اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

در اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت کوتاه نخواهیم آمد/ فرصت جبران خسارت‌ها را داریم

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس با بیان اینکه ما در حوزه جمعیت به دنبال نجات ایران هستیم، گفت: خدا را شاکریم که اکنون فرصت جبران خسارت‌ها را در دوره دولت انقلابی داریم.

در اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت کوتاه نخواهیم آمد/ فرصت جبران خسارت‌ها را داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، امیر حسین بانکی‌پور امروز در نشست استانی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که به همت دانشگاه علوم پزشکی قم در سالن همایش‌های پردیس این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ابر بحران جمعیت یک موضوع فوق‌العاده جدی است اما هنوز نسبت به این موضوع فهم جمعی در جامعه به ویژه در میان مدیران وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند که قبلا جمعیت مزیت نبود اما اکنون جمعیت یک مزیت است؛ مزیت بودن جمعیت درست است اما موضوع این است که مسئله جمعیت فراتر از یک مزیت بودن است.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس با بیان اینکه ایران با پیری جمعیت خطرناک‌ترین بحران تاریخ را تجربه خواهد کرد، عنوان کرد: خطر بزرگی در چند قدمی ما است و ما نسبت به این بحران بی‌توجه هستیم درحالی‌که این بحران مرتبط با آینده دور نیست بلکه برای پیری من و شما است و اگر ما به فکر نباشیم فردا مشکل گریبان‌گیر ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه 30 سال دیگر 30 درصد جمعیت ایران پیر می‌شوند، عنوان کرد: اگر کشور با بحران جمعیت روبرو شود 150 سال زمان نیاز دارد تا کشور از این بحران خارج شود؛ ما در حوزه فرزندآوری و جمعیت با موضوع عمل به دستورهای شرعی روبرو نیستیم بلکه با یک بحران روبرو هستیم که اگر به فکر نباشیم کشور به تباهی کشیده می‌شود.

بانکی‌پور تصریح کرد: در بحران‌های دیگر شما می‌توانیم با استفاده از نیروی انسانی از شرایط سخت خارج شویم اما در بحران پیری جمعیت ما نمی‌توانیم از نیروی انسانی استفاده کنیم چراکه دیگر نیروی توانمند به تعداد نیاز در کشور وجود ندارد.

وی عنوان کرد: خسارت بزرگ دولت قبل این است که دوره طلایی جمعیت را از دست داده است و و در این فرصت 40 درصد ازدواج‌ها و 30 درصد زاد و ولدها کاهش یافته است که با توجه به جوان‌ها و خانم‌هایی که در این هشت سال امکان باروری داشتند یک خسارت بی‌سابقه به کشور وارد شده است.

بانکی‌پور عنوان کرد: هفت سال آینده دوره نقره‌ای برای جمعیت کشور است نه طلایی، افراد دهه 60 وارد سن 30 تا 40 سال شده‌اند و بر اساس برخی از تعاریف که سن بالای 35 سال را برای بارداری پر خطر می‌دانند دیگر کار جمعیت کشور تمام است به همین علت ما باید ادبیات خود را تغییر داده و از فرصت موجود استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده نمی‌دانم برخی از افراد جاهل هستند یا معاند، ما در هیچ قانونی اینقدر چکش‌کاری نداشتیم که فرصت دهیم هر مخالفی نظر خود را اعلام کند. بیش از 90 جلسه تشکیل شد و به همه فرصت دادیم که در مورد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صحبت کنند و اکنون بعد از این همه بررسی به هیچ کسی اجازه صحبت غیرکارشناسی در مورد این قانون را نمی‌دهیم.

بانکی‌پور با بیان اینکه ما در حوزه جمعیت به دنبال نجات ایران هستیم، گفت: خدا را شاکریم که اکنون فرصت جبران خسارت‌ها را در دوره دولت انقلابی داریم.

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: 30 سال است در این کشور مالیات، دستمزد، حقوق، ساعات اشتغال و نظام‌های آموزشی و پژوهشی در مسیر تهدید جمعیت بوده است و اکنون ما در قانون 73 ماده‌ای و 240 حکمی این پارادایم گسترده را به سمت افزایش جمعیت برده‌ایم؛ برای این 73 ماده کار دقیق صورت گرفته و هشت هزار نفر کار کارشناسی مطالعاتی غیر از مطالعات فردی انجام و 21 مسئله شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر فقط نظام بهداشت و درمان به عرصه افزایش جمعیت ورود کند به نرخ بالای جانشینی می‌رسیم چراکه 20 مورد از ماده‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مرتبط با وزارت بهداشت است.

بانکی‌پور با بیان اینکه فرهنگ‌سازی به ویژه در مراکز بهداشت و درمان موضوع بسیار مهمی است، عنوان کرد: بودجه تعریف شده است تا کارانه‌ای برای افزایش فرزندآوری در یک منطقه به کادر بهداشت و درمان آن منطقه اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه داروهای هرمونی باید با تجویز پزشک ارائه شود، گفت: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در هیچ صورتی کوتاه نخواهیم آمد و با تمام احترامی که برای وزیر بهداشت قائل هستیم اگر کوتاهی در وزارت بهداشت هم صورت گیرد مسئولان باید پاسخگو باشند.

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: روزانه بیش از دو هزار سقط در کشور داریم و نوع برنامه‌ریزی‌های ما در نظام بهداشت و سلامت به سمتی بوده که قبح سقط را از بین برده است؛ این تصمیم مهم را به مادر واگذار کردیم درحالی‌که این امر قتل انسان است و هیچ مرجعی اجازه نداده که ما فرزند را بکشیم و همه اجماع دارند به حرمت قتل یک جنین و ما حق نداریم برای جنین تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول