اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

هشدار قرقیزستان در مورد انتقال تروریست‌ها از طریق مرزهای کشورهای منطقه

نخست وزیر قرقیزستان در سخنانی گفت: بی ثباتی و افزایش خشونت می‌تواند منجر به پیچیده شدن وضعیت اجتماعی و اقتصادی در قزاقستان شده و بر همه کشورهای منطقه تاثیر منفی به جای گذارد.

هشدار قرقیزستان در مورد انتقال تروریست‌ها از طریق مرزهای کشورهای منطقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان در سخنرانی خود به وضعیت قزاقستان اشاره کرد و اظهار داشت: تحولات سیاسی و امنیتی که در سطح جهانی وجود دارد بر وضعیت نظامی و سیاسی منطقه تحت مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: حوادث فاجعه بار اخیر قزاقستان گواه این امر است. عناصر مخرب با استفاده از فرآیندهای داخلی کشورها فعالیت‌های ترکیبی تروریستی خود را برای تضعیف دولت، امنیت و تمامیت ارضی دنبال و فضای هرج و مرج، بی بند و باری و جنایتکاری افسارگسیخته را ایجاد می‌کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا، ابتکار طرف قزاقستان برای فعال‌سازی مکانیسم‌های سیستم امنیت جمعی سازمان در شرایط کنونی، بی‌تردید موید وحدت نظر کشورهای عضو نسبت به چالش‌ها و تهدیدات موجود امنیتی است. اصول بنیادین ایجاد و عملکرد سازمان پیمان امنیت جمعی، سیاست خارجی و مولفه‌های نظامی آن با در نظر گرفتن پتانسیل موجود، امکان پاسخگویی به موقع به شرایط بحرانی را فراهم می‌کند. امروز اولویت اصلی سازمان تثبیت کامل وضعیت در قزاقستان است. ما از نخستین روزها با نگرانی اتفاقات قزاقستان برادر را دنبال می‌کنیم، با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن مخالفیم و صمیمانه خواهان بازگشت هر چه سریعتر اوضاع به حالت عادی و برقراری نظم و آرامش در این کشور هستیم.

نخست وزیر قرقیزستان گفت که در پی درخواست کمک قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی، قرقیزستان اقدام به اعزام 150 نفر نظامی و همچنین 8 دستگاه خودروی زرهی و 12 وسیله نقلیه به این کشور کرد.

به اعتقاد این مقام سیاسی قرقیز، بی ثباتی و افزایش خشونت می‌تواند منجر به پیچیده شدن وضعیت اجتماعی و اقتصادی در قزاقستان شده و بر همه کشورهای منطقه تاثیر منفی به جای گذارد. بنابراین فراهم کردن شرایط برای تردد بلامانع مسافران و کالا در امر توسعه اجتماعی و اقتصادی و حفظ ثبات در منطقه بسیار مهم خواهد بود.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات دریافتی، سلاح گرم زیادی در اختیار عوامل جنایی قرار گرفته و خطر جابجایی جنایتکارانی از طریق مرزهای کشورهای منطقه وجود دارد که در که در اتفاقات اخیر قزاقستان حضور داشتند. بنابراین وضعیت کنونی قزاقستان ما را ملزم به تلاش مشترک برای بازگرداندن ثبات و جلوگیری از حملات به تأسیسات نظامی، اداری و اجتماعی این کشور می‌کند. به عنوان یک اقدام حمایتی، قرقیزستان تصمیم گرفت به شهروندان همه کشورها، از جمله قزاقستان، اجازه ورود به قلمرو قرقیزستان از طریق مرز کشور با قزاقستان را بدون ارائه گواهی نتایج منفی آزمایش‌های PCR بدهد.

جباراف ادامه داد: این روزها، طرف قرقیزستان همچنین اسکان موقت برای شهروندان قزاق که از ترکیه، امارات متحده عربی و سایر کشورها برگشته و در فرودگاه بین‌المللی «ماناس» قرار گرفتند، بر عهده گرفته و آنها را به صورت سازمان یافته به مرز مشترک با قزاقستان منتقل می‌کند. باعث خوشحالی است که بسیاری از شهروندان قرقیزستان ارائه انواع کمک‌های داوطلبانه، همدلی خود با مردم قزاقستان را ابراز می‌دارند. تمام مردم قرقیزستان در این روزهای سخت عمیقاً با برادران قزاقستان همدردی می‌کنند و صمیمانه آرزوی حل و فصل هرچه سریع‌تر اوضاع به نفع مردم این کشور را دارند.

نخست وزیر قرقیزستان همچنین اشاره کرد که اخیراً در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی در مورد دست داشتن اتباع خارجی، از جمله قرقیزستان در اتفاقات اخیر قزاقستان پخش شده است. در این رابطه خواستار انجام تحقیقات شفاف و منصفانه در چارچوب قوانین قزاقستان و بر اساس توافقات دوجانبه و چندجانبه هستیم.

وی در بخش پایان سخنان خود، عنوان کرد: قرقیزستان همواره طرفدار ثبات، توسعه اقتصادی و اجتماعی، تقویت حاکمیت و شکوفایی قزاقستان است. قرقیزستان همیشه در کنار قزاقستان بوده و هست. در صورت لزوم و بنا به درخواست طرف قزاق، ما آمادگی داریم تا بر اساس پیوندهای خانوادگی قوی دو ملت برادر، کمک‌های لازم را به مردم قزاقستان ارائه کنیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول