اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

لزوم بازطراحی صدور مجوزهای مشروط و ارائه راهکارهای زیست‌محیطی به صنایع/ بایگانی کردن راهکارهای خلاقانه!

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی گفت: مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی با تغییر رویکرد صفر و صدی در این حوزه و صدور مجوزهای مشروط به صنایع ممکن است و ارائه راهکارهای زیست‌محیطی از سوی مجموعه‌هایی مانند حفاظت محیط زیست، باید جایگزین برخورد و ایستادن مقابل فعالیت‌های صنعتی و تولیدی شود.

لزوم بازطراحی صدور مجوزهای مشروط و ارائه راهکارهای زیست‌محیطی به صنایع/ بایگانی کردن راهکارهای خلاقانه!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه در همایش روز ملی هوای پاک در تبریز، اظهار کرد: محیط زیست یکی از مهم‌ترین چالش‌های دنیا و این موضوع یکی از ارکان اصلی و پای ثابت برنامه‌های جهانی است و با توجه به این جایگاه و اهمیت در کشور ما نیز باید وزنه قابل توجهی در حوزه‌های مختلف به این موضوع و سلامت مردم و به ویژه هوای پاک داده شود که بر همین اساس در دوره قبل مجلس قانونی تحت عنوان هوای پاک نیز با تعیین تکالیف و اختیارات گسترده به دستگاه‌ها و سازمان‌های مسؤول به تصویب رسید.

وی گفت: در لایحه قانون برنامه ششم توسعه که به طور ناقص از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود، هیچ بندی در حوزه محیط زیست گنجانده نشده بود که با پیگیری‌های انجام گرفته از سوی نمایندگان این موضوع به یکی از بندهای اصلی و مفصل قانون برنامه ششم توسعه تبدیل شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در آسیب شناسی موضوعات حوزه محیط زیست نیز خاطرنشان کرد: بررسی تجارب مختلف جهانی نشان می‌دهد که تصمیمات سنجیده‌ای در این حوزه اتخاذ می‌شود اما در کشور ما عموماً به شکل صفر و صدی در این زمینه برخورد و نتیجه چنین رویکردی نیز این می‌شود که صنایع از سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان سازمان محیط ایست یاد می‌کنند.

فرهنگی ادامه داد: استرالیا به دلیل بهره‌برداری از بیشترین منابع معدنی جزو کشورهای آلاینده در سطح جهان بوده با این حال سازمان حفاظت محیط زیست این کشور زیرمجموعه وزارت صنعت است و بسیاری از مجوزهای صادره در این حوزه مجوزهای مشروط بوده و بر اساس آن هر تغییر و تخریبی در شرایط زیست محیطی مستلزم انجام اقدامات جبرانی و پیشگیری از آلایندگی است.

وی یادآور شد: این در حالی است که در کشور ما انجام فعالیت‌های صنعتی و تولیدی تبعات زیست‌محیطی و حتی آسیب به سلامت مردم را به دنبال دارد و در اکثر موارد انجام چنین فعالیت‌هایی منجر به تخریب محیط زیست و در نتیجه تهدید سلامت مردم می‌شود.

نماینده مردم در مجلس تأ کید کرد: مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید رویکرد مشروط در صدور مجوزها را در دستور کار قرار دهد و در مواردی نیز که راهی جز برخورد و ممانعت از فعالیت ندارد، به طور جدی و با هدف جراحی حساس و مثبت در این زمینه ورود کند و در گام دوم نیز ارائه راهکار، راه حل و پیشنهاد برای بهبود فرآیندهای تولیدی با رویکرد زیست‌محیطی در مواجهه با صنایع و واحدهای آلاینده مورد توجه قرار گیرد.

فرهنگی در ادامه یادآور شد: همکاری و تعامل با واحدهای دانشگاهی و پژوهشی در این خصوص، مانند سازمان ثبت اختراعات بسیار مؤثر خواهد بود، چرا که در چنین مجموعه‌های عموماً راهکارهایی خلاقانه بایگانی می‌شوند که ایده‌پرداز و مخترع به دلیل عدم عملیاتی کردن امکان اجرای آنها را ندارند اما در موارد متعددی راهکارهایی مؤثر برای حل مشکلات و معضل‌های جامعه از جمله مسائل زیست.محیطی ارائه می‌کنند و استفاده از آنها توجه و بهره‌گیری سازمان‌هایی مانند حفاظت محیط زیست را می‌طلبد.

انتهای پیام/۶۰۰۱۵/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول