته می‌تواند ادامه داشته باشد و بهتر است حداقل ۴ و حداکثر ۸ هفته بعد از بهبودی واکسن را تزریق کنیم.

سرعت سرایت اُمیکرون بسیار بالا است

به گزارش خبرگزاری فارس، نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشورمان به فاصله دو روز، بار دیگر به روز شد تا شمار شهر‌های قرمز تقریبا سه برابر شود. در حال حاضر کرونا همچنان روند صعودی به خود گرفته و تعداد موارد شناسایی و بستری رو به افزایش است. سرعت سرایت بسیار بالاست و در گذشته رنگ‌بندی را به صورت هفتگی یا ده روزه اعلام می‌کردند، ولی اکنون طی دو روز رنگ اصفهان از زرد به نارنجی تغییر یافت و تعداد شهرهای زرد نیز افزایش پیدا کرد.

اکنون سرعت‌پذیری سریع اُمیکرون با به سرعت تغییر رنگ دادن شهرها مفهوم و معنی پیدا کرده، اعضای علمی کمیته کشوری کرونا پیش‌بینی کردند طی دو تا سه هفته آینده اُمیکرون اوج پیک را می‌زند، در حالی که ممکن است بسیار زودتر این اتفاق بیفتد.

در حال حاضر با قرمز شدن شهر اصفهان، تعداد بیشتری از شهرستان‌های استان نیز تغییر رنگ دادند و براساس آخرین گزارش از وضعیت رنگ‌بندی کرونا شهرستان‌های اردستان، تیران، چادگان، خور،  دهاقان، سمیرم، فریدن، فریدون‌شهر، گلپایگان، لنجان و نطنز زرد و شهرستان‌های خمینی‌شهر، خوانسار، شاهین‌شهر، شهرضا، فلاورجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد نارنجی هستند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول