اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آنفلوانزا میان پرندگان قم یافت نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: هر ساله با فرارسیدن فصول سرد آنفلوانزای پرندگان فراگیر ‌می‌شود، امسال طی رصدی که از پرندگان موجود در سطح استان به ویژه پرندگان مستقر در ناحیه تالاب‌ها صورت گرفته، خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه در بین آن‌ها یافت نشده است.

آنفلوانزا میان پرندگان قم یافت نشده است


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سیدرضا موسوی مشکینی در نشست خبری که امروز با حضور اهالی رسانه به مناسبت ۲۹ دی، روز ملی هوای پاک در سالن جلسات دفتر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم برگزار شد، اظهار کرد: امسال شعار روز هوای پاک که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» است. 

وی با اشاره به جایگزین شدن «قانون هوای پاک» به جای طرح قدیمی «جلوگیری از آلودگی هوا» گفت: قانون هوای پاک طرح جامعی است که به تمام ابعاد مرتبط با موضوع آلودگی هوا پرداخته و عمده موارد مربوط به محیط زیست شهری را مورد توجه قرار داده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه قانون هوای پاک ۳۴ ماده قانونی و آیین‌نامه‌های اجرایی متفاوت را شامل می‌شود افزود: بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور با وجود اینکه چهار سال از اجرای قانون هوای پاک می‌گذرد تنها ۱۰ درصد مفاد آن در کل کشور اجرا شده است و ۹۰ درصد آن معطل مانده است.

موسوی مشکینی ادامه داد: در زمینه اجرایی شدن قانون هوای پاک در نگاه نخست همه توجهات به سوی سازمان محیط زیست است در حالی که در اغلب موارد این سازمان نقش نظارتی دارد و سایر ارگان‌ها مانند وزارت نفت، سازمان صمت و... به عنوان نهادهای اجرایی مطرح هستند. 

وی مشکلات مالی را بخشی از موانع اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت: مسئله محیط زیست با اقتصاد گره خورده است و با وجود مشکلات مالی، محیط زیست آسیب می‌بیند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: طی سفر اخیر رییس جمهور به استان قم مصوبه‌ای پیشنهاد داده شد مبنی بر اینکه ۱۰ ایستگاه ثابت سنجش هوا در راستای سنجش آلودگی و بررسی وضعیت هوا برای قم تامین شود.

موسوی مشکینی اضافه کرد: طی بازدید استاندار قم از منطقه ویژه سلفچگان که در آستانه هفته هوای پاک صورت گرفت تصمیمات مثبتی از جمله واگذاری مدیریت واحد سایت پسماند سلفچگان به شرکت خدمات این شهرک و همچنین ممنوعیت استقرار منابع آلاینده در استان گرفته شد. 

وی اذعان کرد: طی ۱۰ ماهه اخیر سال جاری حدود ۵۸۰ پایش از واحد‌های صنعتی مختلف در سطح استان صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد: در حوزه منابع طبیعی هر ساله همزمان با فرارسیدن فصول سرد مسئله آنفلوانزای پرندگان فراگیر ‌می‌شود، امسال طی رصدی که از پرندگان موجود در سطح استان به ویژه پرندگان مستقر در ناحیه تالاب‌ها صورت گرفته است خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه در بین آن‌ها یافت نشده است. 

موسوی مشکینی افزود: طی ۱۰ ماهه اخیر قم ۲۴۸ روز پاک و سالم، ۳۳ روز آلوده برای گروه‌های حساس، ۱۷ روز آلوده برای عموم مردم و چهار روز بسیار ناسالم و خطرناک را در بر داشته است. 

وی با اشاره به توسعه سدسازی‌ در استان‌هایی که در بخش ابتدایی حوزه آبریز قرار دارند گفت: اگر سد دوم هم در قزوین ساخته شود دریاچه نمک و تالاب‌های قم به کلی خشک می‌شوند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: قم در بخش انتهایی حوزه آبریز قرار دارد و تقدیر آبی این استان در استان‌های بالادستی رقم می‌خورد. 

موسوی مشکینی اضافه کرد: قم میلیاردها متر مکعب کمبود آب زیرزمینی دارد که ناشی از برداشت‌های مجاز و غیر مجاز است. 

وی بیان کرد: پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی تالاب‌ها ارائه شده است که امید است با شکل‌گیری و آغاز به کار آن وضعیت رسیدگی به تالاب‌های سراسر کشور از جمله قم بهبود یابد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد: استان قم ظرفیت بالایی برای استفاده از پنل‌های خورشیدی دارد و قرار بود اغلب دستگاه‌های قم به این پنل‌ها مجهز شوند ولی به دلیل قیمت بسیار بالای این پنل‌ها انجام نشد. 

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول