اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ایران صادرات گاز به ترکیه را متوقف کرد/ قیمت برق در ترکیه دو برابر شد

طبق گزارش رویترز، ایران اعلام کرده به خاطر مشکلات فنی به مدت 10 روز صادرات گاز به ترکیه را متوقف می‌کند، از سوی دیگر قیمت برق در ترکیه ظرف یک ماه برای مشترکان پرمصرف 125 درصد افزایش یافت.

ایران صادرات گاز به ترکیه را متوقف کرد/ قیمت برق در ترکیه دو برابر شد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، مقامات ترکیه‌ای امروز اعلام کردند که ایران صادرات گاز به این کشور را به مدت 10 روز و به خاطر مشکلات فنی متوقف کرده‌است.

این مسأله باعث شده تا نیروگاه‌های ترکیه‌ای مجبور شوند، مصرف گاز خود را تا 40 درصد کاهش دهند.

دولت ترکیه همچنین به شرکت‌های توزیع گاز در این کشور اعلام کرده که باید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تامین گاز مشتریان بزرگ گاز در این کشور را 40 درصد کاهش دهند. البته گفته می‌شود، مدارس و بیمارستان‌ها از اجرای این قانون مستثنی شده‌اند.

مقامات ترکیه می‌گویند: ایران به این کشور اطلاع داده که به مدت 10 روز و به خاطر مشکلات فنی صادرات گاز به این کشور متوقف خواهد شد، اما آنکارا گفته در حال مذاکره برای از سرگیری هر چه زودتر دریافت گاز از ایران است.

ترکیه برای تامین گاز خود تقریبا به طور کامل به واردات از ایران، روسیه و آذربایجان متکی است و آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در 10 ماه نخست سال 2021 ترکیه 16 درصد گاز مورد نیاز خود را از ایران دریافت کرده است.

قیمت حامل‌های انرژی در ترکیه به شدت افزایش یافته که دلیل آن بالا رفتن قیمت گاز در بازار جهانی و کاهش 44 درصدی ارزش پول ملی ترکیه بوده است.

گفته می‌شود؛ فقط این ماه قیمت برق در ترکیه به خاطر تقاضای بالا 125 درصد برای مشترکان پرمصرف و 50 درصد برای خانوارهای کم‌درآمد افزایش داشته است.

این ماه همچنین قیمت گاز در ترکیه برای مصارف خانگی 25 درصد و برای مصارف صنعتی 50 درصد افزایش یافته است. قیمت گاز نیروگاه‌ها در این کشورها نیز 15 درصد بالا رفته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول