اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تقویت و توسعه کشتیرانی بین بنادر «باکو» و «ترکمن‌باشی»

شرکت کشتیرانی ترکمن‌باشی اعلام کرد از ابتدای سال جاری میلادی 2 کشتی بین بنادر «ترکمن باشی» ترکمنستان و «باکو» در آذربایجان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

تقویت و توسعه کشتیرانی بین بنادر «باکو» و «ترکمن‌باشی»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، شرکت کشتیرانی ترکمن باشی اعلام کرد دو کشتی بین بندر «ترکمن باشی» و بندر «باکو» در آذربایجان از ابتدای سال 2022 فعالیت خود را آغاز کردند.

نماینده این مرکز کشتیرانی اعلام کرد: شناورهای «شائیر صابر» و «محمود رحیم اف» کانتینرها را در مسیر باکو-ترکمن‌باشی-باکو حمل می‌کنند.

وی افزود: عملیات منظم دو شناور به منظور افزایش ارتباطات حمل و نقل دو کشور و همچنین چین-اروپا از طریق دریای خزر راه اندازی شده است. 

این نماینده ادامه داد: همراه با تعداد کشتی‌ها، تعداد رفت و آمدهای هفتگی نیز بسته به شرایط آب و هوایی دو برابر خواهد شد. اولین کشتی بین این بنادر در آوریل 2019 فعالیت خود را آغاز کرده است.

یادآوری می‌شود که پیش از این تنها یک کشتی، بین بنادر ترکمن باشی و باکو فعالیت می‌کردند.

خاطر نشان می‌شود که اجرای پروژه تقویت ارتباط کشتی بین بنادر باکو و ترکمن باشی با حمایت شرکت کشتیرانی دریای خزر بین بندر تجاری دریایی بین المللی باکو و بندر بین المللی ترکمنباشی امکان پذیر شد.

این گام برای توسعه مسیر حمل و نقل منطقه آسیا-اقیانوسیه چین-قرقیزستان-ازبکستان-ترکمنستان-آذربایجان-گرجستان-ترکیه-اروپا طراحی شده است.

این مسیر ریلی چندوجهی بین قاره‌ای در سال 2019 با مشارکت راه آهن آذربایجان و راه آهن دولتی کشورهای مربوطه ایجاد شد و ترکیه در دسامبر 2021 به این مسیر پیوست.

در حال حاضر محموله‌های کانتینری در این مسیر از ترکیه توسط راه آهن باکو- تفلیس- قارص و همچنین از بنادر پوتی و باتومی گرجستان به ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و در جهت مخالف حمل می‌شود.

حجم حمل و نقل بار در این مسیر در سال 2021 نسبت به سال 2020 حدود 101 درصد افزایش یافته است.

حمل و نقل بار توسط شرکت ترکیه‌ای «پاسیفیک اوراسیا لجستیک» و شرکت گرجستانی «لجستیک و ترمینتال» و  شرکت آذربایجانی « ADY Container » و  شرکت ازبکستانی شرکت لجستیک راه آهن ازبک و اپراتور راه آهن قرقیزستان انجام می‌شود.

طرفین برای بهبود مسیر چندین نشست پربار برگزار کردند که بهترین نتیجه در این مسیری در می 2021 به دست آمد، کانتینرها از شهر ازمیر ترکیه به اوش (قرقیزستان) طی 18 روز تحویل داده شدند. هدف اپراتورها کاهش زمان ترانزیت در این مسیر به 12 روز است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول