اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

انقلاب، جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت| نماینده مجلس: می‌توانیم با روحیه جهاد و شهادت موانع پیشرفت را از سر راه برداریم

یک نماینده مجلس گفت: با اتکا به روحیه ایثار، جهاد و شهادت و پیگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می توانیم موانع رشد و توسعه ایران و جهان اسلام را از پیش رو برداشته و بر توطئه‌های گوناگون دشمنان پیروز شویم.

انقلاب، جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت| نماینده مجلس: می‌توانیم با روحیه جهاد و شهادت موانع پیشرفت را از سر راه برداریم

یک نماینده مجلس در گفت وگو با خبرگزاری پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نامگذاری سومین روز از ایام الله دهه فجر سال جاری به‌عنوان «انقلاب اسلامی، جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت» اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) با الگوگیری از مولفه‌ها، نمادها و اسطوره های حرکت عظیم عاشورا آغاز ، مراحل تکامل را پیمود و به پیروزی رسید.

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان افزود: با وقوع جنگ تحمیلی فرهنگ جهاد، ایثار، مقاومت و شهادت نقش به سزایی در دوران هشت سال دفاع مقدس ایفا کرد و صحنه ها و خاطرات تاریخ ساز و بی بدیلی را به بار آورد.

مطهری اضافه کرد: امروزه نیز با اتکا به چنین روحیه‌ای است که نسل پرورش یافته بر اساس جهاد، ایثار، مقاومت و شهادت می توانند با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی موانع رشد و توسعه مملکت را از پیش رو برداشته و بر توطئه های گوناگون دشمنان پیروز شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعتراض امام خمینی (ره ) و دیگر علمای دینی به رفتارهای خلاف شرع  رژیم شاهنشاهی در سال ۱۳۴۱ را آغاز قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی قلمداد کرد و گفت: بعد از تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در هیأت وزیران و طرح اصول شش‌گانه انقلاب سفید در رفراندوم ۶ بهمن ۱۳۴۱، اختلاف بین روحانیت و دستگاه حکومتی به اوج خود رسید، امام خمینی (ره) و مراجع تقلید در ۲۲ اسفند سال ۱۳۴۱، عید نوروز سال آینده را تحریم و اعلام کردند.

وی افزود: امام راحل طی نامه‌ای به علمای دیگر اعلام کردند «...این جانب عید نوروز را به عنوان عزا و تسلیت به امام عصر ـ عجل‌الله تعالی فرجه ـ جلوس می‌کنم و به مردم اعلام خطر می‌نمایم، مقتضی است حضرات آقایان نیز همین رویه را اتخاذ فرمایند تا ملت مسلمان از مصیبت‌های وارده به اسلام و مسلمین اطلاع حاصل نمایند.»

آغاز نهضت اسلامی با ایثار و شهادت

نماینده مردم گرمسار و آرادان با عجین دانستن انقلاب اسلامی با مجاهدت، مقاومت، ایثار و شهادت اظهار داشت: در عاشورای سال ۱۳۴۲ امام خمینی (ره ) به تاسی از حضرت ابا عبدالله الحسین و یاران با وفایش در مقابله با ظلم در مدرسه فیضیه بر علیه کاپیتولاسیون که ظلم بزرگی در حق ملت مسلمان ایران بود؛ سخنرانی شدیدالحنی کرد که منجر به بازداشت ایشان شد. این واقعه رخداد ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و حرکت‌های اعتراضی مردم و درگیری با مأموران حکومتی در برخی شهرها را سبب شد که برخی از معترضان به شهادت رسیدند.

وی اظهار داشت: در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم دشت ورامین با شنیدن خبر دستگیری امام راحل  با بر تن کردن کفن، به سمت تهران حرکت کردند و در پل باقرآباد با گلوله‌های مزدوران رژیم ستم‌شاهی مواجه که خون سرخشان سنگفرش‌های پل باقرآباد را رنگین کرد که امام راحل از آن به عنوان « مبداء انقلاب » تعبیر کرد.

مطهری با تاکید بر نقش امام (ره ) به عنوان رهبر نهضت اسلامی و مهیا بودن وی برای مجاهدت و ایثار و شهادت ، اعتراض مجدد حضرت امام (ره) به لایحه کاپیتولاسیون در دفاع از مردم ایران را اقدامی شجاعانه و شهادت طلبانه برشمرد که منجر به دستگیری ایشان در ۱۳ آبان ۱۳۴۳ش و تبعیدش به ترکیه و پس از آن به نجف شد.

وی در خصوص تشریح عمق جسارت به مردم ایران در کاپیتولاسیون گفت: مطابق کاپیتولاسیون که به نفع مستشاران و نیروهای غیردیپلماتیک آن‌ها بود، برای یک آمریکایی در ایران هیچ قانونی صادق نبود و اگر یک آمریکایی معمولی و سطح پایین هر غلطی انجام می‌داد، هیچ قانون و فردی نمی‌توانست با او برخورد کند. این موضوع بزرگ‌ترین تحقیر برای همه طبقات جامعه حتی برای نخبگان و وزرا دولت رژیم ستم شاهی بود واین موضوع به زعم محمد باهری، وزیر دادگستری در دوره پهلوی یک استعمار کهن محسوب می شد. 

اولین شهید موج دوم وفراگیر نهضت اسلامی

نماینده مردم مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با نام بردن از فرزند امام راحل - حاج آقا مصطفی خمینی - به عنوان شهیدی که با ایثار جان خود موج جدیدی را در نهضت اسلامی سبب شد و نهضت را جان تازه ای بخشید ، افزود: هر چند با تبعید امام به ترکیه مبارزات انقلابیون ادامه داشت . اما شهادت سید مصطفی خمینی فرزند امام (ره ) در آبان‌ماه ۱۳۵۶شمسی  باعث علنی شدن دوباره مخالفت‌های مردم با نظام سلطنتی شد. از این رو امام خمینی (ره) راحل رحلت فرزند خویش را از الطاف خفیه الهی برشمرد . 

وی اضافه کرد: رژیم شاه برای مقابله با موج جدید مبارزات اسلامی اقدام به انتشار مقاله‌ای با عنوان ایران و استعمار سرخ و سیاه در روزنامه‌ اطلاعات (۱۷دی ۱۳۵۶ش) نمود که در آن به مراجع شیعه و به خصوص امام خمینی (ره ) توهین شده بود که این اقدام اعتراض روحانیون و مردم مسلمان قم را سبب سبب شد. 

شهیدان قم طلیعه داران موج فراگیر نهضت سلامی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برخورد خشن و مسلحانه مأموران حکومت پهلوی در ۱۹ دی ۱۳۵۶ش در قم را سر آغاز تظاهرات ها و اعتصاب های گسترده در سراسر کشور دانست و گفت: شهادت و مجروح شدن روحانیون و طلاب در قم که در اعتراض به مقاله چاپ شده در روزنامه اطلاعات ، موجب گسترده شدن اعتراضات و سرایت آن به شهرهای دیگر شد.

وی ادامه داد: برگزاری چهلم شهدای واقعه ۱۹ دی قم در برخی شهرها که شهادت جمعی دیگر را بدنبال داشت و تداوم آن در سراسر کشور اعتراضات سراسری در کشور را سبب شد که با تشدید اعتراضات مردمی، محمدرضا شاه پهلوی در ۲۶ دی ۱۳۵۷ش ایران را ترک کرد.

وی افزود: با خروج شاه از ایران امام (ره) که از عراق به پاریس رفته بود و با مصاحبه‌ها و پیام‌های خود انقلاب را رهبری می‌کرد در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷شمسی به ایران بازگشت که با آمدنش سرود فجر نواخته شد که صدایش در فلسطین، لبنان، غزه، عراق و یمن از لسان تربیت یافتگان مکتب خمینی، خامنه ای و سلیمانی به گوش می رسد و تا قیام قائم آل محمد(عج) ادامه خواهد داشت.

وی «اسلامی‌ بودن» نهضت اسلامی را فصل ممیز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌های جهان دانست و با اشاره به تاثیر تعالیم اسلام ناب محمدی و توجه ویژه به مولفه های جهاد، مقاومت ، ایثار و شهادت در انقلاب اسلامی اظهار داشت. شعارهای انقلاب اسلامی منعکس کننده ایدئولوژی، ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که در شعارهای انقلاب اسلامی دیده می شود ارزش های مربوط به جهاد و شهادت است، که در قالب مفاهیم مختلفی مطرح شده است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: در میان 4153 شعار انقلاب اسلامی 390 شعار حاوی مضمون های جهاد و شهادت است . حدود 21 درصد آن ها مربوط به ارزش های غایی، و حدود 23 درصد آن ها مربوط به ارزش های ابزاری جهاد و شهادت اند .  بقیه مضمون ها نیز در زمینه اعلام آمادگی برای جانبازی و شهادت در راه امام خمینی، خاستگاه اجتماعی شهیدان، اعلام آمادگی و دعوت به جهاد و شهادت، و ارتباط دادن انقلاب و شخصیت های آن و فداکاری و جانبازی انقلابیون به قیام امام حسین (ع) و سایر موضوعات است .

وی فرهنگ جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت را یکی از مولفه های اساسی فرهنگ سیاسی تشیع نامید و یادآور شد: امام خمینی (ره) در رهبری انقلاب اسلامی با اتکا به این فرهنگ توانست ملت ستم دیده و تحت سلطه ایران را از جور طاغوت و یوغ استعمار نجات داده و با توسل به آثار معجزه آسای آن به پیروزی نایل شود .

تاثیر پذیری جهان اسلام  و عرصه بین الملل  از جهاد ، مقاومت ، ایثار و شهادت 

مطهری در تبیین جایگاه جهاد ، مقاومت ، ایثار و شهادت در بسط و گسترش انقلاب اسلامی در جهان اسلام  و عرصه بین الملل نیز گفت: ماهیت دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران که نشات گرفته از اسلام ناب محمدی بود، تغییرات شگرفی در نظام سیاسی و ارزشی ایران پدید آورد و تأثیراتی بر کشورهای پیرامونی خود گذاشت. 

وی افزود: فرهنگ ایثار و شهادت طلبی که در تاریخ معاصر با نهضت امام خمینی (ره) آغاز شده بود؛ در هشت سال دفاع مقدس  در سطح ملی و وطنی به اوج خود رسید، پس از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله - علی رغم رواج برخی رخ دادهای نامانوس با سال های دفاع مقدس - در «محور مقاومت» و فراتر از آن گسترش یافت و در سطح منطقه ای و جهان اسلام زمینه همگرایی جهان اسلام را فراهم کرده و به گسترش و تقویت محور مقاومت انجامیده است.

سلیمانی ها ، پیش قراولان سپاه قائم آل محمد

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: فرهنگ متعالی جهاد، مقاومت ، ایثار و شهادت در سطح و عرصه منطقه ای ، جهان اسلام و بین الملل زمینه استکبارستیزی و مقابله با تروریسم بین الملل را در دامنه وسیع تری فراهم کرده است.

وی در پایان افزود:‌ مبارزه با داعش و«تروریسم بین الملل» را می‌توان مهم ترین دستاورد فرهنگ جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت و شهادت طلبی در سطح منطقه ای و فرامنطقه ای و بین المللی قلمداد کرد که با هجرت متوسلیان و یارانش به جبهه مقاومت در فلسطین ، غزه، لبنان، عراق، یمن، نیجریه و دیگر کشورها که علاقه مندان به انقلاب اسلامی در آن سکنی دارند تبلور یافت و با رشادت ها و مجاهدت های حزب الله، فاطمیون ، حیدریون، جیش الشعبی و ... با فرماندهی سردار سلیمانی مدارج ترقی را پیمود و انشاءالله با ظهور قایم آل محمد (عج) به اوج خود خواهد رسید.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول