اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

هیسپان تی وی در آستانه 11 سالگی/ ذوالفقاری: رسالت رسانه ای ضد امپریالیستی را دنبال می کنیم

سردبیر اتاق خبر هیسپان تی وی گفت: این شبکه سعی دارد واقعیات خبری و حقایق مرتبط با ایران را متفاوت از جریان سازی رسانه های غربی به مخاطب منتقل کند. در آمریکای لاتین نیز رسالت رسانه ای ضد امپریالیستی و ضد سلطه را دنبال می کند.

هیسپان تی وی در آستانه 11 سالگی/ ذوالفقاری: رسالت رسانه ای ضد امپریالیستی را دنبال می کنیم

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: امروزه بیش از نیم میلیارد نفر در جهان به زبان اسپانیایی صحبت می کنند و راه‌اندازی شبکه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران که بتواند با این تعداد مخاطب در ارتباط باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هیسپان تی وی معاونت برون مرزی صداوسیما نیز برای پر کردن این خلاء، در بهمن ماه 1390رسما روی آنتن رفت تا برای مردم آمریکای لاتین که سابقه‌ طولایی در مبارزه با استکبار و امپریالیسم دارند، حقایقی از رویدادهای جهان را که توسط رسانه های وابسته به نظام سلطه سرکوب می شوند، برملا کند.

شهرام ذوالفقاری، سردبیر اتاق خبر یا همان نیورزوم هیسپان تی وی است که از همان روزهای نخست تاسیس شبکه، فعالیتش را در این شبکه آغاز کرد. گفت و گو با وی به مناسبت ورود این شبکه به 11 سالگی را در ادامه می خوانید:

**آقای ذوالفقاری از نحوه ورودتان به شبکه هیسپان تی وی بفرمایید.

-من در دانشگاه آزاد تهران در رشته مترجمی زبان اسپانیایی تحصیل کردم و از سال ۸۹ همکاری‌ام با هیسپان شروع شد و در حال حاضر به عنوان سردبیر نیوزروم مشغول به کار هستم.

**سردبیر نیوزروم در شبکه شما چه وظایفی برعهده دارد؟

-وظیفه سردبیر نظارت محتوایی بر کار تهیه خبر و گزارش های خبری است و تعیین اولویت های خبری بر اساس سیاست های شبکه و تحولات روز جهان. همچنین سردبیر در ارتباط مستقیم با پخش به ویژه هنگام پوشش زنده رویدادها و برنامه های تحلیلی نقش مهمی دارد.

**در دنیا شبکه های بسیاری با زبان اسپانیولی صحبت می کنند، چه تفاوتی میان هیسپان تی وی با سایر شبکه های اسپانیولی زبان وجود دارد؟

-هیسپان تی وی سعی دارد واقعیات خبری را آن گونه که هست انتقال دهد و در زمره رسانه های آلترناتیو باشد. به عنوان مثال حقایق مرتبط با ایران از جمله گفت و گوهای  هسته ای و رویدادهایی مانند جنگ یمن و اشغال افغانستان را متفاوت از جریان سازی رسانه های غربی به مخاطب منتقل کند. در آمریکای لاتین نیز رسالت رسانه ای ضد امپریالیستی و ضد سلطه را دنبال می کند. به علاوه اطلاع رسانی در حوزه های دینی و معرفی اسلام به مخاطبان از دیگر رسالت های هیسپان تی وی است.

**به نظر شما هیسپان تی وی در انجام ماموریت هایش که به آن اشاره کردید، در آمریکای لاتین موفق بوده است؟

-در شرایط رقابت یا جنگ رسانه ای موجود قطعا ایران نیز باید در عرصه رسانه ای از جمله در کشورهایی که نظام سلطه آنجا را به اصطلاح حیاط خلوت خود می داند فعال باشد. البته جمعیت و تعدد کشورهای اسپانیایی زبان نیز اهمیت موضوع را بیشتر می کند و این که هم اینک زبان اسپانیایی به عنوان دومین زبان سازمان ملل نیز شناخته می شود و در خود آمریکا هم زبان دوم محسوب می شود و خوشبختانه تاثیرگذاری این شبکه هم تا به حال خوب و موفق بوده است.

**آیا این شبکه می تواند نقشی در توسعه اقتصادی کشور یا افزایش صادرات به منطقه لاتین داشته باشد؟

-قطعا اطلاع رسانی درست درباره شرایط کشورهای تحت پوشش شبکه در جلب اعتماد سیاستمداران و مقامات آنها تاثیرگذار بوده و می تواند زمینه ساز توسعه روابط در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی شود. توجه شخصیت های سیاسی کشورهای اسپانیایی زبان حوزه آمریکای لاتین به هیسپان تی وی و انجام مصاحبه های مختلف با آنان در مقاطع حساس و حتی حضورشان در شبکه هنگام سفر به ایران نشان از تاثیر گذاری هیسپان تی وی دارد.

**آیا این شبکه توان رقابت با رقبای مقتدری مانند CNN ، RT و BBC و... را دارد؟

-قطعا به لحاظ امکانات سخت افزاری و بودجه رقابت نابرابری وجود دارد ولی از نقطه نظر پوشش متفاوت رویدادها و نگاه ویژه به اتفاقاتی که به خصوص رسانه هاب غربی به اخبار موردنظر قدرت ها دارند، هیسپان فعالیت موفقی داشته که این امر موجب عصبانیت نظام سلطه شده و بارها هیسپان را هدف اقدامات نا عادلانه و مغایر با اصل آزادی بیان که خود مدعی آن هستند قرار داده اند. بستن کانال های یوتیوب و حساب های کاربری در شبکه های توئیتر و گوگل و حتی مسدود کردن فرکانس ها و تحریم در کانال های کابلی از جمله این اقدامات و نشان دهنده درستی مسیر رسانه ای شبکه ما هستند.

**فکر می کنید هیسپان تی وی برای تقویت و بهبود برنامه های خود به چه ابزاری نیازمند است؟

-باید اعتراف کرد که به طور کلی معاونت برون مرزی علیرغم سال های متمادی فعالیت در کشور و بین مسئولان و حتی در درون سازمان کمی مظلوم مانده و آن گونه که باید مورد توجه قرار ندارد. ارتباط بیشتر بین مسئولان برون مرزی و به طور خاص هیسپان تی وی با مقامات در بخش های مختلف می تواند به اثر گذاری بیشتر در حوزه اطلاع رسانی و تقویت برنامه سازی در راستای سیاست های کلی نظام کمک کند. هر چند که مسئولان شبکه و کارکنان بیشترین تلاش را برای ارتقای کیفی خروجی کار انجام می دهند اما نیاز به تعامل و توجه بیشتر از سوی دستگاه های مختلف احساس می شود.

**خاطره تلخ یا شیرینی از فعالیت در شبکه هیسپان تی وی دارید؟

-فکر می کنم انعکاس خبر شهادت سردار سلیمانی از جمله تلخ ترین اتفاقات در حوزه رسانه و از جمله در هیسپان تی وی بود و پوشش وسیع و مناسب و به موقع رویدادهای مهم در منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین در زمره خاطرات خوب هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول