اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| آیا ماجرای هفت‌تپه در شرکت کشت و صنعت میان‌آب شوش در حال تکرار است؟

کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب شوش نسبت به وضعیت قراردادها و دستمزدشان گلایه‌مند هستند و خواستار رسیدگی به موضوعات پیش آمده توسط مسوولین امر هستند.

فارس من| آیا ماجرای هفت‌تپه در شرکت کشت و صنعت میان‌آب شوش در حال تکرار است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، موضوع واگذاری شرکت‌ها و امتیازات بخش دولتی به بخش خصوصی از جمله موضوعاتی است که حداقل در خوزستان موفق نبود و به‌جای گره‌گشایی در بخش اقتصادی، گره‌های کوری در رونق تولید به وجود آورد و دودش علاوه‌بر تنگ کردن جیب قشر کارگری باعث رونق در فساد اقتصادی شد.

بزرگ‌ترین و بارزترین نمونه آن، شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه بود که در نهایت پس‌از پرده‌برداری از مفاسد اتفاق افتاده و تحت فشار افتادن کارگران به بخش دولتی بازگشت.

مدتی است که زمزمه‌های مشابه با مسائل و مشکلات هفت‌تپه در شرکت کشت و صنعت میان آب به گوش می‌رسد.

مخاطبان خبرگزاری فارس کمپینی با عنوان «کارگران کشت و صنعت میان آب وضعیت قراردادها و دستمزدشان معترضند» در سامانه‌ی «فارس من» ثبت کردند که خبرنگار فارس پیگیر این‌موضوع از کارگران شرکت شد.

کاهش سطح کشت نیشکر

شمس یکی از کارگران این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: مطالبه اصلی کارگران ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به نحوه واگذاری، قیمت‌گذاری و اهلیت مالکین بخش خصوصی شرکت است.

او می‌گوید: سطح کشت نیشکر که تأمین‌کننده شکر به‌عنوان یک محصول استراتژیک است پس‌از واگذاری به مالک فعلی از هشت هزار هکتار به زیر دوهزار هکتار رسید.

شمس ادامه می‌دهد: مالک فعلی، صاحب برند معروف در صنایع چیپس و کارخانه‌ای بزرگ است که علاوه‌بر نداشتن ارتباط و آشنایی با صنعت نیشکر نیاز به محصولاتی همچون سیب‌زمینی برای گردش چرخه تولید کارخانه‌های خود است که متأسفانه زمین‌های شرکت را برای سود و منفعت خود به زیر کشت سیب‌زمینی برده‌است.

عقد قرارداد به نام شرکتی دیگر/ تغییر قراردادهای فصلی به قراردادهای ساعتی

مشهدی از دیگر کارگران شرکت میان آب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: مالک این شرکت با انعقاد قراردادهای ساعتی حق‌وحقوق کارگران را به‌طور کامل و قانونی پرداخت نمی‌کند.

او می‌گوید: کارگران باغات مرکبات به‌صورت روزمزد و بدون بیمه و قرارداد جذب می‌شوند و به دلیل وجود مشکلات اقتصادی چاره‌ای جز پذیرفتن این شرایط شرکت نداریم.

مشهدی اضافه کرد: پس‌از پایان قراردادهای فصلی، تمدید قراردادها بنام شرکت کشت و صنعت میان‌آب انجام نشد و قراردادها به اسم شرکت پارس گستر که یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی است و بصورت ساعتی منعقد شدند و از سوابق ما که به نام شرکت میان آب بود در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

اخراج کارگران درصورت اعتراض به وضعیت موجود

قربانی از دیگر کارگران این شرکت می‌گوید: علی‌رغم وجود مشکلات فراوان و عدم رضایت کارگران نسبت‌به اقدامات و شایستگی مالک، در صورت بیان اعتراض بدون برگزاری هیچ کمیته‌ای اخراج می‌شویم.

او می‌گوید: قطعا شناخت و بررسی اهلیت مالک قبل‌از واگذاری‌ها در بخش خصوصی مهم است اما زیر نظر داشتن اقدامات وی پس‌از واگذاری مهم‌تر است اما متأسفانه مالکین، هم در هفت‌تپه و هم در میانآب پس‌از واگذاری به حال خود رها می‌شوند.

قربانی اضافه می‌کند: ما از متولیان و مسوولین انتظار داریم به مطالبات ما رسیدگی کنند چرا که خواسته ما پاسخ به مشکلات‌مان از طریق مجاری قانونی هستیم.

ظلمی که به کارگران شده است را قانونی فریاد خواهیم زد

حجت الاسلام مهدی علیزاده امام جمعه شوش، چند روز گذشته که در میان کارگران آمده بود، اظهار کرد: وزارت کار نیز قراردادهای ساعتی منعقد شده را خلاف قانون می‌داند پس این تخلف باید پیگیری شود.

وی افزود: انتظار می‌رود مسوولین امر بجای کارگران که دست‌شان خالی است، پیگیر تخلفات شوند. قطعا ظلمی که کارگران می‌شود را از طریق قانون فریاد خواهیم زد.

 

 

مسوولین شرکت پاسخگو نبودند

مسوولان شرکت و فرماندار کرخه  تا این لحظه پاسخی به تماس‌های مکرر خبرنگار فارس نداده‌اند،در صورتی که در آینده مسؤولان به این مطالبه کارگران پاسخ دهند در خبرگزاری اطلاع رسانی خواهد شد.

در صورت تمایل از این کمپین حمایت کنید. «کارگران کشت و صنعت میان آب به وضعیت قراردادها و دستمزدشان معترضند»

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول