اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

عدم تناسب اعتبارات ملی با بودجه مترو اسلامشهر/ تامین ۹۰ درصد اعتبارات توسط شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر گفت: اعتبارات ملی تخصیص یافته برای احداث مترو اسلامشهر با هزینه‌های این طرح تناسب ندارد.

عدم تناسب اعتبارات ملی با بودجه مترو اسلامشهر/ تامین ۹۰ درصد اعتبارات توسط شهرداری

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، محمد مهدی سلیمی رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر شامگاه شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه میدان نماز مترو اسلامشهر که با حضور نایب رئیس مجلس و استاندار تهران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات مورد نیاز پروژه احداث مترو اسلامشهر، اعتبارات دولتی تخصیص یافته برای این طرح متناسب و پاسخگویی این پروژه ملی نیست.

سلیمی افزود: برای اجرای طرح های عمرانی در حال اجرا مسئولین گذشته در شهرستان تلاش کرده و بسترسازی لازم را داشته اند تا امروز این طرح های عمرانی در سطح شهر اجرا شود که باید با رفع نواقص و تقویت مزایای به توسعه و تکمیل طرح‌ها کمک کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه مترو اسلامشهر بیان کرد: پروژه ملی مترو اسلامشهر می‌تواند با پیوست های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی زیادی داشته و خدماتی را برای شهرستان اسلامشهر و شهرهای اطراف ارائه کند، اگر در برنامه ششم و هفتم توسعه هم نگاهی شود، می توانیم رشد و توسعه منطقه را با تکمیل این پروژه های عمرانی با مولفه های یاد شده محقق سازیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر با انتقاد از کمبود تخصیص اعتبارات ملی برای احداث پروژه مترو اسلامشهر خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان اعتبارات دولتی تخصیص یافته برای پروژه مترو اسلامشهر متناسب با اجرای این طرح بوده و از مسئولین امر درخواست داریم تا در سرفصل بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار قابل توجه و مناسبی در نظر گرفته شود تا در جهت افزایش رفاه اجتماعی مردم این پروژه عظیم هر چه سریعتر به سرانجام برسد. 

تامین ۹۰درصد از منابع مالی مترو از اعتبارات شهرداری اسلامشهر 

محسن حمیدی شهردار اسلام شهر نیز در این مراسم طی سخنانی، اظهار کرد: برای احداث تونل مترو اسلامشهر بیش از ۹۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز، از محل بودجه شهرداری اسلامشهر تامین و هزینه شده است. 

حمیدی افزود: بر اساس قانون حمایت از سامانه های ریلی ۵۰ درصد از هزینه های احداث مترو بر عهده دولت و مابقی بر عهده شهرداری هاست، اما شهرداری اسلامشهر به جهت اهمیت و ضرورت اجرای این طرح تاکنون بالغ بر۴۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه داخلی خود هزینه کرده، در حالی که فقط ۳۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی برای این طرح تامین و هزینه شده یعنی بیش از ۹۰ درصد منابع مالی و هزینه‌های طرح را شهرداری اسلامشهر پرداخت کرده است.

وی با اشاره به چالش‌های فراوان و گریبانگیر استان تهران، بیان کرد :یکی از چالش‌هایی که استان تهران به خاطر برودت هوا همواره با آن درگیر بوده، آلودگی هواست که تردد بیش از چهار و نیم میلیون خودرو و بیش از سه و نیم میلیون موتورسیکلت آن را تشدید می کند و روزانه بالغ بر ۲۵ میلیون لاستیک با آسفالت درگیر بوده و اصطکاک تولید می کند، که یکی از مهمترین مخاطرات زیست محیطی از آن می‌توان نام برد و تنها راه برون رفت از آن حمل و نقل عمومی و بهترین نوع آن حمل و نقل ریلی است.

شهردار اسلامشهر با اشاره به آثار استفاده از مترو، تاکید کرد: بنابر اعلام کارشناسان در شهر تهران قبل از شروع کرونا روزانه بالغ بر ۱۹۵ میلیون لیتر کاهش سوخت داشته اند، لذا اهمیت پروژه مترو بر کسی پوشیده نیست و همواره احداث و تکمیل پروژه مترو یکی از مهمترین و ضروری ترین مطالبه مردم اسلامشهر بوده است.

وی تصریح کرد: مطالعه طرح احداث مترو اسلامشهر از سال ۱۳۸۸ آغاز و به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۱ در بودجه ملی کشور ردیف مشخص اختصاص یافت. از سال ۹۱ تا ۹۷ شهرداری تهران به عنوان کارفرما اجرای طرح انتخاب شده که پس از پیگیری‌های فراوان و عدم اجرای طرح در سال ۱۳۹۷ با تغییر کارفرما مدیریت اجرایی این طرح عظیم به شهرداری اسلامشهر انتقال و وارد فاز عملیاتی اجرای طرح شد که از سال ۹۸ عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد و تاکنون بیش از پنج کیلومتر از تونل مترو حفاری شده و پیشرفت خوب و قابل توجهی دارد.

حمیدی با اشاره به تامین اعتبارات مورد نیاز احداث ایستگاه میدان نماز مترو اسلامشهر، خاطرنشان کرد: این ایستگاه در دو طبقه و با مساحتی بالغ بر ۷۸۰۰ متر مربع و با اعتبار ۲۲۴ هزار میلیارد تومان در طی ۲۴ ماه احداث می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس کلنگ آغاز عملیات احداث ایستگاه میدان نماز اسلامشهر، توسط حجت الاسلام تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران به زمین زده شد و در ادامه سفر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه استاندار تهران از طرح احداث بندر خشک آپرین بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی اسلامشهر، مسکن مهر ضیاءآباد بازدید و از نزدیک در جریان روند اجرای طرح ها قرار گرفتند.

انتهای پیام /۶۷۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول