اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ترانزیت محور رایزنی مقامات ازبکستان و پاکستان

در دیدار مقامات ارشد ازبکستان و پاکستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های ترانزیتی مورد بررسی قرار گرفت.

ترانزیت محور رایزنی مقامات ازبکستان و پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «عبدالرزاق داوود» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی، صنایع سبک و سرمایه گذاری در چارچوب ویدئو کنفرانس همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سرمایه گذاری، تجارت متقابل، همکاری صنعتی و حمل و نقلی- لجستیکی را بررسی کردند.

طرفین روند اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب سفر نخست وزیر پاکستان به ازبکستان در ماه ژوئیه سال 2021 میلادی را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین بر افزایش مبادلات بازرگانی بین دو کشور تاکید شد که در سال 2021 میلادی مبادلات بازرگانی نسبت به سال قبل 46 درصد افزایش پیدا کرده است.

در این راستا، روند اجرای طرح قرارداد تجارت تسهیلی بررسی شد و طرفین در مورد تشدید اقدامات مشترک در این مسیر با هدف هماهنگی اسناد و تسریع امضای آن در سال جاری میلادی به توافق رسیدند.  

طرف ازبکی از تصویب قرارداد ترانزیت و تجارت توسط پاکستان استقبال کرد.

طرفین به توافق رسیدند که در آینده نزدیک بین روسا و کارشناسان سازمان‌های حمل و نقل و گمرک دو کشور با هدف هماهنگی سازی گفت وگوهایی انجام شود.

همچنین پیشنهادات تعمیق همکاری‌های سرمایه گذاری، تحکیم روابط بین محافل بازرگانی دو کشور و همچنین برقراری همکاری‌ها در بخش بانکی بررسی شد.

طرفین در مورد سازماندهی سفر هیئت روسای شرکت‌ها و بانک‌های تجاری پاکستان برای بررسی ابعاد اولویت دار همکاری‌ها و اجرای طرح‌های متقابلا سودمند در ماه فوریه به توافق رسیدند.

دو طرف همچنین اجرای طرح‌های مشترک در زمینه حمل و نقلی- لجستیکی از جمله گام‌های بعدی مبنی بر اجرای ساخت خط ریلی «ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور» را مورد بررسی قرار دادند.    

طرفین همچنین تمهیدات برگزاری مراسم‌های دوجانبه از جمله نشست دوره‌ای کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و علمی - فنی و همچنین نشست بازرگانی با حضور بخش خصوصی دو کشور را نیز بررسی کردند.

دو طرف در پایان این گفت و گوها در مورد پیشبرد ابعاد بررسی شده همکاری‌ها به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، پاکستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول