اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بلاگرها مالیات می‌دهند؟

یکی از مشاغلی که با فراگیر شدن اینستاگرام رواج یافته، فعالیت افراد در حوزه بلاگینگ است که از مشاغل پردرآمدی نیز محسوب می‌شود، اما آیا بلاگرها مالیاتی می‌پردازند؟

بلاگرها مالیات می‌دهند؟

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ یکی از مشاغلی که با فراگیر شدن اینستاگرام رواج یافته، فعالیت افراد در حوزه بلاگینگ است که از مشاغل پردرآمدی نیز محسوب می‌شود.

بلاگری یک شغل است و بلاگر با توجه به تخصص، حرفه و مهارتی که دارد در حوزه‌های مختلف دست به تولید محتوا زده و درآمد کسب می‌کند.

امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد بلاگرها تبلیغات است و افراد فعال در این حرفه اقدام به تبلیغ محصولات و کالاهای صاحبین برندها و کسب‌وکارها می‌کنند، به طوری که یکی از زمینه تبلیغ محصولات غذایی، دیگری تبلیغ محصولات آرایشی، پوشاک و ... می‌پردازند. 

هرچند آمار دقیقی از میزان درآمد بلاگرها در دسترس نیست، اما با یک حساب سرانگشتی و دریافت تعرفه تبلیغات بلاگرها می‌توان  حدس زد که این درآمدهای میلیونی در بین بلاگرهایی با فالوروهای بالا بین 50 میلیون تا حتی یک میلیارد تومان در ماه متغییر است.

موضوعی که این روزها مطرح است این است که آیا بلاگرها مالیاتی بابت درآمد خود پرداخت می‌کنند یا خیر؟ سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: درآمد کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه‌ای کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است.

 

یوسف بیک می‌افزاید: درآمد کاربران حقیقی و حقوقی با بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور ناشی از تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، مشمول مالیات بر درآمد، مطابق قانون مالیات‌های مستقیم  است.

وی ادامه می‌دهد: این اشخاص ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی می‌باشند.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی ادامه می‌دهد: علاوه بر درآمد کاربران با بیش از 500 هزار دنبال کننده، اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام گستر تبلیغاتی، نسبت به مدیریت صفحه‌های رسانه‌های کاربر محور در راستای تبلیغات و بازار یابی و کسب و کار اشخاص دیگر اقدام می‌کنند، نیز بابت این فعالیت شغلی مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی و انجام تکالیف، وفق قوانین و مقررات مالیاتی، از جمله ارسال اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانه‌های کاربر محور در اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند.

یوسف بیک تصریح  می‌کند: این دسته از مؤدیان مالیاتی می‌بایست در اجرای مقررات مواد 100 و 110 قانون مالیات‌های مستقیم از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در موعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در قانون مالیات‌های مستقیم مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی حداکثر 4 ماه پس از انتهای سال مالی است و برای اشخاص حقیقی نیز سال مالی از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند است و مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی نیز حداکثر 3 ماه پس از پایان سال است، می‌گوید: کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده و پیام گستران تبلیغاتی باید بر اساس ماهیت شخص حقیقی یا حقوقی از طریق خوداظهاری، اظهارنامه عملکرد سال فعالیت خود در مهلت تعیین شده ارائه و مالیات متعلقه ابرازی را پرداخت  کنند.
سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خاطر نشان می‌کند: این اداره کل نیز بر اساس خوداظهاری، اطلاعات واصله، تحقیقات میدانی و عند الاقتضاء بررسی تراکنش‌های بانکی نسبت به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات این اشخاص با رعایت قوانین و مقررات و حسب مورد اعمال معافیت‌ها و نرخ صفر مالیاتی اقدام می‌کند.

یوسف بیک در خصوص شناسایی آن دسته از کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده و پیام گستران تبلیغاتی مشمول قانون که از ثبت نام در نظام مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری کرده‌اند، اضافه می‌کند: به استناد ماده 4 دستورالعمل اجرایی بند (ذ) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، اطلاعات لازم و فهرست مشمولان از سامانه‌های مالیاتی و دستگاه‌های متولی جمع آوری شده و پس از پایش، مطابق دستور العمل در تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور بارگزاری خواهد شد.

وی تاکید کرد؛ در قانون مالیات‌ها چه قانون مالیات مستقیم و چه قانون مالیات بر ارزش افزوده همواره اصل بر اعتماد به مؤدیان و خوداظهاری صورت گرفته توسط ایشان است، لکن در مواردی که مؤدی از انجام وظایف و تکالیف قانونی خودداری کرده و یا قصد در کتمان درآمدهای مالیاتی و عدم ابراز آن و تضییع حقوق دولت و بیت المال را داشته باشد با اعمال جرائم و گاهاً اعلام جرم نسبت به استیفای حقوق دولت و مردم و مبارزه با فرار مالیاتی اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/ی 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول