اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رحمان: خطر جریان سلفیت و وهابیت در منطقه جدی است

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به اوضاع قزاقستان نسبت به خطر جریان سلفیت و وهابیت در منطقه هشدار داد.

رحمان: خطر جریان سلفیت و وهابیت در منطقه جدی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در سخنانی اظهار داشت: از اقدامات رهبری قزاقستان برای عادی سازی وضعیت و برقراری نظم و ثبات در این کشور حمایت می‌کند.

وی گفت: حوادث اسفبار قزاقستان بار دیگر لزوم تقویت همکاری‌های جامع و مشترک ما برای مبارزه علیه تروریسم و ​​افراط گرایی و جنایات سازمان یافته فراملی، از جمله قاچاق مواد مخدر را برجسته کرده است. در نشست‌های سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه کشورهای مستقل همسود و سازمان همکاری‌های شانگهای بارها بر وجود هسته‌های منفعل تروریسم بین المللی و افراط گرایی مذهبی در کشورهایمان تاکید کرده‌ام.

رئیس جمهور تاجیکستان ادامه داد: تلاش‌های آنها برای جذب شهروندان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی یک روز هم متوقف نشده است. در کشورهای ما ایدئولوژی فوق العاده مخرب افراط گرایی به شدت در حال ترویج است که امروزه به یکی از سلاح‌های اصلی در دست دشمنان‌مان تبدیل شده است که پتانسیل افراط گرایی را به طور جدی افزایش می‌دهد و تهدیدات بی ثباتی اوضاع در کشورهای‌مان را ایجاد می‌کند. در این راستا، به طور ویژه باید به فعالیت خصمانه جریان سلفیت و وهابیت اشاره کرد. پیروان این جریان به عنوان هسته اصلی داعش شناخته می‌شوند.

رحمان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما در تاجیکستان تمام تلاش‌های ممکن در امر مبارزه به فعالیت‌های تبلیغاتی خرابکارانه نمایندگان سازمان‌های ممنوعه را به کار گرفته‌ایم. همه ساله شاهد افزایش منابع اینترنتی هستیم که دارای ماهیت تروریستی هستند. متاسفانه روند تحت تاثیر تبلیغات سازمان‌های تروریستی قرار گرفتن شهروندان کشورهای ما و از جمله مهاجرین کاری، تضعیف نشده است.

وی با اشاره به تحولات سال‌های گذشته در خاورمیانه، تصریح کرد: طی مدت نسبتا کوتاهی ده‌ها هزار نفر شهروندان کشورهای شوروی سابق در عراق و سوریه حضور یافتند. بخشی از آنها از بین برده شدند. اینجا سوالی منطقی پیش می‌آید که باقی آنها کجا هستند؟ چه تعدادی از آنها بازداشت و به کشورهایشان تحویل داده شدند؟ بنابراین برای کشورهای ما لازم است تا فعالیت سرویس‌های ویژه خود را در امر مبارزه با جنایات سازمان یافته فراملی و از جمله در فضای سایبری بیشتر هماهنگ کنیم. من در سطح اتحادیه کشورهای مستقل همسود پیشنهاد تهیه سیستم دفاع از فضای اطلاعاتی را مطرح کردم. بر آنم که این موضوع برای سازمان پیمان امنیت جمعی نیز به موقع و مهم است.

رئیس جمهور تاجیکستان بر ضرورت مشارکت بیشتر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد و گفت: کشورهای عضو نیاز به تقویت هماهنگی‌های سرویس‌های ویژه در امر مبارزه با جنایات سازمان یافته فراملی، شناسایی و مسدود کردن کانال‌های رفت و آمد شهروندان به مناطق تشدید فعالیت‌های افراطی دارند. این موضوع به کانال‌های ورود و خروج افراد دست داشته در تروریسم و افراط گرایی در منطقه مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تعلق می‌گیرد. لازم است موضوع خروج بی رویه شهروندانمان به مراکز آموزشی دینی که در آنجا تحت آموزش‌های افراطی قرار می‌گیرند، مورد توجه قرار داده شود.

به گفته وی، ما به شدت نگران این واقعیت هستیم که جنگجویان داعش در حال تقویت مواضع خود در خاک افغانستان است. تاجیکستان طی چند سال گذشته نه تنها کانال‌های اعزام شهروندان خود به موسسات مذهبی را خنثی کرده است، بلکه بیش از 5 هزار نفر شهروند خویش را نیز از چنین مراکزی به کشور بازگردانده است.

رحمان با بیان اینکه «افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی بین المللی در افغانستان به طور مستقیم بر فضای تحت مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی تأثیر می‌گذارد»، اظهار داشت: ما و شما به خوبی می‌دانیم که در نیمه دوم ماه آگوست سال گذشته هزاران نفر از اعضای داعش، القاعده، انصارالله، حزب التحریر، جنبش اسلامی ازبکستان و سایر گروه‌های تروریستی از زندان‌های افغانستان آزاد شدند که منجر به تشدید فعالیت، تقویت توان رزمی و خرابکارانه آنها شد. ما به شدت نگران این واقعیت هستیم که جنگجویان داعش، به ویژه شاخه ولایت خراسان در حال تقویت مواضع خود در خاک افغانستان است.

به گفته وی، بنابر اطلاع سرویس‌های اطلاعاتی ما، بیش از 40 اردوگاه‌ و مرکز آموزشی در ولایت‌های شمال شرق افغانستان وجود دارد که تعداد شبه نظامیان آنها به بیش از 6 هزار نفر می‌رسد. اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی باید این واقعیت را جدی بگیرند که برخی از شهروندان با مشاهده چگونگی تقویت مواضع تروریست‌ها در افغانستان و جلب حمایت آنها، می‌توانند دست به شدیدترین اقدامات بزنند. بنابراین لازم است یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد کنیم.

به اعتقاد رئیس جمهور تاجیکستان، حضور اتباع کشورهای منطقه در اغتشاشات اخیر قزاقستان ضرورت همکاری و هماهنگی‌های بیشتر بین نهادهای امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی جهت جلوگیری از تکرار چنین وقایع را برجسته کرده است.

رحمان در بخش پایانی سخنرانی خود خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز تصمیم شورای امنیت جمعی در مورد تهیه لیست واحد گروه‌هایی که در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی تروریستی و افراطی شناخته شده‌اند، اجرا نشده است. این موضوع نیز موجب نگرانی جدی است که هنوز برنامه بین دولتی برای تقویت مرز تاجیکستان و افغانستان  تحقق نیافته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول