اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

مجازات تغییر ابنیه ملی چیست؟

در روزهای اخیر تصاویری از ساخت‌وسازها و تغییرات در باغ عفیف‌آباد شیراز به علت تصویربرداری سریال «سووشون» در این بنا، منتشر شد که مورد انتقاد برخی کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

مجازات تغییر ابنیه ملی چیست؟

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، در ادامه تصویربرداری بخش‌هایی از سریال «سووشون» در باغ عفیف آباد شیراز، در روزهای اخیر تصاویری از ساخت‌وسازها و تغییرات در این باغ منتشر شد که مورد انتقاد برخی کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

جمشید معینی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیراز نیز علیرغم عدم پاسخگویی اداره کل میراث فرهنگی شیراز درباره این ساخت‌وساز، ساعاتی پیش در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره این اقدام گفت: کارکردن به این شکل و با استفاده از ابزار و مصالح غیرقانونی بوده است.بنابر پیگیری‌های خبرگزاری فارس نرگس آبیار برای اعمال تغییرات و ساخت و ساخت‌وسازها در مجاورت باغ عفیف آباد هیچ گونه مجوزی نداشته است. (متن کامل خبر را از اینجا بخوانید)

این در حالی است که بنابر ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی «هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر،‌ تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی - تاریخ ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت‌ خسارت وارده محکوم میگردد.»

به علاوه اگر ثابت شود که اقدامات صورت گرفته منجر به تخریب یا تزلزل بنای باغ عفیف‌آباد شده است، بنابر ماده ۵۵۸ و ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی، دادگاه می‌تواند مرتکب را به حداکثر ۱۰ سال حبس محکوم کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول