اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

چتر همدلی بر سَر سیل‌زدگان کرمانی/ سفر رئیس‌جمهور تا جهادگرانی که به دل سیلاب زدند+فیلم

کرمان دی‌ماه امسال روزهای بحرانی‌ را پشت سر گذاشت؛ از سیل جنوب تا شرق و توفان در شرق استان. اما توفان مهربانی جهادگران، دولت و مردم بویژه حضور گرم رئیس‌جمهور در دیار کریمان گرمابخش دل‌ مردم سیل‌زده شد.

چتر همدلی بر سَر سیل‌زدگان کرمانی/ سفر رئیس‌جمهور تا جهادگرانی که به دل سیلاب زدند+فیلم

خبرگزاری فارس – کرمان: دیار کریمان دی ماه امسال را با روزهای تقریبا بحرانی  پشت سر گذاشت، ۱۳ دی ماه بود که همزمان با وقوع بارش‌های سیل‌آسا در جنوب استان نیروهای امدادی هلال‌احمر از مرکز و جنوب استان به مناطق حادثه دیده اعزام شدند و با به اعلام مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قریب به ۸۰۰ خانوار در شهرستان‌های قلعه‌گنج، منوجان و رودبار جنوب تحت تاثیر سیل قرار گرفته بودند.

بالغ بر ۲ هزار میلیارد خسارت / ۴۵۰ واحد مسکونی نیازمند تخریب و نوسازی

بنا به اعلام مجید سعیدی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان، خسارات ناشی از حوادث سیل، برف و توفان از ۱۲ تا ۱۶ دی ماه در ۱۹ شهرستان استان کرمان حدود ۲ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان ارزیابی و برآورد شد.

وی عنوان کرد: در این سیل جازموریان حدود یک‌هزار و ۴۰۷ راس دام تلف شده است  همچنین یک‌هزار و ۹۰۷ واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب دیده است که از این تعداد ۴۵۰ واحد باید تخریب و نوسازی و مابقی باید تعمیر شوند.

 

 

بارش‌های سیلابی دوم به فاصله دو هفته مجدد در استان کرمان آغاز شد، به‌رغم هشدارهای هواشناسی و آمادگی که توسط استان اعلام شد اما باز هم متاسفانه شاهد سیلاب در جنوب و شرق استان بودیم و این بار در گستره بیشتر و با شدت بیشتر و بنا به اعلام رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در ۲۷ دی ماه به ۷۰۰ نفر آسیب دیده از سیل در شهرستان‌های جنوب استان امدادرسانی آغاز شده بود.

حجم‌ خسارت‌های گسترده‌تر در بارش‌های سیلابی دوم

علی زینی‌وند استاندار کرمان ۲۹ دی ماه با اشاره به آبگرفتگی ۵ هزار و ۶۴ خانه در مناطق سیل‌زده کرمان، گستردگی منطقه تحت تاثیر سیلاب و میزان خسارت‌ها از وزیر کشور درخواست کرد، دستگاه‌ها و نیروهای نظامی تجهیزات لازم را آنی به جنوب استان کرمان ارسال کنند.


از کرملین تا کرمان؛ سفری کوتاه اما پر خیر و برکت

جمعه یکم بهمن‌ماه بود که خبر حضور سرزده رئیس‌جمهور در منطقه سیل‌زده جنوب کرمان در فضای مجازی و رسانه‌ها منعکس شد، خبری که که بسیار امیدوارکننده بود، اینکه آیت‌الله رئیسی پس از سفر مسکو بلافاصله عازم منطقه سیل‌زده کرمان شده بود خود موجی از امیدواری به دنبال داشت.

سفری کوتاه که به‌دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی امکان بازدید از تمام مناطق سیل‌زده فراهم نشد، اما همان چند ساعت هم به دل همگان چسبید از سیل‌زدگان و مسؤولان و گروه‌های جهادی و به ویژه مردم جنوب کرمان.

نشست اضطراری و مصوباتی که به دنبال داشت از جمله دستورات مهم آیت‌الله رئیسی برای پیگیری وضعیت مردم و جبران خسارات آنها همچنین تسریع در احداث و تکمیل سیل‌بند جیرفت قطعا در آینده جلوی بسیاری از تهدیدهای سیلابی را برای این منطقه محروم خواهد گرفت.
 


جهادگرانی که به دل آب زدند

گروه‌های جهادی به واسطه محرومیت حاکم بر منطقه جنوب کرمان به ویژه در شهرستان رودبار جنوب، زهکلوت و بخش جازموریان همچنین در شهرستان‌های قلعه‌گنج و منوجان سابقه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند و در هر بحرانی جلوتر از مسؤولان این گروه‌های جهادی و بسیجی بودند که به داد مردم رسیدند، از سیل زهکلوت در سال ۹۹ تا کمک‌های مومنانه‌ای که از ابتدای شیوع کرونا در دستور کار آنها بود.

دی ماه امسال هم به واسطه هشدارهای هواشناسی مبنی بر حجم‌ بارش‌های بالا در منطقه جنوب کرمان باز هم گروه‌های جهادی بودند که در کنار هشدارهای مسئولان خود را به منطقه رساندند و نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و به مردم اطلاع‌رسانی کردند.


گشت‌زنی شبانه جهادگران در مناطق قبل از وقوع سیل‌زده

علی‌اکبر جرجندی مسؤول مجمع جهادگران شهرستان رودبار جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشریح اقدامات جهادگران در سیل اخیر جنوب کرمان اظهار کرد: قبل از سیل مناطق حادثه‌خیز را شناسایی کردیم و برای هر منطقه یک تیم گذاشتیم به ویژه مراکز پرجمعیت و شب‌هایی که باران زیاد بود گشت‌زنی داشتیم و اگر سطح اب بالا آمده و خطری تهدید می‌کرد به مردم و حتی اگر جایی مشکلی پیش آمد سریعا به مسؤولان اطلاع‌رسانی می‌کردیم.

وی عنوان کرد: ساعت دو نیمه شب در سیل اول که رخ داد در روستای نهضت‌آباد بچه‌ها اطلاع دادند که سطح آب بالا آمده، ما بازدید و اطلاع رسانی کردیم که مردم مواظب باشند اما متاسفانه بند شکسته و وارد زمین کشاورزی شد اما خسارت جانی نداشت برای مردم و دام چون هشدارها را داده بودیم.

مسؤول مجمع جهادگران شهرستان رودبار جنوب ادامه داد: بعد از وقوع سیل اولین کار ما این بود که شناسایی اولیه از خانواده‌های سیل‌زده و خسارت‌هایی که به وسایل منازل آنها وارد شده بود انجام دادیم و آما را را به هلال‌احمر و مسؤولان دادیم.

 

 

از راه‌اندازی آشپرخانه تا تهیه لیست خسارت‌های مردم برای مسؤولان

مسؤول مجمع جهادگران شهرستان رودبار جنوب ادامه داد: همان شب سیل اطلاع دادند که یکی از افراد در اطراف چاه‌حسن در رودخانه درگیر سیل شدند که بچه‌های جهادی با کمک دو دستگاه تراکتور و اهالی به منطقه رفتند و آنها را نجات دادند.

جرجندی گفت: بلافاصله نانوایی‌ها هاهنگ کردیم و حدود ۳ هزار قرص نان از شهرستان‌های اطر اف تامین و تقسیم کردیم، چون نیاز اولیه مردم نان بود، تنورهای مردم خراب شده بود بر اثر سیل و هیزم‌ها خیس بود و پخت نان برای مردم امکانپذیر نبود.

وی تصریح کرد: در ادامه کار نیازها را بررسی کردیم به عنوان نمونه یک منطقه نیاز مردم آب معدنی بود و بین مردم بودیم روستاهایی که آب داشتند وسایل مردم شستشو شد، در روستای کروچان که بیشترین آسیب را دیده بود به همراه بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی یک آشپرخانه راه‌اندازی کردیم و روزانه دو تا سه هزار پرس غذا طبخ و بین روستاها تقسیم می‌شد.
 


مسؤول مجمع جهادگران شهرستان رودبار جنوب عنوان کرد: همچنین لیستی از افرادی که وسایل آنها از جمله یخچال و تلویزیون و موارد دیگر سوخته بود تهیه و برای هلال‌احمر و خیران فرستادیم که بتوانند جبران خسارت‌ها شود.

جرجندی با اشاره به پیگیری برای تعمیر سرویس‌های بهداشتی و سیل‌بندها عنوان کرد: بحث سیل‌بندها در روستای نهضت‌آباد با کمک سپاه شروع شده و در جاهای دیگر هم مطالبه راه کردیم که بازگشایی انجام گرفته است.

وی با اشاره به پیگیری برنامه‌های فرهنگ در توسط جهادگران در منطقه اظهار کرد: موضوع لوازم‌التحریر دانش‌آموزان را هم پیگیری می‌کنیم برای دانش‌آموزانی که در سیل دچار خسارت شدند تامین شود.

گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی از بومی تا غیر بومی در خدمت سیل‌زدگان

رضا اسماعیل‌کاخ مسؤول بسیج دانشجویی استان کرمان نیز به خبرنگار فارس گفت: دو گروه جهادی از نیروهای بومی محل و دو گروه هم از بچه‌های جهادی استان به شهرستان‌های سیل‌زده اعزام شدند که در روز اول بحث سرکشی و رسیدگی به مردم سیل‌زده را داشتند.

وی با اشاره به توزیع لوازم‌التحریر، بسته‌های معیشتی، غذای گرم و همکاری با نیروهای بسیج و سپاه در خصوص بحث تخلیه روستاها که راه ارتباطی آنها مسدود شده بود توسط گروه‌های جهادی افزود: گروه جهادی قیاس از گروه‌های بسیج دانشجویی استان نیز به منطقه اعزام شدند.


مسؤول بسیج دانشجویی استان کرمان اظهار کرد: نگاه ما این بود که صرفا همه چیز بحث عمرانی و معیشتی نیست و روحیه مردم نیز نیازمند توجه است و با توجه به سالروز ولادت حضرت زهرا (س) یک تیم جهادی برای برگزاری جشن به منطقه اعزام شد و برنامه‌های طنز، مولودی خوانی و نورافشانی و توزیع غذای گرم و بسته‌های نان خانگی توسط جهادگران شهرستان زرند و اهدای هدایا بین دانش‌آموزان را دنبال کردند.

حضور جهادگران از ابتدایی‌ترین لحظات سیل در بین مردم

حسین خالصی مسؤول گروه جهادی شهدای گمنام جیرفت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بسیج دانشجویی شهرستان‌های عنبرآباد و جیرفت با همکاری موکب محله امام رضا (ع) جیرفت از ابتدایی‌ترین لحظات سیل در منطقه زهکلوت حاضر شدند.

وی با بیان اینکه در مرحله اول با طبخ هزار پرس غذای گرم از شهرستان جیرفت یک تیم ۱۰ نفره برای ارزیابی منطقه و توزیع غذا بین سیل‌زدگان حاضر شد، تصریح کرد: طبق رصد و شناسایی تیم اولیه یک تیم ۳۰ نفره از بچه‌های جهادی با تجهیزات و امکانات از شهرستان راهی مناطق شدند.

خالصی بیان کرد: در بحث کار در منطقه از توزیع بسته‌های غذایی گرفته تا همکاری با بچه‌های هلال احمر، سپاه و بسیج و شستشوی منازل، راه‌اندازی کارواش برای شستشوی فرش‌های مردم آسیب دیده بین سیل‌زدگان انجام شد.

 

 

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر استان کرمان گفت: با توجه به بارش‌های اخیر در سراسر استان ۲۶ هزار نفر متاثر از سیل در طول مدت ۱۸ روز به صورت مداوم امدادرسانی و اسکان اضطراری شدند.

امدادرسانی و اسکان ۲۶ هزار نفر در سیل کرمان

وی افزود: ۳۰۰ تُن اقلام امدادی، زیستی و معیشتی در ۲۰۰ روستای حادثه دیده از سیل توسط جمعیت هلال احمر کرمان توزیع شده است. 

فلاح با اشاره به اینکه نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان کرمان به صورت مداوم در مناطق حادثه‌دیده از سیل امدادرسانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۱۸۲ تیم امدادی متشکل از ۷۷۳ امدادگر و نجاتگر در ۱۲ شهرستان متاثر از سیل خدمات امدادی ارائه کردند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول