اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

امام‌جمعه قوچان: نباید حماسه ۳۰ دی مردم قوچان به فراموشی سپرده شود

امام‌جمعه قوچان گفت: حماسه عظیم ۳۰ دی ۵۷ مردم قوچان برگ افتخاری برای مردم و انقلابیون این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی بود و این حادثه نباید به فراموشی سپرده شود بلکه وارثان اصلی انقلاب آن را برای نسل‌های بعدی بازگو کنند.

امام‌جمعه قوچان: نباید حماسه ۳۰ دی مردم قوچان به فراموشی سپرده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق ظهر امروز در مراسم گرامیداشت حماسه ۳۰ دی ۵۷ مردم قوچان در مسجد جامع با اشاره به سابقه دیانت و معنویت مردم این شهرستان، اظهار کرد: مردم قوچان در ۲ مقطع حضور حماسی و پررنگی را در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی از خود نشان دادند که متأسفانه کمتر به این حادثه‌ها در طول سال‌های گذشته پرداخته‌اند.

وی بیان کرد: در شرایط آن روزهای جامعه، اختناق حاکم و استقرار ساواک شمال شرق کشور در این شهرستان مردم قوچان تشییع به‌یادماندنی برای واعظ شهید شیخ احمد کافی به نمایش گذاشتند و همین حرکت، به راهپیمایی عظیم علیه رژیم شاهنشاهی تبدیل شد.

امام‌جمعه قوچان حادثه ۳۰ تیر و تشییع شهید کافی را مقدمه‌ای برای قیام تاریخی مردم این شهرستان در ۳۰ دی ۵۷ دانست و خاطرنشان کرد: این حماسه عظیم برگ افتخاری برای مردم و انقلابیون این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی بود و این حادثه نباید به فراموشی سپرده شود بلکه وارثان اصلی انقلاب آن را برای نسل‌های بعدی بازگو کنند.

هراتی مطلق یادآور شد: کمتر قیامی در آن مقطع دیده می‌شود که به‌صورت خودجوش توسط مردم در مسجد صورت گرفته و ۲ شهید را در این راه تقدیم انقلاب کنند و سپس همان جوان‌های انقلابی حفاظت و نگهبانی از انقلاب را انجام دهند.

وی تأکید کرد: مردم این شهرستان علاوه بر حضور پرشور در پیش از انقلاب و مبارزات انقلابی علیه رژیم ستم‌شاهی، پس از انقلاب هم در راهپیمایی‌ها، انتخابات، محکومیت فتنه ۸۸ و غیره درصحنه حضور حماسی داشتند و پشتیبان خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت‌فقیه به شمار می‌آیند.

امام‌جمعه قوچان بابیان اینکه مسیر و روحیه حماسه ۳۰ دی ۵۷ و شهدای مسجد همچنان ادامه دارد، گفت: متأسفانه برخی ذهنیت خوبی نسبت به این شهرستان ندارند که باید این ذهنیت تجدید شود.

وی تصریح کرد: قوچان سهم بسزایی در انقلاب اسلامی دارد و باید اسناد تاریخی آن به‌صورت جامع و کامل جمع‌آوری شود.

گفتنی است مردم قوچان در حماسه ۳۰ دی ۵۷ و شرایطی که ساواک در دل مردم رعب و وحشت ایجاد کرده بود به میدان آمده و در مسجد عوضیه(جامع امام خمینی(ره)) علیه رژیم ستم‌شاهی قیام کردند و شهید محمدحسین کریمی و علی غلامیان را به‌عنوان اولین شهدای انقلاب در صحن مسجد تقدیم این نظام اسلامی نمودند.

بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی قوچان ۳۰ دی‌ماه به‌عنوان روز شهرستان قوچان نام‌گذاری شده است.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول