اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

نخبه گلستانی با اختراع خود احداث نهضت ملی مسکن را تسهیل می‌کند؟+ فیلم

با توجه به احداث مسکن در طرح «نهضت ملی مسکن» توسط دولت جدید اختراع مصالح ساختمانی جدید توسط نخبه گلستانی این امر را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشد.

نخبه گلستانی با اختراع خود احداث نهضت ملی مسکن را تسهیل می‌کند؟+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تولید انواع ملات خشک آماده و دیوار چینی پلیمری نه تنها در گسترش صنایع تکمیلی مانند توسعه ساخت داخل، ایجاد اشتغال، انتقال فناوری و غیره تاثیر فراوانی داشته بلکه با صادرات و تجارت جایگاه ایران را در مناسبات بین‌المللی ارتقاء داده و ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد، کاربرد مواد پلیمری در برخی از صنایع مانند صنعت ساختمان می‌تواند تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کند.

با توجه به اینکه دولت دکتر رئیسی قرار است سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی را در مدت چهار سال تولید و عرضه کند این صنعت می‌تواند در سرعت و تسهیل احداث مسکن و همچنین صرفه‌جویی در هزینه ساخت آن نقش بسزایی داشته باشد.

چند‌ جوان نخبه گلستانی با تولید انواع ملات خشک آماده جایگزین ملات سنتی در دیوارچینی و استرزنی و حذف ماسه و سیمان می‌توانند باعث تسریع در ساخت انبوه‌‌سازی در صنعت ساختمان خصوصا در طرح احداث نهضت ملی مسکن و تحویل زودتر از موعد در مقایسه با ملات سنتی شوند.


فرهاد طبرسا نخبه گلستانی

 

خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با فرهاد طبرسا نخبه گلستانی انجام داده است که با هم می‌خوانیم.

فارس: لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟
 طبرسا:
فرهاد طبرسا متولد سال ۱۳۷۵ مهندس مکانیک بیو سیستم فارغ التحصیل ارشد مکانیک  از دانشگاه فردوسی مشهد و مدیرعامل شرکت «کاوشگران آینده راستین استرآباد» که با همکاری چندین نفر از دوستان خصوصا دکتر حسن سلامتی در حال تولید این محصولات هستیم.

فارس: در خصوص چگونگی ورود به تولید این محصولات توضیحاتی دهید؟
طبرسا:
در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مشکلات و نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف این گروه بر آن شد تا با ابداع محصولات نوین ساختمانی گام موثری در این مسیر بردارد.

همانطور که می‌دانید در کشورهای پیشرفته استفاده از ملات سنتی در ساخت و ساز به شدت کاهش یافته و هراز گاهی محصولات جدید، سبک و سریع ساخت در کشورهای دیگر معرفی می‌شود.

همانطور که مستحضر هستید غالب ساخت و سازهای کشور ما به سبک سنتی و با ماسه و سیمان بوده که هم برای سازنده و هم خریدار با قیمت بسیار بالا تمام شده و هم سرعت ساخت بسیار پایین است. در استفاده از ملات سنتی آب شرب مصرفی که دولت با مشقت فراوان آن را استحصال می‌کند صرف ساخت و ساز می‌شود که همه اینها آسیب جدی به محیط زیست و سبب تنش شدید آبی خواهد شد.

نخستین تولید این مجموعه تولید ملات خشک آماده دیوار چینی بوده که سازنده پس از اجرای فونداسیون و اسکلت ساختمان در دیوار چینی  به هیچ وجه نیازمند به ماسه و سیمان نخواهد بود و این ملات خشک دیوار چینی در باکس‌های ۲۵ کیلویی تولید شده که تنها با حدود مصرف ۹ لیتر آب چند دقیقه میکس و هر یک از این پاکت‌ها می‌تواند بین ۶ تا ۷ متر مربع روی آجرسفال (ایتال)، بلوک سبک، لیکا و غیره اجرا شده و استحکام آن از ماسه و سیمان (ملات سنتی) بسیار بیشتر است.

ملات خشک بعدی که در حال تولید آن هستیم، ملات خشک استرزنی بوده که مانند ملات خشک دیوارچینی اماده شده و استاکار می‌تواند بین ۳ تا ۴ مترمربع از تنه دیوارها را استرزنی کند. این ملات سبب حذف گچ و خاک شده و بعد از چند روز می‌توان عملیات سفیدکاری را در داخل ساختمان اجرا کرد.


فرهاد طبرسا و محمدقاسم امیرخانی که در موفقیت این تیم نخبگانی همراهی و نقش مؤثری داشته است


از رنگ‌سفید این ملات استرزنی می‌توان برای استرزنی نماهای بیرونی ساختمان هم استفاده کرده و هر رنگ دلخواه را به آن اضافه کرده و تنه ساختمان را رنگی کرد.

محصول بعدی این شرکت تولید ملات خشک عایق جایگزین ایزوگام بوده که معمولا در تنه دیوارهای باران خورده کاربرد دارد و سبب حذف ایزوگام از تنه ساختمان می‌شود.

همانطور که می دانید ایزوگام هم در تولید، هم اجرا و هم زمان بلااستفاده شدن سبب آسیب به محیط زیست و احتمال تشدید آتش‌سوزی ساختمان و افتادگی بعد از چندسال از تنه ساختمان شده و این امر هزینه‌های مضاعفی برای ساکنان ساختمان در پی خواهد داشت.

محصول بعدی ؛ تولید انواع چسب پودری با جذب آب بالا و پایش مجرای کاشی، سرامیک، سنگ،پرسلان، آجرنما و پودر بندکشی بوده که متاسفانه این تیپ از چسب‌های پودری از خارج و  با پرداخت ارز کشور در این سال‌های تحریم وارد می‌شود که قیمت چسب‌های پودری تولید ما به مراتب ارزان‌تر و با کیفیت‌تر نسبت به محصولات خارجی است.

فارس: محصولات تولیدی شما نسبت به ملات‌های سنتی چه مزایایی دارد؟
طبرسا:
سرعت و سهولت در ساخت، عدم تخریب محیط‌زیست و عدم برداشت ماسه از بستر رودخانه‌ها، اراضی ملی و شخصی، کاهش مصرف آب و برق، کاهش تردد ماشین‌آلات سنگین حمل ماسه به ویژه در کلانشهرها و کمک در رفع آلودگی هوا و مهم‌تر از آن هزینه تمام شده ساخت بوده که با استفاده از محصولات ما هزینه ساخت تا ۴۰ درصد کمتر از ملات سنتی خواهد بود.

فارس: چه مشکلاتی در مسیر فعالیت خود داشته و دارید؟
طبرسا:
با توجه به اینکه شرکت‌ ما در واحدهای فناور و مرکز رشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مستقر بوده عملا حمایت خاصی از متولیان انجام نشده، شاید هم مرکز رشد امکانات لازم آن را نداشته است.

شرکت ما تسهیلات یک میلیارد تومانی تقاضا کرده و مصوب هم شده ولی بعد از گذشت یکسال از تصویب آن و بازدید کارشناسان صندوق پژوهش پارک علم و فناوری استان، متأسفانه هنوز ریالی برای خرید تجهیزات پرداخت نشده است.

بعد از ورود  حدود دو سال به مرکز رشد و واحدهای فناور منابع طبیعی هنوز اتاق و دفتری مستقل نداریم و تاکنون هر هزینه انجام شده از هزینه شخصی همه همکاران بوده و با وجود صرف هزینه بالا تاکنون توانستیم ۲۰ نفر را به طور تمام وقت و پاره‌وقت اشتغالزایی کرده و یک واحد تولیدی متروکه و راکد را با تغییر فعالیت فعال کنیم‌.

حمایت از نخبگان و توجه به‌مسائل و مشکلات آنها در راستای رفع این مشکلات مهمترین دغدغه همه نخبگان است.

همه نخبگان و کارآفرینان در عرصه تولید به عنوان سرداران جنگ اقتصادی بوده که انتظار دارند دولت انقلابی، جهادی و مومن فعلی که دل در گرو وطن، کشور و ملت داشته پشت آنها بوده و از شعار بی‌عمل پرهیز کند.

همه ما هم قسم شدیم تا به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و نهضت اشتغال را برای خیل بیکاران و جوانان در انتظار شغل و ازدواج فراهم کنیم و این امر با همکاری تنگاتنگ متولیان دولتی، نخبگان و صاحبان ایده و تولید میسر خواهد بود.

همه ما می‌دانیم در کشور میلیون‌ها نفر بیکار بوده و در انتظار اقدامات عملی دولت در راستای اشتغالزایی هستند.

دغدغه بعدی کارآفرینان و تولیدکنندگان این است که چرا با وجود تصویب قانون، محصولاتی که در داخل تولید می‌شود مشابه و عین آن محصولات  با پرداخت ارزهای آنچنانی از خارج وارد می‌شود که این امر علاوه بر بیکاری جوانان سبب خروج ارز در این روزگار سخت خواهد بود.

مشکل بعدی این است که دولت باید برای  افرادی که به عنوان نخبه انتخاب می‌شوند تمهیداتی بیاندیشد تا بتواند از ظرفیت این افراد در مراکز تولید و اشتغالزایی به‌جای پادگان  و خدمت سربازی که سود و خروجی خوبی ندارد استفاده کند. همانطور که قهرمانان ملی معافیت‌های سربازی دارند برای نخبگان هم در راستای استفاده از ظرفیت‌های علمی و ایجاد اشتغال و تولید تمهیداتی درنظر گرفته شود.

پیشنهاد می‌شود نخبگان به‌جای رفتن به پادگان و انجام امور روزمره برای گذراندن خدمت سربازی، وقت خود را صرف مطالعه، تحقیق، پژوهش، اختراع، اشتغال و در نهایت تولید کرده و یا اینکه نخبگان به‌جای خدمت سربازی  در ادارات خاص دولتی در راستای استفاده بهتر از ظرفیت آنها مستقر شده که خروجی این کار در نهایت موجب تولید و اشتغال برای جامعه و کشور خواهد بود.

فارس: با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم محصولات و تولید شما  در ساخت سریع این واحدهای مسکونی چه کمکی خواهد کرد؟
طبرسا:
با عنایت به حذف ملات سنتی بعد از اجرای فونداسیون و اسکلت در ساختمان استفاده از این مصالح نوین می‌تواند باعث  سرعت بیشتر در ساخت واحدهای مسکونی با قیمت تمام‌شده کمتر شود. چندسالی است بخش خصوصی از این مصالح در ساخت و ساز استفاده می‌کند و رضایت کامل دارد.

البته در حال حاضر هم این مصالح در پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در حال استفاده بوده و انتظار می‌رود متولیان امر، سرمایه‌گذاران ذیصلاح را به این شرکت و یا شرکت را به این سرمایه‌گذاران معرفی کنند و با ایجاد زیرساخت‌های تولید در این استان واقعا محروم از اشتغال، ما را در کمک بیشتر به دولت خادم، انقلابی، جهادی، مومن و دغدغه‌مند مشکلات مردم و کشور در راستای هرچه سریع‌تر ساخت واحدهای مسکونی یاری کنند.
 


انتهای پیام/۲۳۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول