اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

تولید «سوپر اسکرو» توسط نخبه جوان گلستانی تحولی نوین در صنعت کشور/ درد دل مخترع گلستانی با استاندار

نخبه گلستانی گفت: در فرآیند ثبت اختراع اشکالات و موانعی وجود دارد که این فرایند برای‌ نخبگان جوان مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

تولید «سوپر اسکرو» توسط نخبه جوان گلستانی تحولی نوین در صنعت کشور/ درد دل مخترع گلستانی با استاندار

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حمایت از نخبگان و تسهیل مسیر آنها برای ورود به عرصه‌های ملی یکی از ملزومات امروزه کشور برای پیشرفت است.

نخبگان به عنوان نیروی انسانی خاص و توانمند یکی از سرمایه‌های ارزشمند کشور بوده که به‌ حمایت مدیران نیازمند هستند.

حمایت مدیران به ویژه دولت جدید که تاکید زیادی بر حمایت از نخبگان در سخنان خود دارد می‌تواند کشور را از تنگناها و گلوگاه‌های بسیار مهم عبور دهد.

استان گلستان استعداد خاص در زمینه نخبگان جوان دارد که در حوزه‌های مختلف با تولیدات خود افتخاراتی را‌به ارمغان آوردند.

انتشار اخبار و گفت‌وگو با مخترعان و نخبگان استان گلستان در خبرگزاری فارس واکنش‌های مثبتی در سطح جامعه ایجاد کرد به‌طوری که بعد از انتشار هر خبر دیدارهای مدیران ارشد استان با این نخبگان با هدف حل مشکلات‌شان برگزار می‌شد که این امر ضمن ایجاد انگیزه مضاعف برای بین این جوانان، برخی از گره‌های کاری آنان را برطرف می‌کرده است.

جلسه حضوری علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان و حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان با مخترع سازه هوایی «محمد گل‌نظری» یکی از این موارد بود که باعث خوشحالی و زنده شدن امید در دل دیگر مخترعان و نخبگان استان شد چراکه پیش از این و در سال‌های گذشته امکان برگزاری چنین جلساتی با مقامات فراهم نبوده است.

«سینا زیبایی» یکی از جوانان نخبه استان گلستان که توانست با حداقل امکانات با ساخت «سوپر اسکر» مانع خروج ارز از کشور شود چرا که این محصول هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ قیمت قابل قیاس با محصول خارجی نیست.

این مخترع گلستانی که همیشه پیگیری اخبار خبرگزاری فارس است و از تغییر نگاه مدیریت ارشد استانداری و برخی مدیران اظهار خوشحالی کرده و طی تماسی با دفتر خبرگزاری درخواست کرد که یکبار دیگر از سوی این رسانه درخواست‌ش مطرح شود تا بتواند دیداری با استاندار گلستان و دیگر مدیران ارشد استانی برگزار کند و با کمک مسوولان استانی محصول تولیدی‌اش که قابلیت حل بخش عمده‌ای از نیازهای واحدهای تولیدی کشور را دارد، معرفی کند.

خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در این خصوص با «سینا زیبایی‌» نخبه جوان گلستانی گفت‌وگویی انجام داده است که با هم می‌خوانیم.


«سینا زیبایی‌» نخبه جوان گلستانی

فارس: لطفا خودتان را برای خوانندگان بیشتر معرفی کنید؟
زیبایی: «
سینا زیبایی» هستم متولد سال ۶۸ گنبدکاووس دارای مدرک کاردانی مکانیک در صنعت سیمان و ۱۱ سال سابقه کار دارم. اکنون به عنوان سرپرست و مسئول فنی نوارهای نقاله در شرکت سیمان پیوند گلستان فعالیت می‌کنم.

فارس: اختراع شما قطعه ای به نام «سوپراسکرو» بوده این اختراع چگونه به ذهنتان رسید؟
زیبایی:
قطعه «سوپر اسکرو» مورد استفاده در اتصال نوارهای نقاله است و در صنعت سیمان، فولاد و آلومینیم کاربرد فراوان دارد.

با توجه به شغلم در صنعت سیمان، فولاد و آلومینیم و دیگر واحدهای صنعتی مرتبط در زمینه فنی قطعه‌ای به نام «سوپر اسکرو» برای اتصال نوارهای نقاله استفاده می‌شود که در صنعت کاربرد فراوان داشته و این قطعه وارداتی و محصول کشور فرانسه است که با قیمت بسیار زیاد در بازار وجود دارد. در سال ۹۷ به ذهنم رسید تا این قطعه را به صورت آزمایشی بسازم.

بعد از دو سال تلاش و پشتکار توانستم این قطعه خارجی را‌ با کیفیت بسیار بالا و بهتر از مدل خارجی و با قیمت بسیار‌ پایین‌تر از مدل خارجی آن اختراع و بسازم.


قطعه «سوپر اسکرو» مورد استفاده در اتصال نوارهای نقاله

فارس: درباره نحوه ساخت و ثبت اختراع خود‌ توضیحاتی دهید؟
زیبایی:
بعد از اینکه این ایده به ذهنم رسید آن را با مدیریت کارخانه سیمان پیوند گلستان  و مدیرعامل این کارخانه در میان گذاشتم و خوشبختانه آنها  استقبال و موافقت کردند و قول دادند در این مسیر از تولید بنده حمایت کنند.

بعد از دلگرمی آنها، تحقیق و پژوهش درباره این قطعه را شروع کردم و سپس مواد اولیه لازم را از بازار تهیه کردم. به طور طبیعی مانند همه ایده‌های دیگر، نیاز به تلاش و پشتکار مضاعف و آزمون و خطاهای گوناگون بود که باید در این مسیر تسلیم نشد.

بیاری خدا و بعد از دو سال تلاش شبانه‌روزی توانستم این قطعه را با کیفیت بسیار بالاتر‌ نسبت به مدل خارجی آن و با قیمت پایین‌تر بسازم.

فارس: آیا این قطعه مورد آزمایش به لحاظ اطمینان از کاربرد آن قرار گرفته است؟
زیبایی:
بعد از موفقیت در ساخت این قطعه با همکاری مدیریت کارخانه و مدیرعامل آن و اعتمادی به بنده داشتند این اجازه داده شد تا این قطعه به طور آزمایشی در کارخانه سیمان پیوند گلستان جایگزین نمونه خارجی شده تا دستگاه با این قطعه آزمایشی کار کند و قطعه اختراع شده مورد بررسی قرار گیرد که خوشبختانه در این مسیر هم این قطعه آزمایش خود را به خوبی پس داد و عملکرد خیلی بهتری نسبت به نوع خارجی آن داشت.


قطعه «سوپر اسکرو» مورد استفاده در اتصال نوارهای نقاله

 

فارس: مزیت این قطعه نسبت به مورد مشابه خارجی آن چیست؟
زیبایی:
در حال حاضر قطعه وارداتی فرانسوی به ازای هرمترمربع حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به افزایش قیمت ارز و دلار و تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان، این قطعه می‌تواند در کاهش هزینه‌های وارداتی نقش موثری داشته باشد.

قطعه ساخته شده می تواند با حدود یک سوم قیمت موجود در بازار خارجی حدود ۸ میلیون تومان در اختیار کارخانجات صنعت و واحدهای صنعتی مرتبط قرار گیرد.

کیفیت این قطعه بسیار مطلوب بوده و به لحاظ کشش و مقاومت نسبت به مشابه خارجی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

قطعه خارجی موجود در بازار به لحاظ قیمت و کیفیت قابل مقایسه با ساخت‌ ایرانی نبوده و قابلیت استفاده مجدد را ندارد.

فارس: به عنوان یک‌نخبه جوان چه مشکلاتی در مسیر نخبگان در راستا اختراعات و ثبت آن وجود دارد؟
زیبایی:
مهمترین مشکل نخبگان جوان ایرانی فرایند ثبت اختراع بوده که به نظر می‌رسد باید نظارت دقیق بر آن وجود داشته و تغییراتی در مراحل ثبت اختراع از طریق مسوولان صورت گیرد.

متاسفانه برای اجرای یک ایده توسط جوان تا مرحله اختراع و ثبت، امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی فراهم نبوده که این از مشکلات جوانان نخبه و صاحبان دارای ایده است.

یک ایده تا زمانی که عملی نشود و بر روی کاغذ باقی بماند بی‌فایده بوده و باید مورد آزمون و خطا قرار‌ گیرد تا منجر به ساخت ابزار و قطعه‌ای شده و نهایتا به ثبت برسد.

جوانی که به لحاظ مالی درآمد خاصی ندارد و بخواهد برای عملی شدن ایده خود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی تهیه کند متحمل هزینه‌های گزاف شده و اگر این ایده به شکست منجر شود در بهترین زمان زندگی خود (جوانی) باعث هزینه‌های جبران‌ناپذیری شده که وی را سال‌ها از زندگی عقب خواهد، انداخت.

انتظار می‌رود در این شرایط مکان‌هایی مجهز به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شود تا جوانان نخبه و صاحبان دارای ایده بتوانند از این مکان‌ها به صورت رایگان استفاده کنند.


قطعه «سوپر اسکرو» مورد استفاده در اتصال نوارهای نقاله

 

فارس: در حال حاضر ایده شما در چه مرحله‌ای بوده و چه استقبالی شده است؟
زیبایی:
در حال حاضر اختراع  بنده با موفقیت به انجام رسیده و از آذرماه سال ۹۹ این قطعه در کارخانه سیمان پیوند گلستان در‌ حال استفاده بوده و تاکنون هیچ مشکلی از این بابت ایجاد نشده است.

این قطعه برای دومین بار نیز در کارخانه سیمان تهران مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون در آن کارخانه نیز با مشکل مواجه نشده است.

کارخانه سیمان اکباتان همدان، کارخانه سیمان خزر شمال، کارخانه سیمان شاهرود، کارخانه سیمان بجنورد، کارخانه سیمان مازندران و چند کارخانه سیمان در استان‌های مختلف کشور متقاضی خرید و استفاده از این قطعه هستند.

فارس: با توجه به اینکه در آینده نزدیک شاهد  سفر ریاست محترم جمهور  به گلستان هستیم چه صحبتی با ایشان و مسوولان مرتبط دارید؟
زیبایی:
ببینید با اختراع این قطعه انجام شده موفق شدیم یک کارخانه تولیدی (کارخانه سیمان پیوند گلستان) را از خرید یک قطعه خارجی به صورت کامل بی‌نیاز کنیم.

جدای از این کارخانه اگر ریاست محترم جمهور و مسوولان مرتبط بتوانند زیرساخت‌ها و امکانات لازم را فراهم کنند آمادگی کامل تولید انبوه این قطعه را برای تمامی کارخانجات سیمان، آلومینیم و واحدهای صنعتی که مستقیما با نوار تقاله سروکار دارند تولید کنیم، علاوه بر اینکه با تولید انبوه و با کیفیت، این قطعه با قیمت بسیار‌ پایین‌تر نسبت به مورد‌ مشابه خارجی در اختیار‌ کارخانجات قرار گرفته و اشتغالزایی و کارآفرینی گسترده‌ای برای افراد جویای کار‌ ایجاد می‌شود.

از مسوولان عزیز کشوری و استانی خواهشمندم به طرح‌های عملی نخبگان اهمیت داده و سخنان آنها به نخبگان و صاحبان دارای ایده  در راستای حمایت در مقام وعده و وعید باقی نماند بلکه عملی شود.

تقاضای دیگر بنده در خصوص فرایند ثبت اختراع است که متاسفانه این فرایند با معضلات و مشکلات زیادی همراه بوده و معمولا افرادی که در این جایگاه برای ثبت اختراع قرار دارند تخصص لازم را نداشته و طرح‌ها را بدون آشنایی فنی به مطالب بدون دلیل خاص رد کرده و برای دلایل پیش پاافتاده و غیراصولی از ثبت آنها خودداری می‌کنند.

امید است در دولت جدید که حامی نخبگان و صاحبان دارای ایده است روند ثبت اختراع تسهیل شود تا انگیزه جوانان در راستا اختراع و تولید در جهت پیشرفت و تعالی کشور بیشتر شود.

از مسوولان مرتبط به ویژه وزارت صمت انتظار می‌رود با حمایت‌های معنوی و همه جانبه خود شرایطی فراهم کنند تا این قطعه به تولید انبوه رسیده و همه کارخانجات برای کاهش هزینه‌های خود و رسیدن کشور ایران اسلامی به خودکفایی از این قطعه استفاده کنند.

فارس: در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
زیبایی:
جا دارد از‌ حمایت‌های همه جانبه مدیرعامل محترم کارخانه سیمان پیوند گلستان آقای مهندس چهره گانی، مدیریت این کارخانه آقای مهندس فرهادی، مدیریت مکانیک این کارخانه اقای مهندس وطن‌دوست و دیگر عزیزانی که بنده را در مسیر طولانی رسیدن و اجرایی شدن ایده و ثبت آن به عنوان اختراع کمک و همکاری کرده و همچنین پدر و مادر و خانواده عزیزم که همواره پشتیبان معنوی بنده در ایجاد انگیزه برای اجرای ایده‌هایم بودند نهایت تقدیر و سپاس را داشته باشم.
انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول