اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مخالفت فعالان محیط‌زیست قرقیزستان با ایجاد «اکو شهر» درسواحل ایسیک‌کول

در قرقیزستان فعالان محیط زیست با ساخت شهر «آسمان» در استان «ایسیک کول» مخالفت کردند.

مخالفت فعالان محیط‌زیست قرقیزستان با ایجاد «اکو شهر» درسواحل ایسیک‌کول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در پی پیشنهاد مقامات قرقیزستان برای ساخت «اکو شهر» در سواحل استان «ایسیک کول»، مخالفان طرح ساخت شهر «آسمان» نشستی در بیشکک برگزار کردند.

در طول این نشست، شرکت کنندگان خاطرنشان کردند دریاچه «ایسیک کول» و قلمرو مجاور آن یک منطقه زیست‌کره است و بنابراین ساخت یک شهر جدید در این منطقه می‌تواند به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل شود. در این راستا، فعالان تصمیم گرفتند به مقامات کشور و دادستان کل قرقیزستان برای درخواست ممانعت از ساخت شهر «آسمان» مراجعه کنند.

مقامات قرقیزستان ایده ساخت شهر دوستدار محیط زیست «آسمان» در سواحل دریاچه «ایسیک کول» را در جولای سال 2021 ارائه کردند.

«روشان صابیراف» مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد 12 سال است که در تلاش برای اجرای این پروژه با هدف تقویت ظرفیت گردشگری و سرمایه گذاری در کشور بوده‌اند.

شایان ذکر است که در توجیه ساخت شهر جدید در مساحت 4 هزار هکتاری، به رفع مشکل بیشکک و حل مشکل مه دود در پایتخت و همچنین احیای بخش صنعتی در «بالیکچی» و توسعه گردشگری در کشور اشاره شده است.

گفتنی است که «آسمان» برای جمعیت 500 هزار نفری و با ظرفیت افزایش تا میزان 700 هزار نفر طراحی شده و قرار است این پروژه طی 7 تا 10 سال اجرا شود.

در پی این موضوع، در 21 اکتبر، کابینه وزرای قرقیزستان ایجاد یک اداره دولتی برای ساخت «آسمان» را اعلام کردند و گفته شد که تامین مالی این پروژه از منابع خارج از بودجه تامین می‌شود.

به گفته رئیس جمهور، شهر «آسمان» مانند «آستانه» در قزاقستان با هزینه سرمایه گذاران خارجی ساخته می‌شود و مبلغ ایجاد «اکو شهر» آسمان، 20 میلیارد پیش بینی شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول