اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قدم‌های روبه جلو برای حل مشکلات 15 ساله کارگران آی تی آی

سرانجام پس از جلسات متعدد، مدیرعامل کارخانه آی تی آی با فروش اموال غیر موثر بر تولید موافقت کرد؛ اتفاقی که می تواند به باز شدن گره 15 ساله احقاق حقوق کارگران بازنشسته کارخانه منجر شود.

قدم‌های روبه جلو  برای حل مشکلات 15 ساله کارگران آی تی آی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روز گذشته یکی دیگر از کارگران بازنشسته کارخانه آی تی آی فوت شد؛ این کارخانه هزار و 300 کارگر بازنشسته دارد که از سال 85، یعنی دو سال پس از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی تا کنون، به دنبال تسویه حساب و دریافت حقوق معوقه خود هستند.

در این سال ها 104 نفر از کارگران باز نشسته بدون آنکه به حق و حقوق خود دست یابند، فوت شده اند و اکنون خانواده های آنان در شرایط وخیم اقتصادی به سر می برند.

محمدهادی ایمانیه، هفتمین فردی است که در این 15 سال به جایگاه استانداری فارس رسیده و در چهار ماهی که از شروع  مسئولیتش می گذرد، جلسات متعددی برای حل مشکلات کارخانه های راکد استان از جمله آی تی آی برگزار کرده است.

اولین گام برای احیای این واحد تولیدی با سابقه، حل مشکل کارگری و پرداخت حقوق معوقه بازنشستگان است. آخرین جلسات مسئولین استانی تا پیش از این به فروش دارایی های غیر موثر بر تولید مانند بخشی از اراضی کارخانه که سوله های انبار در آن قرار دارد و به زمین بارانداز معروف است ختم شد.

طبق تصمیمات گرفته شده این اراضی نخست باید توسط شهرداری  تغییر کاربری  داده شوند تا ارزش آنها افزایش یابد و سپس با برگزاری مزایده و فروش، عواید آن صرف تسویه بدهی بازنشستگان و تهیه تجهیزات مورد نیاز کارخانه شود. اقدامی که اگر به سرانجام رسد مشکل 15 ساله بازنشستگان را که با قرار گرفتن در چرخه فرسایش زمانی سبب مغفول ماندن از دید مسئولین شده است را حل می‌کند.

موافقت و همراهی سهامداران اصلی و مالکان کارخانه با تغییر کاربری و فروش این اموال نقطه آغاز این این دومینو است که پس از چهار ماه جلسه و مقاومت مالکان کارخانه سرانجام در هفته گذشته با موافقت مدیر عامل، اتفاق افتاد.

موافقت مدیرعامل با فروش اموال

ضیائی مدیر عامل کارخانه در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: زمین بارانداز حدود 3 هکتار و نیم از اراضی کارخانه است که دو سوله، پست برق، درختان میوه و یک کارگاه نجاری  در آن قرار دارد. در زمان استاندار سابق تفاهم کرده بودیم که اصل پول را پرداخت کنیم و مابقی را پس از راه اندازی کارخانه از محل درآمد آن بپردازیم اما رویکرد استاندار جدید این نیست.

وی خاطرنشان کرد: پنج شنبه گذشته یک جلسه در ستاد اقتصاد مقاومتی برگزار شد و در آنجا فشاری روی ما بود که باید تقاضای تغییر کاربری زمین را ظرف یک هفته به شهرداری اعلام کنید.

ضیائی افزود: جلسات همگی فرمایشی شده و فقط گفته می شود این کار باید انجام شود اینکه چگونه انجام شود و تکلیف حقوق 5هزار سهام دار چه می شود مشخص نیست.

مدیرعامل  صنایع مخابراتی راه دور ایران اعلام کرد: ما نامه هایی به معاونت عمرانی استانداری، دادستان فارس و شهردار شیراز ارسال کرده این مبنی بر اینکه با تغییر کاربری زمین بارانداز، جهت حل مشکل کارگران بازنشته شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران با توجه به این نکته که زمین‌های بارانداز بخشی از کارخانه است و سالن تولیدی و انبارها و ایستگاه برق در آن مستقر هستند، موافقت کرده ایم.

مصوبات جلسه به ریاست دادستان

همچنین هاشم شمشیری، رئیس کانون بازنشستگان مخابرات راه دور ایران (آی تی آی)  در گفتگو با خبرنگار فارس در توضیح سیر اتفاقات رخ داده گفت: جلسه ای 19 مهر ماه برگزار شد و طبق مصوبات آن مقرر شد اراضی معروف به بارانداز که در جوار کارخانه قرار دارد تغییر کاربری داده شود و ملک خیابان اردیبهشت نیز  به مزایده گذاشته شود. پس از آن هم جلسات دیگری گرفته شد که هر کدام مصوباتی داشت اما در مجموع تقریبا هیچ کدام از مصوبات  انجام نشدند.

وی به دیدار مستقیم با استاندار اشاره کرد و گفت:  10 دی ماه جلسه ای با حضور استاندار در خانه کارگر تشکیل شد که ما نیز حضور داشتم و به استاندار عرض کردیم متأسفانه مصوبات شما اجرا نشده و او قول داد در جلسه با مقامات قضایی استان مسائل ما را پیگیری کند. 

شمشیری ادامه داد: پیرو گفته های استاندارد جلسه ای به ریاست دادستان فارس برگزار شد که ما حضور نداشتیم. اما با پیگیری که نسبت به محتوا و تصمیمات آن جلسه داشتم، توانستیم با معاون دادستان ملاقاتی داشته باشیم و مصوبات جلسه را برای ما قرائت کرد.

 

رئیس کانون بازنشستگان مخابرات راه دور ایران در خصوص مصوبات جلسه اخیر گفت: یکی از  مصوبات  این بود که خود سهامدار عمده و مالکین درخواست مزایده زمین بارانداز را بدهند که اعلام کردند این کار انجام شده است.

یکی دیگر از مصوبات این بود که بانک تجارت ملک خیابان اردیبهشت را به مزایده بگذارد، 50 درصد سهم خود را بردارد و 50 درصد دیگر را به مطالبات بازنشستگان اختصاص دهد.

برای این  مصوبه نیز گفته شد بانک با ارسال نامه ای از کانون کارشناسان دادگستری خواسته است برای ارزیابی ملک اقدام کنند.

رئیس کانون بازنشستگان مخابرات راه دور ایران در خصوص مصوبه دیگر این جلسه مبنی بر فروش سهام آی تی آی در منطقه ویژه و واریز وجه حاصل از آن به صندوق دادگستری جهت پرداخت حقوق کارگران، گفت: مورد دوم سهام منطقه ویژه اصلا نیاز به مصوبه نبود چون طی دو مرحله مزایده ما سهام را برداشته ایم ولی متاسفانه هنوز برای آن مشتری نداریم و این یکی دیگر از مشکلات ماست.

وی تاکید کرد: امیدواریم این صحبتهایی که مسئولین بیان می کنند، عملیاتی شود و به فراموشی سپرده نشود. زیرا در  15 سال گذشته ما مصوبات زیادی دیده ایم که هیچ کدام عملیاتی نشده اند.

شمشیری خاطرنشان کرد: راهکار مشخص است خیلی هم به سادگی قابل حل است. فقط عزم جدی می‌خواهد تا سریع به نتیجه برسد. ما از مسئولین محترم درخواست داریم بااراده و صادقانه مسائل ما را پیگیری کنند.

پرداخت حقوق کارگران مقدم بر  احیای کارخانه هاست

به نظر می رسد با موافقت مالک مبنی بر فروش اموال، اصلی ترین مانع حل مشکلات کارخانه آی تی آی، برداشته شد. پس از این آنچه مهم است پیگیری مسئولان و اراده آنان در حل مشکلات کارخانه است.

آی تی آی یکی از موفق ترین کارخانجات تولید تراشه ها و تجهیزات مخابراتی است که در با توجه به رشد فناوری و گسترش دامنه استفاده از این تجهیزات می تواند در سطح کشور و حتی با چشم انداز صادرات، نقش آفرینی کند.

چشم انداز رشد اقتصادی 7/5 درصدی استان جز با زنده کردن کارخانه جات تعطیل شده امکان پذیر نیست و پیش از هر اقدامی، تسویه حساب با کارگران و پرداخت حقوق معوقه آنان چه در آی تی آی، چه در قند ممسنی و سایر واحدهای صنعتی اولویت دارد. کارخانه ای که کارگران ناراضی و محروم مانده از حقوق خود را دارد، هرگز نمی تواند با آرامش به چرخه تولید بازگردد و هیچ نیروی انسانی که اصلی ترین دارایی یک واحد تولیدی است، در آن بی واهمه مشغول به کار نخواهد شد.

اگر کارخانه ای منابع مالی برای خرید تجهیزات و ماشین آلات برای بازگشت به تولید را دارد، پیش از آن باید برای تسویه حساب با کارگران اقدام کند، فرقی نمی کند آی تی آی باشد یا قند ممسنی، امری که سفارش دین اسلام نیز است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول