اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بردی محمداف: احیای جاده بزرگ ابریشم با طرح «یک کمربند-یک جاده» چین مرتبط است

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: پروژه احیای جاده بزرگ ابریشم در فلسفه و مفهوم ژئواکونومیک خود با ابتکار جهانی چین در طرح «یک کمربند - یک جاده» مرتبط است.

بردی محمداف: احیای جاده بزرگ ابریشم با طرح «یک کمربند-یک جاده» چین مرتبط است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در اجلاس مجازی سران کشورهای آسیای مرکزی و چین شرکت و سخنرانی کرد.

این اجلاس که به صورت آنلاین برگزار شد، تحت ریاست «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و به سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورهای آسیای مرکزی و چین اختصاص داشت.

بردی محمداف در سخنانی با تاکید بر پیوند چند صد ساله کشورها و مردمان این منطقه با چین، خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس امروز نشان از اهمیت روابط بین کشورهای آسیای مرکزی و چین است.

وی افزود: چین با درک دوستی و همکاری ما جاده بزرگ ابریشم که از قلمرو آسیای مرکزی می‌گذشت، به عاملی برای توسعه و پیشرفت تمدن جهانی تبدیل شد که در آن تجربه عظیم و منحصر به فردی از تعامل، حسن همجواری، تبادل دانش، دستاوردهای علمی نهفته است.

رهبر ترکمنستان ادامه داد: همانطور که در این دیدار به طور مشخص اعلام شد، امروز همکاری کشورهای ما تأثیر سازنده قابل توجهی در تضمین صلح و ثبات جهانی دارد.

بردی محمداف در این زمینه تاکید کرد که ترکمنستان، چین و کشورهای آسیای مرکزی را شرکای کلیدی و همفکران خود در اجرای موثر دیالوگ جدید «گفت‌وگو ضامن صلح» در سطح بین المللی می‌داند.

وی خط لوله راهبردی گاز ترکمنستان - چین را که از خاک قزاقستان و ازبکستان می‌گذرد، به عنوان نمونه‌ای از روابط واقعی مشارکت مبتنی بر برابری و آگاهی از منافع چند جانبه مطرح کرد.

رئیس دولت خاطر نشان کرد پروژه احیای جاده بزرگ ابریشم ارائه شده توسط طرف ترکمن، در فلسفه و مفهوم ژئواکونومیک خود، با ابتکار جهانی چین در طرح «یک کمربند - یک جاده» مرتبط است.

همچنین وی بر اهمیت تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های بشردوستانه، آموزشی، ورزشی، ارتقای وضعیت روابط علمی و فرهنگی نیز تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان ضمن ارائه ایده‌ای برای ایجاد مکانیسمی برای برگزاری جلسات منظم بین نمایندگان جوامع علمی و پزشکی، خدمات اپیدمیولوژیک و بهداشتی و سایر بخش‌های مربوطه، توجه ویژه‌ای به تحکیم تلاش‌های مشترک با هدف مبارزه با شیوع بیماری همه گیر و پیامدهای اجتماعی-اقتصادی آن داشت. 

رئیس دولت ترکمنستان با تبریک برگزاری بازی‌های المپیک به رهبری چین و کل مردم چین گفت: بازی‌های المپیک زمستانی به جشن واقعی ورزش، صلح و دوستی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.

پس از سخنرانی پایانی «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین و سران کشورها بیانیه مشترکی را  تصویب کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول