اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خشم زلنسکی از دولت و رسانه‌های آمریکا درباره تنش‌زایی در اوکراین

رئیس جمهور اوکراین به دولت آمریکا و رسانه‌های غرب درباره افزایش تنش در مرزهای اوکراین از طریق اطلاعات نادرست هشدار داد.

خشم زلنسکی از دولت و رسانه‌های آمریکا درباره تنش‌زایی در اوکراین

به گزارش گروه مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین پنجشنبه شب انتقادات تندی را علیه دولت آمریکا مطرح کرد و گفت تنش‌زایی در شرق اروپا به اقتصاد اوکراین ضربه وارد کرده است.

زلنسکی در نشست خبری یک و نیم ساعته خود گفت، دولت آمریکا باید اوضاع اوکراین را از طریق کی‌یف جویا شوند و در این زمینه از واسطه استفاده نکنند زیرا دولت اوکراین خطرات موجود از سوی روسیه را بهتر می‌داند.

زیان هنگفت اقتصادی اوکراین از انتشار اطلاعات نادرست درباره حمله روسیه

رئیس جمهور اوکراین گفت: «سال ۲۰۱۹ که رئیس جمهور شدم از خط تماس با دونباس (منطقه خودمختار روس زبان شرق اوکراین) بازدید کردم و همان زمان هم در آنجا گاهی صدای تیراندازی شنیده می‌شد. اما تشدید تنشی جدی در این ناحیه رخ نداده است. بله، روسیه شمار نیروهای خود را در مرز با اوکراین افزایش داده و رزمایش‌های متعددی برگزار کرده است. فکر نمی‌کنم تنش‌ها نسبت به آن زمان (۲۰۱۹) افزایش چشمگیری داشته باشد».

زلنسکی درباره تماس تلفنی بامداد پنجشنبه با بایدن گفت: «تنش‌ها در سال ۲۰۲۱ بیشتر شد اما این رویکرد اطلاعات رسانی در قبال اوکراین درست نیست. به رئیس جمهور آمریکا گفتم که ما معتقدیم باید رویکرد متعادلی در این زمینه اتخاذ شود. سیاست رسانه‌های آمریکایی باید متعادل شود. آن‌ها باید به اوکراین بیایند و اوضاع را ببینند. ما اینجا در خیابان‌های کی‌یف تانک مستقر نکرده‌ایم».

هشدار درباره جنگ در اوکراین حتی با زبان دیپلماتیک بیان نمی‌شود و باعث وحشت در بازار اوکراین شده است

 

او در ادامه گفت: «آنچه در رسانه‌های جمعی می‌شنویم این‌طور است که گویی سربازان در خیابان‌ها در حال تردد هستند و مردم به‌صورت گروهی در حال ترک خانه‌ها هستند. این‌ها درست نیست. ما به این ایجاد وحشت نیازی نداریم. ما در برهه مهمی قرار داریم. نمی‌گویم که تنشی وجود ندارد بلکه هشت سال است که تنش وجود دارد و بخش‌هایی از سرزمین ما اشغال شده است».

رئیس جمهور اوکراین افزود: «به رئیس جمهور بایدن گفتم که ما نیاز به ایجاد ثبات در اقتصاد خود داریم زیرا ارسال این سیگنال‌ها که فردا جنگ شروع خواهد شد که حتی با زبان دیپلماتیک هم بیان نمی‌شوند، موجب وحشت در بازار و بخش اقتصادی اوکراین می‌شود. این اظهارات برای کشور ما چقدر هزینه دارد؟ مردم باید به ارتش و دولت کشورشان اعتماد داشته باشند اما این اطلاعات متفاوت از منابع مختلف نباید کشور ما را منحرف کنند زیرا موجب وحشت اقتصادی می‌شود».

زلنسکی تشریح کرد: «تولید خالص ملی ما در سال ۲۰۲۱ افزایش خوبی داشت اما از زمان انتشار این اطلاعات ۱۲.۵ میلیارد از سرمایه‌گذاری‌ها از اوکراین خارج شدند. ما می‌توانیم با استفاده از ذخایر ملی خود این زیان‌ها را جبران کنیم و پول رایج خود را تثبیت کنیم. این انتشار اطلاعات درباره جنگ در اوکراین هزینه بسیار زیادی برای ما داشته است. ما سوء تفاهمی با رئیس جمهور بایدن نداریم اما من عمیقاً متوجه هستم در کشورم چه می‌گذرد».

 

مهار روسیه از سوی اتحادیه اروپا نباید به قیمت اوکراین تمام شود

او در ادامه گفت: «ما به تضمین اقتصادی از سوی متحدان غربی احتیاج داریم. چهار یا پنج میلیارد دلار کافی خواهد بود. آمریکا، کانادا و آلمان و فرانسه قرار است مبالغی را به اوکراین بپردازند. مسئله اصلی میزان این مبالغ نیست بلکه ایجاد اعتماد برای ثبات اقتصادی اوکراین است. این سیگنالی است که ما انتظارش را داریم».

اوکراین اکنون به ضمانت اقتصادی و امنیتی از سوی غرب نیاز دارد و نمی‌توانیم منتظر تأیید عضویت در ناتو بمانیم

 

رئیس جمهور اوکراین در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از بایدن دارد گفت: «نیازی به این نداریم که آمریکایی‌ها اوکراین را به اندازه کشور خود دوست داشته باشند. ما نیاز به ضمانت امنیتی داریم. در مورد ناتو باید وارد جزئیات دقیق شویم اما برخی اعضای ناتو نمی‌خواهند وارد چنین جزئیاتی شویم. صرف نظر از اینکه چه زمانی عضو ناتو می‌شویم باید ارتش خود را تقویت کنیم».

زلنسکی افزود: «می‌دانیم اگر عضو ناتو نشویم برای محافظت از خود باید روی پای خودمان بایستیم و زمانی که دست تنها باشیم و در برابر کشور قدرتمندی مقابل روسیه باشیم این سوال مطرح می‌شود که اگر قرار است جنگی تمام عیار رخ دهد  چرا باید تحریم روسیه بعد از انجام حمله صورت گیرد؟ تحریم روسیه برای کمک به کشور ما طراحی نشده است. بلکه برای جلوگیری از خشونتی تمام‌عیار علیه اتحادیه اروپا طراحی شده است. این کار نمی‌تواند به قیمت کشور ما تمام شود. افرادی از ناتو به اینجا می‌آیند و با ما دست می‌دهند و می‌گویند اگر به‌‌خاطر این کشور و آن کشور عضو نبود، شما را عضو این پیمان می‌کردیم».

تحلیل تحولات نظامی مرز اوکراین فقط با تصاویر ماهواره‌ای کافی نیست

در ادامه، خبرنگار «سی‌بی‌اِس» از زلنسکی پرسید: «می‌خواهم به پاسخ شما به سوال اول بازگردم. چه چیزی هست که شما می‌دانید و رئیس جمهور بایدن نمی‌داند؟»

زلنسکی در پاسخ گفت: «به‌عنوان رئیس جمهور یک کشور مستقل ممکن است اسرار کشور خود را بدانم، همان‌طور که رئیس جمهور آمریکا ممکن است چیزهایی درباره کشورش بداند. ما سرویس‌های امنیتی ما روابطی گسترده دارند اما زمانی که به تصاویر ماهواره‌ای نگاه می‌کنید افزایش استقرار نیروهای روسی را می‌بینید اما نمی‌توانید بفهمید این یک تهدید است یا حمله یا یک تجدید قوای ساده».

هدف روسیه از افزایش نیرو در مرزهای اوکراین افزایش فشار روانی و قبلاً هم اتفاق افتاده است

 

رئیس جمهور اوکراین افزود: «روسیه فقط به دنبال افزایش فشار روانی است و ما در نشست‌های مهم مانند نشست چهارجانبه نرماندی (شامل روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه) و نشست‌های مربوط به توافق مینسک این را شاهد هستیم. در اوایل سال ۲۰۲۱ هم شاهد افزایش استقرار نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین بودیم. این‌ها جزئیاتی هستند که ما بهتر می‌بینیم و درک می‌کنیم».

 

تأثیر منفی جوسازی غربی‌ها بر گفت‌وگوهای اوکراین و روسیه

زلنسکی در پاسخ به سوال خبرنگار «اسکای نیوز» درباره صحت ادعای قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین و تقلیل این تهدید از سوی کی‌یف برای حفظ ثبات اقتصادی گفت:‌ «از دید من وجود احتمال افزایش تنش با روسیه کمتر از دیدگاه ایالات متحده و دیگر شرکایمان نیست. من کشورم را مانند آنچه در فیلم سینمایی "به بالا نگاه نکن" اداره نمی‌کنم. ما به بالا نگاه می‌کنیم و متوجه هستیم که اتفاقی رخ می‌دهد و درباره آن ما مردم خود صحبت می‌کنیم. ما هشت سال از در این موقعیت قرار داریم».

رئیس جمهور اوکراین افزود: «اگر اقتصاد ما از هم فروبپاشد اول مردم ضربه می‌خورند. تهدید حمله قریب‌الوقوع در سال ۲۰۲۱ هم وجود داشت. در سال ۲۰۲۰ نیز کمتر بود و در سال ۲۰۱۹ بعد از نشست نرماندی از این هم کمتر بود. ما دو روز قبل هم نشست نرماندی را برگزار کردیم. پس قضیه یک تئاتر سیاسی نیست و ما به‌طور واقعی درحال حرکت به سمت راه‌حلی مسالمت‌آمیز هستیم».

در تلاش برای حل مسالمت‌آمیز تنش با روسیه هستیم و در این میان نباید گفته شود فردا جنگ شروع می‌شود

 

او با کنایه به آمریکا گفت: «بنابراین باید خیلی محتاط باشیم که چطور صحبت می‌کنیم. وقتی گفته می‌شود فردا جنگ شروع می‌شود و لطفاً حرف ما را باور کنید که جنگ آخر ماه فوریه آغاز می‌شود. رسانه‌های غربی ماه نوامبر می‌گفتند با آغاز سال نو میلادی جنگ شروع می‌شود ولی بعد گفتند سال نو مبارک و حالا اطلاع یافته‌ایم حمله در ماه ژانویه شروع می‌شود. من نمی‌گویم چنین تهدیدی وجود ندارد اما نقطه‌ای هم برای آن تعیین نمی‌کنم و نمی‌گویم که بله در همین روز حمله خواهد شد».

زلنسکی افزود: «آنچه ما باید در برابر این تهدید انجام دهیم این است که نباید وحشت‌زده شویم. ما ارتش قدرتمندی داریم و باید آن‌ها را مجهز کنیم. با داشتن اقتصادی قوی می‌توانیم وضعیت ارتش را بهتر کنیم. ما دستکمی از بسیاری از کشورهای عضو ناتو نداریم. اگر خدای نکرده جنگی رخ دهد مردم نیز دفاع خواهند کرد».

 

دوران جنگ‌های قرن بیستمی تمام شده است

رئیس جمهور اوکراین درباره ارزیابی کشورش از سطح تهدید احتمالی از جانب روسیه گفت: «ما با تهدید جنگ نیابتی مواجه هستیم. ما تنها همسایه روسیه نیستیم. اگر جنگی رخ دهد، جنگی نیابتی شامل حملات سایبری خواهد بود. ما قادر هستیم منشاء چنین حملاتی را پیدا کنیم. جنگی که شامل تبادل آتش باشد مربوط به قرن بیستم است و ما با جنگ متفاوتی روبه‌رو هستیم. از کمک‌هایی که به ما می‌شود ممنون هستیم ولی ما آموخته‌ایم که در این شرایط زندگی کنیم. تهدید قریب‌الوقوع و دائمی است. این حملات نیابتی می‌تواند از طریق سرویس‌های اطلاعاتی باشد».

زلنسکی گفت: «وظیفه ناتو جنگ نیست، وظیفه ناتو باید بازدارندگی از طریق تحریم باشد. مدام این را از آلمانی‌ها می‌شنویم که با لحن دیپلماتیک می‌گویند که اگر روسیه حمله کند پروژه نورد استریم دو منتفی خواهد شد».

بزرگ‌ترین خطر و تهدید برای اوکراین بی‌ثباتی داخلی است

 

او با این حال برای متقاعد کردن اعضای ناتو برای پذیرش اوکراین ادعا کرد: «اگر جنگی با اوکراین صورت گیرد مرزهای اتحادیه اروپا نیز درگیر خواهد شد. برخی کشورهای کوچک عضو ناتو با عضویت ما مخالف هستند زیرا فکر می‌کنند قرار از است آن‌ها محافظت شود یا قرار است دیگران جان خود را فدای آزادی آن‌ها کنند».

رئیس جمهور اوکراین گفت: «بزرگ‌ترین تهدید علیه اوکراین و حق حاکمیت کشور ما بی‌ثباتی داخلی است. اقتصاد فقط یکی از این عوامل است. رهبری متحد و اعتماد به رئیس جهور اوکراین، کشور را قوی می‌کند. اگر اتحاد در اوکراین وجود داشته باشد بسیاری از تهدیدات از سوی فدراسیون روسیه رفع می‌شوند که در سال ۲۰۱۴ شاهد وقوع آن بودیم».

خارج کردن دیپلمات‌های انگلیسی و آمریکایی از اوکراین اشتباه بود

او در پاسخ به سوال خبرنگار «فاکس نیوز» درباره اشتباهات بایدن و اینکه «ولادیمیر پوتین» به‌دنبال چه چیزی است گفت: «اول از همه اینکه نمی‌خواهم اوکراین نتیجه توافقی بین رئیس‌جمهور بایدن و رئیس جمهور پوتین باشد. بایدن به من تضمین داد که پشت سر اوکراین تصمیمی گرفته نمی‌شود. رئیس جمهور بایدن هیچ دینی به اوکراین ندارد. من ملزم به این هستم که درب روسای جمهور را بزنم و به‌دنبال فرمت‌هایی برای توافق باشم زیرا زمانی که گفت‌وگو انجام می‌شود جایی برای اسلحه نیست».

خواستار برگزاری نشست سه‌جانبه روسیه، آمریکا و اوکراین برای حل اختلافات هستیم

 

زلنسکی افزود:‌ «انتظاری که من از رئیس جمهور بایدن دارم راه‌اندازی یک پلتفرم برای مذاکرات بین روسیه، آمریکا و اوکراین است. نمی‌گویم بین این فرمت و نشست نرماندی باید یکی را انتخاب کرد ولی باید همه درب‌ها را بزنیم و با هم صحبت کنیم. اگر روسیه از گفت‌وگو درباره توافق مینسک استقبال می‌کند و به طور علنی در رسانه‌های جمعی می‌گویند قصد حمله به اوکراین را ندارند، باید به‌طور عملی هم این را نشان دهد».

وی مدعی شد:‌ «حضور و استقرار نیروهای روس در مرزهای اوکراین، خود یک خطر و تهدید محسوب می‌شود. دلیل این اقدامات و رزمایش‌های مکرر چیست؟ آیا می‌خواهند اقتصاد ما را تخریب کنند؟ اگر بحثی دارید بیایید صحبت کنیم. وزیر امور خارجه روسیه اخیراً گفت اگر رئیس جمهور اوکراین به‌دنبال مذاکره و توافق است به مسکو بیاید اما نمی‌توانیم درباره دونباس گفت‌وگو کنیم زیرا مسئله داخلی اوکراین است».

او در پاسخ به این سوال که آیا خارج کردن دیپلمات‌های آمریکایی و انگلیسی از اوکراین کار اشتباهی بود پاسخ داد:‌ «بله معتقدم که این کار اشتباه بود. این را علنی می‌گویم. سیگنالی که ما دریافت کردیم این بود که این‌ها کارکنان غیرضروری هستند اما در این شرایط حضور هرکسی ضروری است. در شهری نزدیک به خط تماس که صدای خمپاره شنیده می‌شود، دیپلمات‌های یونانی در حال انجام کار هستند. همه واکنش‌های انگلیس و آمریکا را تماشا می‌کنند و این کارها پیام خوبی منتقل نمی‌کند. اوکراین کشتی تایتانیک نیست و در حال حرکت به جلو است. کاخ سفید و پنتاگون نباید در انتشار اطلاعات غیردقیق درباره مرزهای اوکراین مشارکت کنند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول