اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

۸۰درصد محصول نارنگی سیاهو از دست رفت/ آیا کسی به فکر است؟

بدلیل بی توجهی مستمر به باغداران سیاهویی، عملا آنان خسته شده و گاه تمایل دارند تا از این شغل آبا و اجدادی دست کشیده و چه بسیار جوانانی که این کار را رها ساخته‌اند.

۸۰درصد محصول نارنگی سیاهو از دست رفت/ آیا کسی به فکر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمود عامری سیاهوئی مدرس دانشگاه و فعال رسانه‌ای در یادداشتی آورده است:

 نارنگی یکی از پرخاصیت ترین و خوشمزه ترین میوه های زمستانی است که سرشار از ویتامین‌های مختلف است و مصرف آن برای تقویت قلب توصیه می شود و بی شک از زمان های گذشته تاکنون مرغوب ترین نارنگی های ایران بگفته صاحب نظران در منطقه سیاهو کشت می شده و می شود و این منطقه  تامین کننده نارنگی جنوب در کشور است.

 منطقه ی سیاهو در ۸۰ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد که نارنگی یکی از مهم ترین و تک محصول ممتاز این منطقه است که مورد توجه ایرانیان بوده و هست.

از منطقه سیاهو هرچه بگوییم، بازهم ناگفته ها باقی است.

  کافی است یکبار به منطقه کوهستانی و توریستی سیاهو سفرکنید تا همیشه طعم خوش نارنگی و زیبایی این منطقه مذاق جانتان را شیرین کند و خاطره این شیرینی تا همیشه برایتان به یادگار بماند‌.

متاسفانه عدم امنیت شغلی کشاورزان و باغداران در هرمزگان از موارد عمده ای است که زندگی شغلی آنان را به مخاطره انداخته و معیشت آنان را محدود کرده است.

بدلیل بی توجهی مستمر به باغداران سیاهویی، عملا آنان خسته شده و گاه تمایل دارند تا از این شغل آبا و اجدادی دست کشیده و چه بسیار جوانانی که این کار را رها ساخته‌اند.

نارنگی سیاهو که شناسه مردم سیاهو است، امسال به دلیل سرمازدگی تا ۸۰ درصد از بین رفته و اکنون باغات بسیاری هیچ نارنگی بر درخت ندارند و این موضوع به عنوان یک مطالبه که حق دسترنج سالیانه و سالها زحمت مردم انقلابی و سخت کوش منطقه سیاهو است، وجود دارد که ستاد بحران در استانداری هرمزگان با حضور  نماینده عالی دولت در استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نماینده وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و اعتباری ویژه برای جبران این خسارات دیده شود و برای آینده نیز راهکار علمی و منطقی ارائه شود.

در حال حاضر با پیشرفت های روز افزون؛ منطقه سیاهو با وجود سرمایه های انسانی و باتوجه به جمعیت و منطقه جغرافیایی آن در زمینه نیروی انسانی پیشگام و سرآمد در استان هرمزگان است اما سوال اینجاست که آیا زمان حمایت ویژه دولت از بخش کشاورزی فرا نرسیده است؟

آیا نباید برای پرداخت تسهیلات و تمدید وام های کشاورزی که کمر مردم زیر این بار سنگین آن خم شده است چه تصمیمی گرفته شود.

آیا نقش دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کشاورزان آسیب دیده حمایتی خواهد بود؟

آیا در این زمینه تامین اعتبار لازم برای جبران خسارات و برقراری ارتباطات مناسب با کشاورزان تدابیری اندیشده خواهد شد؟

 از دلسوزان نظام و کسانی که دل در گرو این مملکت دارند و حامی کشاورزان هستند؛ خواستاریم با تامین اعتبار و با ایجاد سیستم نگهداری سردخانه مناسب که باعث شود دور ریزهای نارنگی و دیگر محصولات را کاهش و به حداقل رساند و به این آرزوی دیرینه کشاورزان و نارنگی کاران منطقه تحقق بخشند و حتی امکان صادرات این محصول باکیفیت به کشورهای همسایه را برای این قشر زحمتکش فراهم سازند.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول