اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

«آجر به آجر» تا ساخت کلاس درس/ خیرینی که با 10 هزار تومان یک آجر از مدرسه را تامین می‌کنند

دغدغه نبود مدرسه ایمن و بروز در شهرستان سروستان و نیاز مبرم دانش‌آموزان به مکان آموزشی مناسب و در شان مجموعه آموزش و پرورش سروستان موجب شده تا افرادی که دل در گرو انسانیت و همچنین آبادانی شهرشان دارند، قدم پیش گذاشته و در امر مدرسه‌سازی و ساخت آموزشگاه مشارکت نمایند.

«آجر به آجر» تا ساخت کلاس درس/ خیرینی که با 10 هزار تومان یک آجر از مدرسه را تامین می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، به محله جدیدی معروف به محله نیکان می روم؛ جایی که در قسمت‌های مختلفش، خانه های زیادی در حال ساخت و ساز هستند و این مکان به خاطر ساخت مدرسه خیرسازی که نامش را مدرسه نیکان گذاشته اند، معروف شده است.

مدارس روح و کالبد یک شهر هستند و به واسطه بودن این مکان ها شهر شکل آبادانی به خود می گیرد چرا که هرکجا علم آموزی و دانش باشد حتما آبادانی در پی خواهد داشت.

تداعی روزهای خوش مدرسه

وارد حیاط مدرسه می شوم و با دیدن شور و اشتیاق دانش آموزان در حیاط مدرسه خاطرات بسیار زیبایی برایم تداعی می شود.

سالها بود که دانش آموزان سروستانی، محیطی جدید و به روز نداشتند، ساختمانی که به غیر از زیبایی و امکانات خوبش، باعث شود توجه بچه ها به مدرسه جلب شود و همچنین والدین با خیال راحت، دلبندانشان را راهی کلاسهای درس کنند.

به مدرسه که وارد می شوم، اگر چه در ابتدا فکر می کردم به خاطر کرونا تعطیل باشد و ظاهرا با مدرسه ای خالی و بدون سر و صدا مواجه شوم ولی با دیدن دانش آموزانی که به مدرسه آمده بودند تا در امتحان نیم سال شرکت کنند، سر شوق آمدم.

حیاط مدرسه دلباز، روکش آسفالت نو، خط‌کشی‌های مرتب و فضای ورزشی رو باز که  بچه ها را نیز در صبح سرد زمستانی سر ذوق آورده است.

با دیدن نمای زیبای ساختمان، حیاط،  آب‌خوری و سرویس بهداشتی، ترغیب شدم به داخل بروم و از نزدیک این محیط آموزشی نوساز را ببینم.

همان طور که رنگ و روی بیرون مدرسه از یک مکان آموزشی ایمن خبر می داد، درون ساختمان نیز  فضایی بروز، دیوار هایی محکم، پنجره و اتاق هایی استاندارد و وسایل کامل آموزشی را داشت.

به همراه مدیر مدرسه به کلاسها سر می زنیم، بچه ها در ردیف های منظم و پشت سر هم در حال امتحان دادن هستند و سالن های پر نور، دیوار های رنگ آمیزی شده و صندلی های نو و استاندارد و ... توجه ام را جلب می کند.

مدیر مدرسه بیان کرد: مدرسه نیکان به همت خیرین مدرسه ساز و جلب اعتبارات توسط آنان ساخته شده است و با مدرن ترین امکانات ساختمان سازی در اختیار آموزش و پرورش سروستان قرار گرفته و در حال حاضر به صورت مدرسه راهنمایی 6 کلاسه پسرانه مورد استفاده قرار گرفته است.

منش خیرین و راه شهیدان؛ سرمشق دانش‌آموزان

بعد از کمی صحبت در مورد این فضای آموزشی، مدیر مدرسه توجه ام را به تابلویی جلب می کند که قرار است سر در نمازخانه مدرسه نصب شود و اسم شهید عبداله مسعودی بر روی آن نقش بسته است.

مدیر مدرسه گفت: نمازخانه مدرسه توسط خانواده شهید مسعودی ساخته شده است که باعث افتخار ما است و امیدواریم دانش آموزان با درس خواندن در این محیط علاوه بر یادگیری درس، منش خیرین و راه شهیدان را آموخته و ادامه بدهند.

 تعبیه وسایل سرمایشی، گرمایشی در جاهای مناسب و پرژکتورهایی که به سمت تخته وایت بردها تنظیم شده اند، صندلی های استاندارد همگی انتظار ورود دانش آموزان را می کشند.

به غیر از کلاسها، به سالن آزمایشگاه و اتاق استراحت معلمان، دفتر مدرسه، آبدار خانه که بسیار منظم و با فکر در جای مناسب تعبیه شده اند؛ سر می زنم.

طی تحقیقاتی که انجام شده است، یادگیری در مدرسه و در کنار معلمان با دانش و تجربه، زمانی موثر و ماندگار است که توام با احساس خوب و مثبت باشد و دانش آموزان با شور و شوق به مدرسه بیایند.

در بین چند نفر از دانش آموزان می روم که بعد از امتحان در کنار هم ایستاده اند و جواب سوالات را مرور می کنند و نظرشان را در مورد محیط مدرسه می پرسم.

دانش‌آموزان در انتظار بازگشایی مدارس

یکی از آنها فورا گفت:کاش می توانستیم به مدرسه بیایم و از این کلاسها استفاده کنیم من که چند ساله در مدرسه قدیمی درس خواندم امسال که به اینجا آمدم مدرسه تعطیل بود و سال بعد هم به مدرسه دیگری می روم؛ خوش به حال بقیه بچه ها که اینجا می مانند.

سه تا از دانش آموزان بعد از کلی دویدن به دنبال همدیگر، به جمع ما اضافه می شوند، یکی از آنها همین طور که نفس نفس می زند، بیان کرد: اینجا همه چیز عالی است، فقط دلمان میخواست مدرسه باز شود، بیاییم و فوتبال بازی کنیم و بعد همگی می خندند.

یکی دیگر از دانش آموزان گفت: دلم برای مدرسه و دوستام تنگ شده، مدرسه قبلی ما خیلی قدیمی بود حیاط نداشتیم، کلاسها تاریک بود، و من همیشه مشکل دیدن تخته کلاس را داشتم،حیف که کرونا هست.

دانش آموز دیگری گفت: مادر من که خیلی راضی هست من اینجا درس بخوانم چون مسیر خانه تا مدرسه، خیابان شلوغ ندارد و مدرسه جای امن و ساکتی ساخته شده.

اهمیت دادن به فضاهای آموزشی و رعایت اصول و استانداردهای مربوط به آن در طراحی این مراکز منجر به خلق محیطی متناسب با خواسته‌های روانی دانش‌آموزان و در نتیجه والدین و جامعه می گردد.

ریشه علاقه هر دانش‌آموز به آموختن در مدرسه و قرار گرفتن در محیط آموزشی شکل می گیرد و در صورت ناهماهنگ بودن محیط با انتظارات فرد، حس دافعه و عدم علاقه به یادگیری در او شکل می گیرد.

شکل و چیدمان کلاسها، رنگ، نور و تهویه، امکانات آموزشی، دکوراسیون داخلی و همه و همه در آموزش‌پذیری و ایجاد علاقه و رغبت در دانش‌آموزان مؤثر است.

چند مدتی است که دانش آموزان سروستانی داشتن این حس خوب تحصیل در مدرسه ای با امکانات جدید و نوساز را مدیون همت و نیت خیرینی هستند که همه مردم آنها را به نام خیرین مدرسه ساز می شناسند.

دغدغه نبود مدرسه ایمن و بروز در شهرستان سروستان و نیاز مبرم دانش آموزان به مکان آموزشی مناسب و در شان مجموعه آموزش و پرورش سروستان موجب شده تا افرادی که دل در گرو انسانیت و همچنین آبادانی شهرشان دارند، قدم پیش گذاشته و در امر مدرسه سازی و ساخت آموزشگاه مشارکت نمایند.

کار خیری که اثرش تا ابد می‌ماند و چه استعدادهایی که به واسطه تحصیل، به کشور و جامعه معرفی خواهند شد.

برای آشنایی با فعالیت ها و سوالات زیادی که در مورد مجمع خیرین مدرسه ساز در ذهن دارم با نائب رئیس این مجمع که خود نیز از فرهنگیان شهرستان است گفتگو کردم.

طرح آجر به آجر؛ از ایده تا اجرا

محمد محمودی در ابتدا با بیان اینکه ساخت مدرسه و مراکز آموزشی کار آسانی نیست و همین موضوع سبب شده تا مشارکت در این راه حرف اول را بزند گفت: خیرین مدرسه ساز از نیمه دوم سال 95  شروع به کار کردند و با پیوستن به خیریه‌ها و بنیادهای مدرسه سازی، جلب اعتماد خیرین، ترغیب مردم و از جمله فرهنگیان و ... کار ساخت فضاهای آموزشی و یاری رساندن به دانش آموزان سروستانی را شروع کردند.

وی اظهار داشت: برای اولین بار مجمع ما بود که طرح آجر به آجر را در سطح کشور مطرح کرد و گفتیم هر فردی که دوست دارد در راه ساخت مدرسه کمک کند ولو به اندازه یک آجر به قیمت 10 هزار تومان می‌تواند در این امر خدا پسندانه شرکت کند.

نائب رئیس مجمع خیرین افزود: مجمع خیرین دو طرح متری و آجری به منظور جلب کمک های خیرین، برنامه ریزی کرده که در طرح آجری به ازای هر آجر 10 هزار تومان خیرین مشارکت خواهند کرد که در شهر ما به این صورت است که تقریباً کمک‌های فرهنگیان به صورت ماهانه از ۱۰ هزار تومان شروع می شود تا ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان که به حساب قرض‌الحسنه واریز می کنند.

محمودی با بیان اینکه در مجموع 15 پروژه 74 کلاسه با 22 هزار مترمربع زیربنا و محوطه سازی با پیگیری مجمع خیرین ساخته شده است ادامه داد: نگاه مجمع خیرین به کل شهرستان هست و کل منطقه را در نظر گرفتیم، بصورتی که در حال حاضر حتی مناطق محروم و روستاهای سروستان مدارس بهتری نسبت به شهر دارند.

وی افزود: برای اولین بار بتن آماده که برای پی ریزی وارد سروستان شد را ما در ساخت مدارس به کار بردیم؛ از بهترین بتن و مصالحی که مورد تایید سازمان نوسازی است استفاده می کنیم و همیشه در ساخت و ساز ها به همراه مهندسین ناظر ما نیز نظارت کامل داریم.

وقتی بنیاد برکت به کمک خیرین می‌آید

نائب رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز سروستان با اشاره به اینکه ما 5 نوع، نوسازی مدرسه داشتیم گفت: یک سری از مدارس کاملا خیر ساز هستند مثل مدرسه روستای رکن‌آباد یا احمدزاده که همزمان با مجموعه خیرین افتتاح شد؛ یک سری مدارس مشارکتی هستند که خیرین و سازمان نوسازی با هم مشارکت دارند مثل مدرسه نیکان، شهید رجبی، مدرسه بابایی که در حال ساخت هست و مدرسه 3 کلاسه روستای نظرآباد و دارالقران که چندین سال نیمه کار به حال خود رها شده بود و با کمک خیرین  ساختش به اتمام رسید.

محمودی ادامه داد: یک سری مدارس که سازمان نوسازی خودشان ساختند مثل مدرسه شهدای کوهنجان و یک سری مدارس هست که با پیگیری مجمع خیرین مدرسه ساز، توجه بنیاد برکت را به سروستان جلب کرد و بعد از ارائه مشکلات موجود، بنیاد برکت که در روستاها مدرسه سازی می کند، شروع به ساخت مدرسه شهید امینی روستای کمال آباد، شهید اسپرجانی روستای تل پوک و حضرت زینب روستای مهارلو کرد.

وی گفت: برخی پروژه ها مشارکت سازمان نوسازی و بانک اقتصاد نوین بوده است، مثل مدرسه شهید یوسف اکبری، روستای طالب بیگی است.

این فرهنگی نیک اندیش اظهار داشت: اولین مدرسه خیرساز سروستان در حال حاضر 50 سال قدمت دارد که سرهنگ افخمی بانی ساخت این مدرسه بوده است و در آن زمان نیز این مکان را با بهترین و به روز ترین مصالح و امکانات ساخت که حتی در حال حاضر نیز قابل استفاده است و این نشان می دهد که مردم سروستان همیشه در انجام کارهای خیر و مدرسه سازی پیش قدم بودند.

محمودی بیان کرد: فضای آموزشی مناسب، به رضایت تحصیلی دانش آموزان و خانواده ها کمک می کند و الان می بینیم که مدارس نوساز با استقبال خانواده ها رو به رو شده و حتی دانش آموزانی هستند که خانه آنها تا مدرسه مسافت زیادی دارد ولی  والدین تمایل دارند که بچه ها یشان را در این مدارس ثبت نام کنند و حتی بر روی مهاجرت خانواده ها به شیراز نیز تاثیر گذاشته است.

نائب رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز سروستان با بیان اینکه مدیریت آموزش و پرورش سروستان در تمامی پروژه ها همراه مجمع خیرین بوده و همکاری همه جانبه داشته است، افزود: برای کمک به ساخت مدارس بیشتر با فرهنگیان تعامل داشتیم و رو در رو با آنها صحبت کردیم و تصمیم داریم برای نوسازی بقیه مدارس، اصناف و ادارات سروستان و مغازه داران سطح شهر سروستان را به این امر خداپسندانه تشویق کنیم، اگر چه که خیرین سروستانی همیشه پای کار هستند و گاهی اوقات به پیشنهاد آنها کارها انجام می شود.

بی‌تردید کمک به کودکان، جامعه تاثیر مستقیمی بر روی سرنوشت یک کشور خواهد داشت و در واقع خیرین مدرسه ساز با نقش خود در ساخت مدرسه کمک می‌کنند تا آینده کشور زیباتر و روشن‌تر شود چه بسا می‌توان گفت کار نیک این افراد برای همیشه ماندگار و جاودانه خواهد ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول