اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

طرح کنکوری فارغ‌التحصیلان مدارس ایرانی خارج از کشور عادلانه نیست/ جامعه کشش ایجاد سهمیه جدید برای کنکور را ندارد

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه جامعه کشش ایجاد سهمیه جدید برای کنکور را ندارد، گفت: طرح پذیرش بدون کنکور دانشجوی ایرانی فارغ‌التحصیل مدارس خارجی و ایرانی خارج از کشور، دور از عدالت است.

طرح کنکوری فارغ‌التحصیلان مدارس ایرانی خارج از کشور عادلانه نیست/ جامعه کشش ایجاد سهمیه جدید برای کنکور را ندارد

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس اظهار کرد: طرحی تحت عنوان پذیرش بدون کنکور دانشجوی ایرانی فارغ‌التحصیل مدارس خارجی و ایرانی خارج از کشور در مجلس اعلام وصول شده است.

وی با بیان اینکه این طرح می‌خواهد افرادی که ۶ سال از تحصیل‌شان را در مدارس خارجی و ایرانی خارج از کشور می‌گذرانند، در کنکور پذیرش شوند، افزود: جامعه کشش ایجاد سهمیه جدیدی ندارد. یعنی ایجاد سهمیه جدید به‌دور از عدالت است.

امرایی ادامه داد: یک نکته‌ای که قابل توجه، این است که همه افراد کشور امکان اقامت حداقل ۶ سال خارج از کشور را ندارند؛ در واقع این طرح برای افرادی که کارگزار سیاسی هستند یا افرادی که تمکن مالی دارند، بسیار خوب است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه همه افراد کشور ما نمی‌توانند ۶ سال خارج از کشور اقامت داشته باشند یا ۶ سال در داخل کشور در مدارس بین‌المللی درس بخوانند، نابرابری آموزشی ایجاد می‌شود که خلاف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است و مرکز پژوهش‌های مجلس هم به درستی به این موضوع اشاره کرده است.

*حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری برای ۱۳ درصد رشته‌ها رقابت می‌کنند

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی مربوط به تبعیض نارواست، گفت: با توجه به اینکه ۸۷ درصد صندلی دانشگاه‌ها بر اساس معدل تکمیل می‌شود قاعدتا موافقان این طرح پذیرش بدون کنکور، افرادی هستند که می‌خواهند در رشته‌های پرمتقاضی مثل پزشکی پذیرفته شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه رقابت بسیار شدیدی برای رشته‌های پرمتقاضی داریم، به نظرم به دور از عدالت و قانون است که اشخاصی بدون شرکت در این رقابت سنگین، در رشته‌های پرمتقاضی پذیرش شوند.

امرایی با بیان اینکه حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در کنکور سراسری برای 13 درصد رشته‌ها رقابت می‌کنند، گفت: کمیسیون آموزش مجلس می‌خواهد این موضوع را بررسی کند و مرکز پژوهش‌های مجلس هم مخالفت خود را طی یک گزارش از این جهت که این طرح خلاف قانون اساسی است و نابرابری آموزشی ایجاد می‌کند، اعلام کرده است.

* مطالبه جدی مردم حذف سهمیه های متعدد است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: در زمانی هستیم که مطالبه جدی مردم از مسؤولان، حذف سهمیه‌هاست و وعده مسؤولان برای حذف سهمیه‌های متعدد اصلا نتیجه نداده است و در این موقع که با ۱۹ سهمیه متفاوت روبه‌رو هستیم، آیا با اضافه شدن سهمیه‌ای دیگر معنای عدالت زیر سؤال نمی‌رود؟

وی ادامه داد: تبعیض بین افرادی که رقابت می‌کنند کاملاً احساس می شود و بیش از این نباید شکاف طبقاتی آموزشی ایجاد شود و پیشنهاد می‌کنیم به جای طرح سهمیه جدید، طرح حذف سهمیه ها در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

متن کامل طرح پذیرش بدون کنکور دانشجوی ایرانیان فارغ التحصیل مدارس خارجی و ایرانیان خارج از کشور به شرح زیر است:

مقدمه:
در طول سال‌های گذشته با هدف افزایش رقابت پذیری دانشگاه‌ها، کسب درآمد ارزی، آموزش نیروی انسانی کشورهای همسو و تعمیق حضور فرهنگ ایرانی در بین کشورهای دوست و همراه، به دانشگاه‌های داخلی اجازه جذب دانشجوی خارجی بدون شرکت در کنکور و با دریافت شهریه ارزی داده شده است. ضمن تایید این اقدام، سؤال این است که چرا این امکان و این امتیاز به ایرانیان فارغ التحصیل مدارس کشورهای خارجی و مدارس ایرانی خارج از کشور (برای مثال با حداقل ۶ سال سابقه حضور در مدارس ایرانی خارج از کشور و یا مدارس خارجی) داده نمی‌شود؟ مسئولین استدلال می‌آورند که اگر چنین امکانی فراهم شود افراد ایرانی قابل توجهی، تشویق به ادامه تحصیل در مدارس ایرانی خارج از کشور می‌شوند. در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌توان گفت که:

۱- اگر چنین امکانی به فارغ التحصیلان ایرانی مدارس خارجی و مدارس ایرانی خارج از کشور داده شود، آنها با پرداخت شهریه به دانشگاه‌های ایرانی، متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی نشده و جذب دانشگاه‌های ایرانی می‌شوند.

۲- اگر شرط حداقل ۶ سال تحصیل در مدارس ایرانی خارج از کشور گذاشته شود، هر ایرانی سعی نمی‌کند تا برای استفاده از این امتیاز از کشور خارج شود. اگر فرد امکانی برای کار در خارج نداشته باشد و هزینه زندگی‌اش در خارج با استفاده از کمک والدین در ایران تامین شود، ترجیح می‌دهد به‌جای تحصیل ۶ ساله در مدارس ایرانی در خارج از کشور، دوران ۶ ساله  را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های خارج از کشور بگذراند.

۳- صدور این مجوز باعث می‌شود تا مدارس ایرانی در خارج از کشور رونق بگیرد. اگر بنا باشد دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخلی هزینه پرداخت نمایند چه اشکالی دارد که داوطلبان ایرانی فارغ التحصیل مدارس خارجی و مدارس ایرانی خارج از کشور هم با پرداخت شهریه جذب دانشگاه‌های ایرانی شوند؟

۴- با این اقدام، بهانه دانش آموزان ایرانی فرزند دپیلمات‌های خارج از کشور در خروج از مدارس ایرانی و اشتغال به تحصیل در مدارس خارجی هم برطرف شده و می‌توان ماموریت هر دیپلمات ایرانی که فرزندش در مدارس خارجی ادامه تحصیل می‌دهد را لغو کرد.

۵- افزایش تقاضا برای ادامه تحصیل در مدارس ایرانی خارج از کشور منجر به رونق این مدارس در بیشتر کشورها شده و با افزایش تعداد دانش آموز، کیفیت این مدارس هم ارتقاء می‌یابد.

۶- دادن امکان ادامه تحصیل بدون کنکور به دانش آموزان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه‌های داخلی این فرصت را فراهم میکند تا این افراد پس از فارغ التحصیلی به عنوان یک نیروی متخصص در آن کشور خارجی محل تحصیل دوره دانش آموزی حضور موثرتری داشته باشند.

۷- این اقدام باعث می‌شود تا انگیزه افراد ایرانی برای پذیرش تابعیت خارجی که در جهت پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های ایرانی که در مواردی گزارش شده است، هم از بین برود.

۸- این اقدام به‌منزله تبعیض بین داوطلبان ایرانی شرکت کننده در کنکور و ایرانیان خارج از کشور تلقی نمی‌شود. منتخب کنکور از پرداخت شهریه معاف است، در حالیکه فارغ التحصیل مدارس ایرانی خارج از کشور برای ادامه تحصیل ناچار به پرداخت شهریه ارزی است.

۹- با توجه به اینکه فرصت‌های شغلی خارج از کشور بیشتر از داخل کشور است، نگرانی از اینکه ایرانیان خارج از کشور پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه‌های داخلی، متقاضی اشتغال در داخل کشور باشند نیز وجود ندارد.

۱۰- برای اینکه حضور این افراد با کیفیت آموزشی پایین تر، سطح کیفی دانشگاه‌های داخلی را با مشکل مواجه نکند می‌توان از نمره شرکت در کنکور آنها برای مکانیابی محل تحصیل استفاده کرد و افراد ضعیف‌تر را به دانشگاه‌های ضعیف‌تر داخلی معرفی کرد.

۱۱- وقتی هر داوطلب ایرانی می‌تواند با یکی دو سال اشتغال به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، به دانشگاه‌های داخلی منتقل و ادامه تحصیل دهد چرا این امکان به ایرانیان فارغ التحصیل مدارس خارجی و مدارس ایرانی خارج از کشور داده نشود؟

متن طرح:

ماده واحده: به دانشگاه‌های کشور اجازه داده میشود تا با دریافت شهریه‌ای معادل شهریه دانشجویان خارجی، نسبت به پذیرش بدون کنکور داوطلبان ایرانی فارغ التحصیل مدارس خارجی و مدارس ایرانی خارج از کشور، اقدام نمایند.

تبصره ۱: این قبیل داوطلبان ایرانی باید حداقل ۶ سال از دوران تحصیل زیر دیپلم خود را در مدارس غیرایرانی و یا مدارس ایرانی خارج از کشور گذرانده باشد.

تبصره ۲: داوطلبان فارغ التحصیل مدارس ایرانی مکلف به شرکت در کنکور هستند و باتوجه به ظرفیت رشته محل‌های اعلام شده توسط دانشگاه‌ها، از نمره کنکور آنها صرفا برای جایابی در رشته محل‌های دانشگاهی استفاده می‌شود. برای جایابی دادروطلبان ایرانی فارغ التحصیل مدارس غیرایرانی خارج از کشور مثل دانشجویان خارجی برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول