اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اقوام نزدیک «نظربایف» از سمت‌های خود برکنار شدند

طی چند روز اخیر، اقوام نزدیک نخستین رئیس جمهور قزاقستان که وظایف مختلفی را در این کشور بر عهده داشتند از سمت های خود برکنار شدند.

اقوام نزدیک «نظربایف» از سمت‌های خود برکنار شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اقوام نزدیک «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان از سمت‌های خود برکنار شدند.

بنابر گزارش بنیاد «سامروک خزینه»، با تصمیم هیات مدیره شرکت «قز‌ترانس‌آیل» از 14 ژانویه 2022، اختیارات «دیمش داسن اف» به عنوان مدیرکل (رئیس هیات مدیره) شرکت و با توجه به درخواست استعفای وی، زودتر از موعد مقرر خاتمه یافت.

داسن اف در سال 1981 در شهر آلماتی به دنیا آمده است. دارای سه تحصیلات عالی و مسلط به زبان‌های قزاقی، روسی، انگلیسی و ایتالیایی است. وی شوهر «عالیه نظربایووا» کوچکترین دختر نخستین رئیس جمهور قزاقستان است.

همچنین بنابر تصمیم شورای هیات مدیره شرکت ملی «قزاق‌گاز» از 14 ژانویه سال 2022، اختیارات «کایرات شریپبایف» به عنوان مدیر کل این شرکت ملی قزاقستان، با توجه به درخواست وی، زودتر از موعد مقرر خاتمه یافت.

شریپبایف متولد 16 آگوست سال 1963 در روستای «آقترک» استان «آلماتی» قزاقستان و فارغ التحصیل دانشگاه کشاورزی این کشور در سال 1985 و دانشگاه دولتی شهر آلماتی در سال 1999 است.  وی شوهر «دریغه نظربایووا» دختر بزرگ نخستین رئیس جمهور قزاقستان است.

علاوه بر این، «تیمور کولیبایف»، سومین داماد «نورسلطان نظربایف»، شوهر «دینارا نظربایووا» با درخواست خود از ریاست هیات رئیسه اتاق ملی کارآفرینان «آتامکن» استعفا داد.

کولیبایف در این سمت از سپتامبر سال 2013 میلادی فعالیت می‌کرد.

همچنین «صمد ابیش»، برادرزاده «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان از سمت معاونت اول کمیته امنیت ملی این کشور برکنار شد.

در پایگاه ریاست جمهوری قزاقستان در این مورد آمده است: با دستور رئیس جمهور «ابیش صمد ساتیبالدی اولی» از سمت معاون اول کمیته امنیت ملی جمهوری قزاقستان برکنار شد.

14 ژانویه دفتر مطبوعاتی کمیته امنیت ملی قزاقستان اعلام کرده بود آبیش همچنان در سمت معاون اول کمیته مذکور فعالیت می‌کند و از 13 ژانویه در مرخصی سالانه به سر می‌برد.

آبیش 43 ساله فارغ التحصیل آکادمی کمیته امنیت ملی قزاقستان و آکادمی سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه است. از مارس سال 2013 تا دسامبر 2015 به عنوان معاون و از سال 2015 تا به امروز معاونت اول کمیته امنیت ملی قزاقستان را بر عهده داشت.

برکناری و استعفای اقوام نزدیک نخستین رئیس جمهور قزاقستان در حالی صورت می‌گیرد که دهه اول ماه ژانویه امسال اعتراضات گسترده‌ای در سراسر این کشور رخ داد.

شایان ذکر است که 8 ژانویه کمیته امنیت ملی قزاقستان اعلام کرد «کریم ماسیم اف» رئیس سابق کمیته مذکور به اتهام خیانت به دولت بازداشت شده است. این کمیته روز پنجشنبه تصریح کرد که تحقیقات در مورد اتهام وی برای تصاحب قدرت با زور آغاز شده است.

علاوه بر این، به همراه ماسیم اف همچنین معاونان سابق کمیته امنیت ملی، از جمله «انور سادیقول اف» و «دائولت یرگاژین» بازداشت شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول