اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

آزمون‌های سازمان سنجش طی ۳ سال آینده هوشمند می‌شود/ تحول اساسی در کنکور 1401

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از هوشمند شدن آزمون‌های این سازمان تا ۳ سال آینده خبر داد و جزئیات تحول کنکور 1401 را تشریح کرد.

آزمون‌های سازمان سنجش طی ۳  سال آینده هوشمند می‌شود/ تحول اساسی در کنکور 1401

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نخستین نشست خبری عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز در سالن ثامن‌ الائمه این سازمان برگزار شد. وی در این نشست جزئیات و چگونگی برگزاری کنکور ۱۴۰۱ را تشریح کرد.

پورعباس با اشاره به حضور مجددش پس از ۱۲ سال در سازمان سنجش، گفت: طی ۳ سال آینده آزمون‌ها هوشمند خواهند شد. سازوکارهای ۱۲ سال قبل الان دیگر پاسخگو نیست، قرار است سازوکار جدیدی مبتنی بر فناوری‌های جدید علمی طراحی و در نظر گرفته شود. 

* دفترچه‌های کنکور ۱۴۰۱ تغییر می‌کند

وی با تاکید بر تحول اساسی در کنکور سال ۱۴۰۱ گفت: اولین تحول در این آزمون دفترچه‌های سؤال و پاسخ است. این دفترچه‌ها سه برابر خواهند شد، ضمن اینکه مدت زمانی که این دفترچه‌ها در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت بین ۷۰ یا حداکثر ۸۰ دقیقه خواهد بود و داوطلب طی این مدت باید به سؤالات پاسخ دهد. تعداد سؤالات هم تغییرات اساسی خواهد کرد و در بعضی از دروس کمتر و بعضی دیگر محتوایی می‌شود. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین به امنیت کنکور اشاره کرد و گفت: گروهی در حال سازماندهی و برنامه‌ریزی برای دریافت مبالغ هنگفت از مردم هستند. مصداق آن فردی بود که ۷۰ میلیون تومان پیش قسط از داوطلبی دریافت کرده بود در حالی که این داوطلب حتی در کنکور مجاز هم نشد. درخواست داریم که مردم به این افراد اعتماد نکنند و توجه داشته باشند که امنیت کنکور امسال قطعا بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود.

وی به شخصی‌‌سازی دفترچه‌های کنکور ۱۴۰۱ نیز اشاره کرد و گفت: این دفترچه‌ها بسیار متفاوت از دفترچه‌های کنکورهای قبل خواهند بود. کیفیت چاپ پاسخنامه‌ها ارتقا می‌یابد و برای هر درس یک ستون پاسخنامه در نظر گرفته می‌شود. این موارد به آرامش داوطلبان کمک زیادی می‌کند. 

* کنکور چند بار در سال برگزار می‌شود

پورعباس همچنین به تعدد برگزاری کنکور در سال‌های آتی اشاره کرد و گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر برگزاری ۲ بار آزمون در سال تاکید دارد در حالی که ما برنامه داریم که بتوانیم حداقل ۲ بار فرایند آزمون را‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کنیم، ضمن اینکه فرایند آزمون‌سازی نیز به گونه‌ای خواهد شد که می‌توانیم هر دقیقه حدود ۱۰ میلیون سؤال را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارایه دهیم. 

وی با اشاره به آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش گفت: در تعامل با وزارت آموزش و پرورش تمام آزمون‌های این وزارتخانه را‌‌‌‌‌‌‌‌ به شکل هوشمند می‌توانیم برگزار کنیم. سؤال‌ها با هوش مصنوعی ارائه و تصحیح می‌شوند. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حذف کنکور اظهار داشت: تقریبا دیگر کنکور نداریم. در حال حاضر نتایج ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون کنکور ملاک پذیرش در دانشگاه‌های کشور است. آزمون کنکور نیز دیگر به صورت ۴ ساعته و پراسترس برگزار نمی‌شود، بلکه در طول سال چندین بار و با آرامش بیشتر و حساسیت بالاتر برگزار می‌شود. ما تاکید داریم که باید استرس فرزندانمان کمتر شود و با این نوع برگزاری آزمون استرس به حداقل می‌رسد، ضمن اینکه با چند مرحله برگزاری آزمون کنکور، فرزندانمان فرصتی برای ترمیم دارند که همین مسأله استرس آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌تواند به حداقل برساند. 

وی درباره نحوه ارائه سؤالات کنکور نیز گفت: قبلا سؤال‌ها چهارگزینه‌ای بود، در حالی که الان می‌توانند چهار گزینه‌ای، هم‌گزینه‌ای، پاسخ کوتاه و پاسخ تشریحی باشد. خود به خود این روند از استرس داوطلبان می‌کاهد. 

پورعباس در مورد طراحی سؤالات کنکور نیز گفت: از این پس اساتید و معلمان کل کشور می‌توانند طراح سؤالات کنکور باشند. سامانه هوشمندی طراحی شده است که در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد بر اساس استانداردهایی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، سؤالات را‌‌‌‌‌‌‌‌ طراحی و ارسال می‌کنند. سؤالات پس از ممیزی در دسته‌های خیلی آسان تا خیلی سخت کدینگ می‌شوند و در سامانه قرار می‌گیرد. این سؤالات به گونه‌ای هستند که اگر از کتاب‌های وزارت آموزش و پرورش مطلبی حذف شوند از سؤالات کنکور نیز حذف خواهند شد. 

وی درباره داوطلبان شبهه‌دار کنکور ۱۴۰۰ نیز گفت: تعداد این افراد حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است که تماما مورد بررسی اولیه قرار گرفته‌اند. اکثرا تبرئه شدند، فقط مواردی که محکوم شده بودند مجدد مورد تجدیدنظر قرار گرفتند که تعداد آنها نیز بیش از ۲۰۰ نفر نیست. آنهایی که مورد بررسی اولیه قرار گرفتند و به آنها ابلاغ شده است از ترم آینده می‌توانند به ادامه تحصیل بپردازند. 

عباس درویش توانگر

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول