اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

شهری ساحلی ولی محروم از دریا/ تلاش برای آزادسازی سواحل نکا

نماینده مردم شرق مازندران در ارتباط با بهره‌برداری از ساحل نکا، گفت: بخش عمده ساحل نکا در اختیار نیروگاه سلیمی بوده که تاسیسات آن با آب در ارتباط است اما برای آزادسازی بخش‌هایی در حال رایزنی هستیم.

شهری ساحلی ولی محروم از دریا/ تلاش برای آزادسازی سواحل نکا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، همان قدر دور، همان قدر نزدیک؛ این روایت شهرستان نکا است، شهری است که در کنار دریا است، ساحل دارد ولی ندارد.

شهرستان نکا مازندران همانند سایر شهرهای دیگر استان در مجاورت دریا واقع شده اما دور دریا به گونه‌ای حصار کشیده شده و دیوارهایی تا ناکجا آباد قد کشیده که آنان را از دریا و ساحل محروم کرده است.

شهرستان نکا مازندران شهری دارای ۴ هزار و ۸۰۰ متر نوار ساحلی است اما نکته مهم و جالب اینکه برای دسترسی مردم ساحلی ندارد، به این معنا که ساحل این شعر در اختیار نهادها و شرکت‌های دولتی و شبه دولتی است که نمی‌توانند از نعمت دریا بهره‌متد شوند.

خیلی جالب است این شهرستان ساحل و دریا دارد ولی عملا ندارد، برخی از قسمت‌ها با حصارهای بتونی پوشیده ولی برخی قسمت‌ها کمی مهربانانه‌تر از پشت فنس‌های فلزی می‌توان نظاره‌گر ساحل و دریا شد.

*همان قدر دور، همان قدر نزدیک

این روزها که دستور رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل امیدواری‌ها را در دل مردم برای بهره‌مندی از دریا بیشتر کرده هنوز مردم شهرستان نکا در با وجود نزدیکی به دریا همان قدر دور هستند.

ساحل دریا نکا توسط نیروگاه شهید سلیمی نکا و همچنین برخی دستگاه‌های نظامی محصور شده که در ارتباط با نیروگاه با توجه به وجود تجهیزات در کنار دریا و سایر موارد امکان بهره‌مندی از ساحل وجود ندارد ولی در ارتباط با سایر نهادها براساس قانون شرایطی مشخص شده که مردم چشم‌انتظار برخورداری از نعمت دریا هستند و برای دیدن زیبایی‌ها لحظه‌شماری می‌کنند.

*صدور سند برای اراضی ساحلی مبنای قانونی ندارد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت از روند پیگیری و اجرای دستور اخیر درباره آزادسازی حریم قانونی سواحل شمالی کشور اظهار رضایت کرد و گفت: اینکه برخی از ادارات مدعی شوند که برای اراضی ساحلی تصرف شده سند دارند، جای تأمل دارد.

رئیس جمهور در توضیح این مطلب گفت: اراضی ساحلی تا ۶۰ متر جزو حریم دریا محسوب می‌شود و لذا اگر چنین اسنادی وجود هم داشته باشد باید مورد بررسی قرار گیرد که چگونه برای زمین‌هایی که قانونا جزو اموال عمومی هستند، سند مالکیت صادر شده است مثل اینکه کسی بگوید رودخانه را مالک شده‌ام، امکان ندارد.

*هماهنگی با وزارت دفاع

غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران در ارتباط با بهره‌برداری از ساحل نکا، اظها  کرد: بخش عمده ساحل نکا در اختیار نیروگاه سلیمی بوده که تاسیسات آن با آب در ارتباط است و به‌واسطه اینکه ثروت ملی است نمی‌توان آن را جابجا کرد.

وی گفت: بخشی دیگر در اختیار سایر نهادهای نظامی است که در حال رایزنی با وزارت دفاع هستیم و رئیس‌جمهور نیز در این زمینه اعلام کردند که باید هماهنگی لازم صورت گیرد، امیدواریم با هماهنگی وزارت دفاع این ساحل آزاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این‌باره، اظهار کرد: وزارتخانه‌ها با همین تبصره‌هایی مبنی بر آموزشی توانستند بخش زیادی از ساحل ما را وزارتخانه‌ها را بگیرند.

محمد کریمی دادستان مرکز مازندران نیز بیان کرد: اخطارهای لازم در این زمینه داده شده که در درجه اول باید داوطلبانه انجام شود، در غیر این صورت براساس ماده ۱۱ قانون منابع طبیعی انجام شود.

به گزارش فارس، همان گونه اقدام آزادسازی سواحل مازندران به‌صورت عملی در روزهای گذشته انجام شد امیدواریم در ارتباط با ساحل شهرستان نکا نیز تصمیمی جدی اندیشیده شود، شهری که فاصله نزدیکی با ساحل دارد ولی به دلیل نداشتن راه دسترسی همان قدر از دریا دور است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول