اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نقش دلالان در مغفول ماندن نماد قطب «آی تی» کشور /اقدامات آماری برای مصوبه7ساله+ فیلم

راه‌اندازی شهرک صنعتی مربوط به حوزه آی تی از مصوبات سفر دولت روحانی در سال 1393 بود ولی همه نمادهای این قطب این روزها در دیوار مشاهده می‌شود، چرا که هر چند فعالیت چندانی از این شهرک دیده نمی‌شود ولی اطلاعیه‌های فروش زمین‌های آن در سایت‌های خرید و فروش و توسط دلالان بیانگر اوج فعالیت در این محل است.

نقش دلالان در مغفول ماندن نماد قطب «آی تی» کشور /اقدامات آماری برای مصوبه7ساله+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ایجاد شهرک و تبدیل زنجان به قطب آی تی از مصوبات نخستین سفر حسن روحانی به زنجان در سال 1393 بود که طبق مصوبه اولیه باید یک شهرک در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار احداث و صنایع مربوط به آی تی و صنایع مربوط به الکترونیک در این شهرک مستقر می‌شد.

طی این سال‌ها و با وجود اعلام بهره‌برداری از این شهرک، بعد از حدود هفت سال گویا هنوز در این محل نشانه‌ای از پویایی مورد نظر مشاهده نمی‌شود و در واقع مهم‌ترین خبر این شهرک، را باید در سایت «دیوار» دید که حاوی اطلاعیه‌های فروش زمین این شهرک، با وجود ممنوعیت قانونی برای خرید و فروش این زمین‌ها است که در این میان هر از چند گاهی خبر حضور مسؤولان در این بازار جلب توجه می‌کند که وظیفه راستی آزمانی آن بر عهده چه کسی است، خدا می‌داند!

این مهم بیانگر همان قاعده حضور جدی دلال‌ها در این شهرک به مانند دیگر امور است که اجازه طی روند را در روال عادی خود نمی‌دهد به غیر از همه این موارد جدی نبودن ایجاد این شهرک برای مسؤولان هم به نوعی محرز است، چرا که طی این سال‌ها تقریبا هیچ اقدام قابل توجهی با وجود مهم بودن موضوع انجام نشده است که نوعی اتلاف منابع محسوب می‌شود.

فراهم نبودن زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله گاز از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی این شهرک اعلام می‌شود و دیگر اینکه هیچ برنامه مدونی با وجود تصویب ایجاد این شهرک در حوزه دیجیتال از سوی مدیران پس از بهره‌برداری رسمی آن وجود نداشته است.

زمین پیش‌بینی شده برای شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی در فاصله ۱۲ کیلومتری از شرق زنجان در محلی معروف به روستای «کهناب» واقع شده است.

فقط با چند جست‌وجوی ساده در سایت‌های خرید و فروش می‌توان پی برد که با وجود ممنوعیت فروش زمین‌های شهرک آی تی قطعات این شهرک در سایت‌هایی آگهی به راحتی در حال خرید و فروش است.

یکی از فعالان حوزه آی تی در این رابطه در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با بیان اینکه احداث شهرک صنعتی آی تی در زنجان مصوبه سفر نخست روحانی به زنجان است، اظهار کرد: عنوان این مصوبه قطب برق، الکترونیک و آی تی نام داشت.

 

فقط چند واحد در شهرک آی تی مستقر شده است

افشین آشوری به جانمایی انجام شده برای شهرک پیش‌بینی شده برای مصوبه مورد نظر اشاره و تصریح کرد: هر چند ممکن است جانمایی محل مورد نظر برای شهرک صنعتی به لحاظ نزدیک بودن به شهر مزیت داشته باشد، ولی این زمین در زیرساخت‌ها مشکلاتی دارد.

وی با بیان اینکه فاز نخست شهرک مورد نظر در ۴۰ هکتار آماده‌سازی شده است، افزود: چند شرکت برقی، نیروگاه خورشیدی و... در محل مستقر شده، ولی بقیه زمین‌ها یا به حال خود رها شده و یا در دست دلالان است.

فعال حوزه آی تی با تاکید بر اینکه زیرساخت گاز در شهرک مورد نظر در حال حاضر مشکل دارد، ادامه داد: طبق قانون باید 50 درصد از واحدهای مورد نظر در محل مستقر شده باشند تا شرکت گاز اقدام به سرمایه‌گذاری در محل بکند، چرا که انتقال خطوط گاز از پست تا درب ورودی شهرک‌ها یا نواحی صنعتی بر عهده شرکت گاز است که انجام نشده است.

وی برق مورد نیاز شهرک آی تی را 5 مگاوات اعلام و تاکید کرد: در جذب سرمایه‌گذاران حوزه آی تی برای این شهرک ضعیف عمل شد، چرا که شهرک‌های صنعتی آی تی نیاز به سوله‌های آنچنانی ندارد، مگر اینکه تولیدکننده آنچنانی در شهرک سرمایه‌گذاری کند.

 

باید شرکت‌های تولیدکننده در حوزه برق در این شهرک مستقر شوند

آشوری به وجود قانون در مورد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: بنیه شرکت‌های نرم‌افزاری آی تی در اوایل کار به خصوص در زنجان معمولا ضعیف است.

این فعال حوزه آی تی ارائه تسهیلات با تنفس را از راهکارهای موجود برای کمک به شرکت‌های آی تی دانست و افزود: هر چند اقداماتی برای راه‌اندازی این شهرک انجام شده ولی در مجموع کاری از پیش نرفته و به مانند آنچه که در دوره استانداری، استاندار سابق پیش آمد، باید متوجه بود که شرکت‌های تولیدکننده در حوزه برق هم باید در این شهرک مستقر شوند.

وی با اشاره به ادعاهای موجود در مورد انجام کار در فاز نخست شهرک آی تی تاکید کرد: احساس من این است که این شهرک هم به دست دلال افتاده، چرا که موضوع شهرک‌های صنعتی چه در حوزه آی تی و چه در حوزه‌های دیگر همان رسالت غیردولتی است، یعنی همان انتفاع (سرقفلی) فروخته می‌شود.

آشوری بر ضرورت استفاده از فرصت ایجاد شده برای ایجاد شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی به عنوان یک فرصت تاکید کرد و ادامه داد: خود استاندار با همراهی مسؤولان مربوطه باید جلسه ویژه بگذارند که نه گل و بلبل بلکه واقعیت‌ها گفته شود که چرا به این وضعیت رسیده‌ایم، من می‌گویم که از عنوان قطب هم استفاده نکنیم، چرا که ما به غیر از صنعت روی که 150 تا 160 میلیون دلار از صادرات 180 میلیون دلاری آن از  زنجان انجام می‌شود، در هیچ حوزه‌ای قطب نیستیم.

فعال حوزه آی تی با تاکید بر نقش‌آفرینی آی تی در تحقق رشد اقتصادی 8.7 درصدی پیش‌بینی انجام شده برای استان زنجان افزود: نکته مهم در این حوزه جذب سرمایه در این حوزه از داخل و خارج استان است و ما وظیفه داریم که جذب سرمایه بکنیم که کنار گذاشتن مقوله داخل و خارج و بومی در این مورد یک اصل محسوب می‌شود.

وی موفقیت در این حوزه را نیازمند درس گرفتن از دیگران دانست و گفت: یادمان باشد که دبی امارات برای جذب نیرو از ایران از جمله در حوزه آی تی برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده است که اگر به اخطارها توجه نشود، دچار مشکل متخصص حوزه آی تی خواهیم شد همچنانکه همین الان هم دچار این مشکل هستیم.

 

حضور در شهرک پیام کرج از دلایل عدم استقبال از شهرک آی تی زنجان

آشوری با تاکید بر اینکه حوزه آی تی سال‌ها است که تحریم است و به سرانجام رسیدن یا نرسیدن برجام نافرجام هم در آن تاثیری ندارد، افزود: با وجود تحریم بودن این حوزه، ولی ما در آن مشکلی نداریم چرا که به مدد جوانان آتش به اختیار کمبودی در آن احساس نشده است، ولی در حال حاضر این جوانان متخصص به دلیل عدم نیل به اهداف مورد نظر هم در حال ترک کشور هستند.

وی اجرای پروژه‌های دارای ارزش افزوده را برای توسعه با هدف پرداخت سود به کارکنان را ضروری دانست و ادامه داد: یادمان باشد دیگران برای جذب جوانان متخصصان اقدامات خاصی از جمله پرداخت‌های 5 هزار دلاری انجام می‌دهند و ما ...

این فعال حوزه آی تی حضور نیروهای متخصص در شهرک پیام کرج را از دلایل عدم استقبال از شهرک برق، الکترونیک و آی تی زنجان عنوان و تاکید کرد: کسب و کارهای این حوزه یخی هستند «باید به موقع عمل شود» یعنی اینکه محصولات این حوزه نباید در گمرک معطل شود، چرا که زمان استفاده خاص خود را دارد وگرنه به درد نمی‌خورد.

 

نبود ارزیاب حوزه آی تی و الکترونیک در گمرک زنجان

وی از عدم حضور ارزیاب حوزه آی تی و الکترونیک در گمرک زنجان خبر داد و گفت: من چندین بار هم این موضوع را بیان کردم و حتی گفته‌ام که این کالاها نباید به گمرک منتقل شود، بلکه ارزیاب باید با حضور در انبار آن را ارزیابی کند.

آشوری با بیان اینکه واردات کالاهای مورد نیاز حوزه آی تی از استان‌های دیگر همچون تهران و جنوب کشور انجام می‌شود، افزود: ما بارها این نیاز را مطرح کردیم و پاسخ شنیدیم که درخواست کننده وجود ندارد، در حالیکه ارائه خدمات نیازمند درخواست کننده نیست و در این مورد حتی پیشنهاد ارائه دوره آموزشی هم به متولیان داده شده تا ارزیاب حرفه‌ای هم تربیت شود.

فعال حوزه آی تی با بیان اینکه سرانه تولید لوازم خانگی بعد از تحریم رشد قابل توجهی داشته است، افزود: یک واحد از این تولیدی‌ها به زنجان منتقل نشد و سوال من این است، چرا؟

وی با تاکید بر اینکه بحث دلالی در همه شهرک‌های صنعتی وجود دارد، گفت: راهکار این مشکل خلع ید از مالکان زمین در صورت عدم فعالیت در حوزه تولید است که قانون آن هم وجود دارد که اجرای آن نیاز به مدیران متخصص، جهادی و از همه مهم‌تر جسور و مقتدر دارد و اخطار فایده‌ای ندارد.

آشوری با اشاره به خودگردان بودن شرکت شهرک‌های صنعتی افزود: عدم وجود بودجه دولتی، دست مدیران فعال در این شرکت را بسته است.

این فعال حوزه آی تی ادامه داد: بیایید بحث قطب را فراموش کرده و فقط برای توسعه اقتصاد دیجیتال در زنجان برنامه‌ریزی مدون انجام دهیم که در این حوزه باید بخش خصوصی را وارد و از توانایی آن‌ها استفاده کنند چرا که این بخش برای فعالیت در اقتصاد اگر به سود فکر نکند حتما سرمایه خود را از دست خواهد داد به همین دلیل دقت بیشتری خواهد کرد.

بازدید از زمین‌های واگذار شده در شهرک کهناب برای مشخص شدن وضعیت

در این رابطه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان هم طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس از زیرسازی 40 هکتار از مجموع 100 هکتاری زمین‌های شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی خبر داد و گفت: زمین‌های واگذار شده در مرحله پیگیری نقشه و دریافت مجوز قرار دارند.

محسن عباسی با تاکید بر مشکلات ناشی از خلع ید زمین‌هایی که قبلا در شهرک‌های صنعتی افزود: ولی مطمئن باشید این مشکلات در مورد زمین‌های شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی روی نخواهد داد، چرا که به محض سر رسید قانونی اخطارها صادر و در صورت فعال نشدن واحدهای تولیدی مد نظر برای خلع ید به دادگاه معرفی خواهند شد.

وی از برنامه‌ریزی برای بازدید از شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی تصریح کرد: در این بازدید وضعیت همه زمین‌های واگذار شده ارزیابی و بر اساس وضعیت اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی با تاکید بر تلمبار شدن مشکلات ناشی از عدم رسیدگی قانونی به وضعیت زمین‌های واگذار شده در شهرک‌های صنعتی ادامه داد: باید متوجه بود که این زمین‌ها به شرط حق انتفاع واگذار می‌شود و هدف واگذاری زمین دولتی نیست و این زمین در صورتی واگذار می‌شود که پروانه بهره‌برداری و پایان کار برای واحد تولیدی دریافت شده باشد، ولی تا زمانی که زمین خالی باشد اختیار خلع ید برای شرکت وجود دارد.

وی تاکید کرد: به محض پایان مهلت درج شده در واگذاری زمین در شهرک‌ صنعتی برق، الکترونیک و آی تی نسبت به مشخص شدن وضعیت این زمین‌ها اقدام خواهد شد، چرا که اغلب واگذاری‌ها در سال‌گذشته انجام شده است.

عباسی با تاکید بر اینکه فروش زمین‌های واگذار شده در شهرک‌های صنعتی از جمله شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی ممنوع است و در این رابطه اخطارهایی هم صادر شده است، تصریح کرد: در صورت خرید و فروش هم این اسناد باید به نام خریدار انتقال پیدا کند که چنین اقدامی انجام نمی‌شود بنابراین این اقدامات غیرقانونی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه نگهبانی پیش‌بینی شده برای شهرک صنعتی موظف به حفاظت از اموال و تاسیسات خود شرکت است، افزود: این نگهبانی وظیفه‌ای در قبال حفاظت از اموال واحدهای صنعتی ندارد و این وظیفه بر عهده خود مالکان است و تاکنون نتوانستیم هیچ کدام از شهرک‌ها را حصارکشی کنیم.

تلاش برای حل مشکل گاز شهرک آی تی

وی به عدم توافق با شرکت گاز برای انتقال خط  انتقال به شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی در دوره مدیریت قبلی این شرکت اشاره و تصریح کرد: صحبت‌هایی با مدیر فعلی انجام شده و قرار است در مورد گاز کشی به شهرک آی تی و شهریار دیداری برگزار شود.

عباسی به آغاز واگذاری زمین‌های شهرک آی تی با واگذاری سه فقره زمین در سال 97 اشاره کرد و گفت: واگذاری در سال 98 هم کم بود ولی تعداد واگذاری‌ها در سال گذشته بود که به 39 مورد رسید و اخطارهای کم‌کاری برای این زمین‌های واگذار شده هم که کاری در آن‌ها انجام نشده هم صادر شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه برای 30 مورد دیوار کشی، 45 مورد تخصیص زمین و 10 مورد هم سوله اخطار صادر شده است، ادامه داد: اگر بنا باشد طبق زمان‌بندی انجام شده کاری در شهرک انجام نشود، قراردادهای سال 99 فسخ خواهد شد.

وی به انعقاد 23 قرارداد در سال 1400 اشاره و تاکید کرد: این قراردادها به تازگی منعقد شده است.

عباسی از واگذاری 21 هکتار از مجموع 40 هکتاری زمین در شهرک آی تی خبر داد و گفت: 15 هکتار زمین در این شهرک فروخته شده است که 5.5 هکتار باقیمانده است که در آستانه واگذاری است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تاکید کرد: در مجموع برای 39 قرارداد زمین موجود در شهرک صنعتی آی تی اخطار صادر شده و طی نامه‌ای به آن‌ها ابلاغ شده است که به هیچ وجه حق واگذاری زمین در این شهرک وجود ندارد چرا که فروش به صورت حق انتفاع است و زمین فروخته نشده است کما اینکه اجازه صدور سند به اسم نفر دوم هم وجود ندارد.

 

خلع ید از 50 هکتار از زمین‌های شهرک‌های صنعتی استان

وی از خلع ید 50 هکتار از زمین‌های واگذار شده در شهرک‌های صنعتی استان خبر داد و افزود: پرونده 40 هکتار از این زمین‌ها هم در حال طی روند اداری برای خلع ید است، بنابراین تعارفی با کسی نداریم و اگر کار تولیدی انجام نشود خلع ید خواهد شد.

عباسی تاکید کرد: موضوع ممنوع بودن خرید و فروش زمین در شهرک‌ها صنعتی به روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود.

در حال مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی از ممنوع بودن هر گونه خرید فروش زمین‌های شهرک آی تی زنجان خبر می‌دهند در حالیکه این زمین‌ها به راحتی در برخی آژانس‌های معاملاتی مسکن نیز مانند برخی سایت‌ها خرید و فروش می‌شود.

مدیر یکی از آژانس‌های مسکن در این زمینه با بیان اینکه تعداد خاصی از آژانس‌ها به خرید و فروش زمین‌های این شهرک اقدام می‌کنند، گفت: شاید فقط چند دلال در این زمینه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه بر خلاف اظهارات مدیران شهرک‌های صنعتی خرید و فروش زمین‌های شهرک صنعتی آی تی به راحتی انجام می‌شود، تصریح کرد: دلالان به راحتی و با شگردهای خاص زمین‌های شهرک را خرید و فروش می‌کنند.

وی با اشاره به دستور اصناف در زمینه ممنوعیت خرید و فروش زمین‌های شهرک صنعتی آی تی تصریح کرد: همه این اخطارها و ممنوعیت‌ها فقط در حد حرف است.

 

افق روشنی برای شهرک آی تی وجود ندارد

با گذشت هفت سال از افتتاح و بهره‌برداری از این شهرک هنوز افق روشنی برای آن وجود ندارد و سرماه‌گذاران و چند واحدی که در این شهرک مستقر شده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند با کمبودهای موجود در این منطقه کنار بیایند.

نبود امنیت برای واحدهای در حال ساخت و یا مستقر شده، نبود گاز به عنوان یک انرژی ارزان قیمت با وجود وعده‌های مسؤولان شهرک و دولتی‌ها در دولت گذشته کار را به جایی رسانده تا کسانی که در شهرک آی تی زنجان زمین خریداری کرده‌اند تمایلی برای آغاز کار نداشته باشند.

باید دید دولت جدید و محسن افشارچی، استاندار زنجان برای آینده این شهرک که می‌تواند به عنوان یک قطب در کشور مطرح و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کند چه برنامه‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام/73004/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول