اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رواج فرهنگ دلالی مانع توسعه است/ زنجان شهر پروژه‌های ناتمام

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به فراگیر بودن فرهنگ دلالی در زنجان اشاره کرد و گفت: این فرهنگ در همه حوزه‌ها از جمله زمین، واحدهای مسکونی، کشاورزی، باغ شهر و متاسفانه زمین‌های شهرک‌های صنعتی رواج دارد، بنابراین عده‌ای هم با تصور دلالی اقدام به خرید زمین در شهرک آی تی کرده‌اند تاکنون اقدامی هم برای فعال‌سازی واحدهای مورد نظر نکردند که خوشبختانه دادستان و دیگر نهادهای نظارتی وارد موضوع شده و پیگیر هستند.

رواج فرهنگ دلالی مانع توسعه است/ زنجان شهر پروژه‌های ناتمام

حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان شهرک‌های صنعتی را یکی از زیرساخت های لازم برای اشتغال و فعالیت‌ واحدهای تولیدی دانست و اظهار کرد: پیگیری وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی فعال و راکد همچنین شهرک‌های تازه تاسیس در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیری وضعیت شهرک آی تی زنجان هم در دستور کار نمایندگان قرار دارد، افزود: راه‌اندازی این شهرک می‌تواند نقش موثری در توسعه حوزه آی تی استان و حتی کشور داشته باشد که تحقق این مهم نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز است.

وی  ادامه داد: معتقدم تعریف انجام شده برای شهرک آی تی که در گذشته انجام شده اقدام درستی بوده است که در حال حاضر ۴۰ هکتار از مجموع ۱۰۰ هکتار پیش‌بینی شده برای شهرک آماده واگذاری است و بقیه هم در مرحله فراهم کردن زیرساخت‌ها قرار دارد.

باقری با تاکید بر پایین بودن توان فعالان اقتصادی در حوزه آی تی افزود: یکی از دلایل فعال نشدن شهرک آی تی همین موضوع است و می‌توان گفت که همه افرادی که اقدام به خرید زمین در شهرک آی تی کرده‌اند تعمدی در فعال نکردن زمین مورد نظر نداشتند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمایت از فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در مرحله اول نیازمند ارائه تسهیلات است، تصریح کرد: دریافت این تسهیلات دشواری‌های خاص خود را دارد که اغلب انتظارات فعالان در این حوزه بر آورده نشده و در نتیجه تلاش‌ها به نتیجه دلخواه نمی‌رسد که وضعیت شهرک صنعتی آی تی هم همین است.

وی به فراگیر بودن فرهنگ دلالی در جامعه اشاره و تاکید کرد: این فرهنگ در همه حوزه‌ها از جمله زمین، واحدهای مسکونی، کشاورزی، باغ شهر و متاسفانه زمین‌های شهرک‌های صنعتی رواج دارد بنابراین عده‌ای هم با تصور دلالی اقدام به خرید زمین در شهرک آی تی کرده‌اند تاکنون اقدامی هم برای فعال‌سازی واحدهای مورد نظر نکردند که خوشبختانه دادستان و دیگر نهادهای نظارتی وارد موضوع شده و پیگیر هستند تا افرادی که با این هدف وارد شده‌اند از چرخه خارج شوند که راهکارهای خود را دارد.

باقری با تاکید بر ضرورت ورود افراد توانمند در حوزه سرمایه‌گذاری برای حضور در شهرک آی تی انجام گفت: فکر نکنم دولت در این مورد خیلی مقصر باشد، چرا که توسعه این شهرک نیازمند حضور افراد کار بلد در این عرصه است که با توجه به شرایط به نظر مقرون به صرفه نیست، چرا که واحدهای توانمند در این حوزه مناطق نزدیک به پایتخت را با توجه به عدم وجود مشوق در استان‌هایی مانند زنجان ترجیح می‌دهند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه تفاوت فاحشی در مشوق‌های ارائه شده برای سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مناطق دورتر از پایتخت به لحاظ قانونی وجود ندارد، ادامه داد: به نظر تا وقتی که تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران ارائه نشود وضعیت شهرک آی‌تی نیز بهبود نخواهد یافت چرا که در این مدت دعوت‌های فراوانی از واحدهای اقتصادی فعال به عمل آمده است که نتیجه بخش نبوده است.

وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای فعال سازی شهرک آی تی زنجان توجه به فعالیت حوزه مربوط به خودرو در بخش تولید قطعات است به شرط اینکه زمینه این نوع فعالیت فراهم شود.

باقری با اذعان‌به روشن نبودن شرایط در حال حاضر افزود: نقطه امید در استان حضور افشارچی به عنوان متخصص حوزه هوش مصنوعی به عنوان استاندار است که با توجه به علاقه شخصی و تخصص وی در این حوزه می‌توان مطمئن بود که این طرح به حال خود رها نشده است از طرفی دولت هم برای پیشگامی زنجان در این حوزه برنامه دارد که اگر بتواند در این حوزه کاری بکند می‌توان عملکرد را مثبت ارزیابی کرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت در شهرک آی تی به عنوان یک ظرفیت خالی مانده است، افزود: هر چند نمی‌خواهم مطالب ناامید کننده مطرح کنم ولی باید متوجه باشیم که طی این سال‌ها پروژه‌های زیادی در زنجان کلنگ زنی شده و به نتیجه نرسیده است که پتروشیمی، سرب روی، شهرک آی تی، فازهای جدید ایران ترانسفو، دو خطه کردن راه آهن نمونه های آن هستند.

وی با بیان اینکه به نظر در استان زنجان هیچ پروژه‌ای به پایان نمی‌رسد، افزود: شاید عدم توانمندی مالی که قابل قبول است یکی از دلایل این نابسامانی باشد، منتهی رواج فرهنگ دلالی که موجب حبس دارایی‌های مردم در حوزه‌های مختلف شده مهم‌ترین دلیل این عقب‌ماندگی محسوب می‌شود.

باقری با بیان اینکه سرمایه‌های مردم به جای کمک به ساماندهی اقتصادی جامعه در حوزه‌های مختلف حبس شده است، خاطرنشان کرد: هدایت و ساماندهی این دارایی‌ها بدون شک در بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه استان موثر خواهد بود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با تاکید بر تلاش نمایندگان برای جلب نظر هلدینگ‌های اقتصادی برای حضور در استان زنجان به عنوان یک تعهد اخلاقی و عرفی افزود: همه نمایندگان این موضوع را پیگیر هستند، چرا که دغدغه توسعه استان را دارند، منتهی باید متوجه بود که در این مورد قانون حمایت خاصی از مناطقی مانند زنجان نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه هستند سرمایه‌گذارانی که انگیزه حضور در استان زنجان را دارند، ادامه داد: اغلب این سرمایه‌گذاران تعصبات بومی دارند ولی خوب باید متوجه بود که عموم سرمایه‌گذاران در هر شرایطی به دنبال سود خود هستند، بنابراین باید برای سرمایه‌گذاران انگیزه حضور ایجاد کرد و الا مناطق نزدیک به پایتخت برای سرمایه‌گذاری همواره در اولویت خواهند بود به مانند آنچه در استان روی داده که شرق زنجان همواره جذاب‌تر از غرب بوده است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول