اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تاثیر مثبت هوش مصنوعی بر اشتغال و اقتصاد با وجود ذهنیت منفی عمومی

معاون وزیر ارتباطات گفت: وقتی به سمت مکانیزه کردن امور پیش می‌رویم برخی تصور می‌کنند که هوش مصنوعی تاثیر منفی بر اشتغال دارد اما آمارها نشان داده که هوش مصنوعی 97 میلیون شغل ایجاد می‌کند و در مقابل 85 میلیون شغل را از بین می‌‌برد.

تاثیر مثبت هوش مصنوعی بر اشتغال و اقتصاد با وجود ذهنیت منفی عمومی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از پروژه‌های سند توسعه هوش مصنوعی در کشور و زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی اظهار داشت: امروزه حجم اقتصاد دیجیتال در دنیا به 30 تریلیون دلار رسیده است که تقریبا 30 درصد از کل اقتصاد دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شود.

وی ادامه داد: 40 کشور دنیا هم از سهم 40 درصدی اقتصاد دیجیتال از مجموع اقتصادشان عبور کرده‌اند که بخشی از آن ناشی از شیوع ویروس کرونا و بخش دیگر ناشی از سرعت بیش از پیش‌بینی رشد فناوری اطلاعات در جهان بوده است.

وی گفت: هوش مصنوعی یک مولفه کلیدی در اقتصاد دیجیتال است که طبق پیش‌بینی‌ها سهم هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال تا سال 2030 به 15 درصد می‌رسد.

وی گفت: نگاه به این آمار نشان می‌دهد که باید توجه جدی به این موضوع در اقتصاد داشته باشیم و بر همین اساس نیاز به برنامه‌ریزی منسجم برای آینده داریم و تاکید مقام معظم رهبری بر هوش مصنوعی هم اتفاقی کم‌نظیر است.

هاشمی با اشاره به اینکه حرکت به سمت هوش مصنوعی و مکانیزه کردن امور تأثیر مثبتی بر اقتصاد دارد، گفت: آمارها نشان داده که هوش مصنوعی 97 میلیون شغل ایجاد می‌کند و در مقابل 85 میلیون شغل را‌‌‌‌‌‌‌‌ از بین می‌برد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: به این ترتیب بسیاری از مشاغل عمومی با هوش مصنوعی از بین خواهند رفت و نیاز به شغل‌های تخصصی به وجود خواهد آمد، بنابراین اگر حضور فعال و مؤثر در این باره نداشته باشیم شاهد بیکاری در عین نیاز به نیروی کار خواهیم بود که بیکاری به واسطه مشاغل عمومی و نیاز به نیروی کار به واسطه نیاز به نیروی تخصصی رقم زده خواهد شد.

وی اضافه کرد: اما در کنار پرورش نیروی انسانی باید به موضوع جذب هم توجه کنیم. امروز 3 هزار نفر در سال در رشته‌های مرتبط با ای سی تی فارغ‌التحصیل می‌شوند. 500 عضو هیات علمی و 300 شرکت نام آشنا در این حوزه داریم که باید از نیروی انسانی آنها استفاده کنیم و در جذب و نگهداری آنها بکوشیم؛ باید با برنامه‌ریزی سهم مناسبی از این فضا در سال‌های آینده داشته باشیم.

هاشمی همچنین به افزایش فاصله بین رگولاتوری و فناوری اشاره کرد و گفت: فناوری به سرعت در حال توسعه است و همین امر شکاف بین فناوری و رگولاتوری را‌‌‌‌‌‌‌‌ روزافزون می‌کند و فقط با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و موجود می‌توان این شکاف را‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: جمع امروز جمع فنی است اما در حوزه حقوقی و قانونی تلاش‌هایی که در حوزه حقوقی و قانونی کرده‌ایم کافی نبوده است.

وی همچنین بر لزوم هم‌افزایی نیروها در کشور در حوزه هوش مصنوعی و تعاملات بین‌المللی در این بخش تاکید کرد و گفت: برگزاری مسابقات اگرچه سخت است اما ضروری است. نباید داده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ از بیرون بگیریم و ماحصل کارمان را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به صورت مقاله به بیرون از کشور بدهیم، زیرا در کشور چالش کم نداریم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول