اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

جزئیات مصوبات کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۱/راه اندازی صندوق پیشرفت عدالت در استان‌ها با اعتبار ۲ هزار میلیاردی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: دولت امسال برای 31 استان صندوقی تحت عنوان صندوق پیشرفت عدالت با مبلغ دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفت و این صندوق را در اختیار استانداران هر استان قرار داده است.

جزئیات مصوبات کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۱/راه اندازی صندوق پیشرفت عدالت در استان‌ها با اعتبار ۲ هزار میلیاردی

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم شهرستان ایذه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در تشریح جزئیات بودجه سال 1401، با بیان اینکه در بحث بودجه سالانه دو موضوع مالی و درآمدی بودجه مطرح است، اظهار کرد: از هفته گذشته بررسی جزئیات بودجه را در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز کردیم و تاکنون از بحث درآمدی بودجه خارج نشدیم.

وی افزود:  درآمدهایی که دولت  در بحث بودجه به عنوان منابع درآمدی (درآمدهای گمرکی، مالیاتی، نفت، اوراق مشارکت و...) آورده است باید بررسی شود که این درآمدها واقعی هستند یا خیر چرا که برخی از درآمدهایی که در این کمیسیون بررسی می‌شوند واقعی نیست.

درآمدهای دولت

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گاهی کمیسیون تلفیق بودجه بخشی از درآمدهایی که از دید دولت مخفی است اما می‌توانند برای کشور درآمد زا باشند(مانند فرار مالیاتی)  بررسی و به منابع دولت اضافه می‌کند، گفت: هنوز وارد بحث‌های هزینه‌ای که بخش مهم‌تر بودجه است نشدیم چرا که در این بخش حقوق‌ها، بوجه‌های عمرانی، ریل، کشاورزی و... بررسی می‌شوند.

ایزدپناه بیان کرد: پس از واقعی شدن درآمدها در کمیسیون تلفیق به سراغ بررسی هزینه‌ها می‌رویم تا بر اساس آن توزیع اعتبارات در بخش‌های مختلف آب، بهداشت، کشاورزی، دفاعی و....  صورت بگیرد به همین دلیل اکنون نمی‌توان پاسخ دقیق و مناسب در مورد بودجه سال آینده داد‌.

وی با تاکید بر اینکه بررسی بودجه تا پایان سال طول خواهد کشید و پس از طرح در صحن مجلس به شورای نگهبان می‌رود عنوان کرد: منابع بودجه از سه بخش درآمدی تشکیل می‌شود که درآمدهای مربوط به مالیات، گمرک و ... که پایدارتر و مبلغ آن‌ها حدود 664 هزار میلیارد تومان است.

ایزدپناه افزود:  درآمدهای بعدی مربوط به صادرات نفت، میعانات گازی و گاز خالص است و مبلغ آن‌ها  408 هزار  میلیارد تومان است و بخش سوم  منابع ما مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی که عمدتاً شامل  فروش اوراق مشارکت و زیر مجموعه آن‌ها هستند و مبلغ آن‌ها 299  هزار میلیارد تومان است.

بودجه عمومی دولت یک هزار و 372 میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه بودجه عمومی دولت با توجه به ارقام ذکر شد یک هزارو 372 میلیارد تومان است، گفت: منبع درآمدی دیگری به نام منابع اختصاصی دولت با اعتبار 133 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد که با این رقم در مجموع یک هزارو 500 میلیارد تومان می‌شود.

ایزدپناه بیان کرد: بودجه دیگری نیز وجود دارد، تحت عنوان بودجه شرکت‌های دولتی که خارج از بودجه مجلس و  توسط خود شرکت‌ها بررسی می‌شود و مبلغ آن یک هزارو 200 میلیارد تومان است.

 وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا عدم بررسی بودجه‌های دولتی توسط مجلس قانونی است؟ افزود:  با توجه به قوانین خاصی که بر شرکتها حاکم است خود آن‌ها اقدام به بررسی این بودجه می‌کنند البته ما معتقد هستیم باید اصلاحاتی در ساختار بودجه ایجاد شود که مجلس بتواند بودجه این شرکت ها رو نیز بررسی کند.

ایزدپناه با بیان اینکه سال گذشته به دلیل تحریم و عدم فروش نفت از آنچه توانستیم برای خوزستان در نظر  بگیریم فقط 30 درصد عملیاتی شد، عنوان کرد: سهم خوزستان از بودجه سال 1401 مشخص شود باید به پایان کار برسیم که بتوانیم سهم استان را در بودجه 1401 مشخص شود.

افزایش بودجه عمرانی خوزستان در بودجه سال 1401

وی گفت: سال گذشته اعتبارات عمرانی خوزستان حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود اما  امسال این رقم به هفت هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که امیدواریم این مبلغ اختصاص داده شود.

ایزدپناه افزود: اکنون در فضایی که ایجاد شده امیدواریم درصد بالایی از این رقم محقق شود و بتوانیم پروژه‌های عمرانی استان که بسیاری از آن‌ها تکمیل نشده به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه سال 1401 درآمدهایی که برای استان در نظر گرفته شده رقم بالایی است، عنوان کرد: در بودجه سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان بود که این درآمدها پس از واریز  به حساب خزانه بر کل کشور تقسیم می‌شد اما امسال درآمدهایی که خوزستان باید تحویل خزانه بدهد به  22 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که البته  این رقم در کل کشور نیز رشد داشته است.

راه اندازی صندوق پیشرفت عدالت در استان‌ها

ایزدپناه راه اندازی «صندوق پیشرفت عدالت» را از نقاط مثبت در بودجه 1401 عنوان کرد و فزود: دولت امسال برای 31 استان صندوقی تحت عنوان صندوق پیشرفت عدالت  با مبلغ دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفت و این صندوق را در اختیار استانداران هر استان قرار داده است.

وی بیان کرد: با راه اندازی این صندوق درآمدهای مازاد هر استان به جای واریز به خزانه کشور به صندوق استان‌ها واریز می‌شود که استان خوزستان با توجه به برخورداری از شرکتهای بزرگ نفتی، پتروشیمی و... منابع درآمدی آن به جای واریز به خزانه و مصرف در استان‌های دیگر وارد صندوق پیشرفت عدالت شده و در اختیار استاندار و شورای برنامه ریزی استان قرار داده می‌شود.

ایزدپناه در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا مبلغ صندوق استان خوزستان مانند سایر استان‌ها است؟ عنوان کرد:  این مبلغ براساس حساب و کتاب تخصیص داده شده و بر مبنای منابع درآمدی استان‌ها نیست.

وی پیش‌بینی رشد اقتصادی هشت درصدی در سال آینده توسط دولت را از نقاط ضعف بودجه سال آینده برشمرد، و گفت: رشد هشت درصدی اقتصاد کشور رقم بالایی است چرا که نمایندگان مجلس معتقد هستند این رشد محقق نمی‌شود.

ایزدپناه با تاکید بر اینکه اکنون رشد اقتصادی ما مثبت نیست و این حجم از رشد باید با سرمایه‌گذاری، بهره وری و .... همراه باشد در حالی که ما در حوزه سرمایه گذاری نتوانستیم کار خاصی انجام بدیم، عنوان کرد: تولید و اشتغال ما به آن صورت بالا نرفته، نرخ بیکاری ما بالااست و این رشد با واقعیت جامعه ما همخوانی ندارد.

وی افزود: ‌اگر به این نرخ رشد دست پیدا کنیم می‌توانیم بگویم از بحران بیکاری، اقتصادی،  تورم، تولید و... عبور کرده‌ایم

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول